Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1740 ggr
MariaP
0

Thermobar

Har för mig att ni diskuterade Thermobar här förra vintern.
Är det ngn som vet var jag kan hitta tråden?

Annette
0

Dessa trådar hittade jag när jag tittade lite snabbt, har ej läst igenom dom.

Thermo Bar

Vintervatten…

MariaP
0

Tack för tipset om trådarna!

Vi funderar allvarligt på att skaffa en!

Ellinor Johansson
0

Vi köpte förra året. Det är det ablolut bästa jag har gjort.

Jag har ialla år butit vatten och knackat ishinkar. Efter olyckan blev min rygg inte var den varit, Thermobaren fylls med  vattenslangen tom jag kan kan göra det själv.

maysod
0

Bästa investering vi gjort. Besparar både tid rygg och en massa jobb.

MariaP
0

#3 och #4:

Tack för era utlåtanden! Nu funderar vi inte längre utan ska beställa en!

Hanna-D
0

Ett tips är att hämta direkt från tillverkningen som ligger här i närheten av oss (om man har möjlighet), vi fick ett jättebra pris när vi gjorde så förra året.

Kan bara hålla med övriga. Finns egentligen bara en nackdel tycker jag, de är lite krångliga att rengöra ordentligt.

Mmia
0

Vilken storlek rekommenderar ni på Thermobar ?

RebeckaSvensson
0

#6 Var tillverkas de?

Hanna-D
0

#8 Åkerberga-trakten.

[Anna-N]
0

#6: Har jag också funderat på, rengöringen?.

Måste man inte göra rent det lika ofta som ett "vanligt" vattenkar?. Borde ju blir bakterier och alger på en gång när det är ständigt uppvärmt?. Är ju liksom ingen mening om man måste fylla på det varje dag (bära hinkar på vintern) för det ska tippas ur och göras rent.

Hur gör ni som har?

maysod
0

Vi fyller varannan dag och rengör då också.  Enkel att tömma och lätt att göra ren, fyller med slang.

ThiffannyJ
0

Jag upplevde inte att det blev alger i themrobaren bara för att det var uppvärmt. Vi fyllde ju upp den i bland flera gånger om dagen så rengöring tycker jag inte var ngt problerm, det är ju en plopp i botten så man kan tömma den.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hanna-D
0

#12 Hur stort har ni? Vi har inget plopp i botten…

#11 Jag byter vatten och skurar ur karet varje dag så några alger har inte hunnit bildas här men jag tror att du har rätt i din tanke.

Eftersom jag har ett par pyssliga hästar så måste karet sättas fast ordentligt med spännband (vilket man nog bör göra ändå med tanke på elsladden) vilket gör att det blir ett litet projekt att rengöra den och sedan tippa omkull karet för att kunna skura ur det ordentligt + dra ur kontakten så det inte kommer in vatten där.

ThiffannyJ
0

Vi har thermobar 130 altså 130 liter. Den stå på en lastpall i hästhagen.

Kopierat från Thermobars hemsida: http://www.thermobar.se/

THERMOBAR 130 är idealisk för får och andra mindre djur som kan ha svårighet att dricka ner till botten på de högre, runda modellerna. Bredden gör också att långhornig boskap kan dricka utan problem. För ankor som har behov av att kunna simma även vintertid passar den bra med sin stora vattenyta. Formen gör den lämplig att stå under ett staket och betjäna två hagar samtidigt. Den är försedd med en propp i botten för enkel tömning och rengöring samt infällda handtag på sidorna. Effekten på THERMOBAR 250 är som standard på 150W vilket räcker för ca -25°C. För kallare förhållanden finns 220W som klarar en yttertemperatur på ca -40°C utan att frysa.

THERMOBAR 130 är termostatstyrd vilket innebär att vattnet ej blir för varmt eller att den blir överhettad när den blir tom.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

maysod
0

Vi har gjort en liten utbyggnad i ett hörn i hagen där hästarna inte kan komma åt själva behållaren. Jag har heller ingen olutt i botten, men det är lätt att rengöra den ändå. Inga alger har bildats vad jag har sett, men diskar ur den varje dag. Jag har däremot snabb algbildning i mina sommar vatten kar.

Termobaren är det bästa köp jag har gjort. Hästarna dricker mycket mera än då de fick kallvatten på vintern.

Hanna-D
0

Våra hästar dricker också betydligt mer och ett av stona dricker dåligt på vintern (och får kolikkänningar) mår prima tack vare Thermobaren.

lollan
0

Hej!

Jag har nyligen köpt en Thermobar, en TB-130 dvs 130 liters. Jag köpten den av Hrs webbutik i Kramfors. Ringde först och pratade för jag hade en del frågor. Försäljaren var trevlig och förklarade på ett enkelt sätt hur man kunde montera denoch sköta den. Ett råd var att köpa en lite större kärl så slipper man fylla varje dag.Jag har 3 hästar och då räcker det att fylla 130 litern var tredje dag. En annan fördel är att den är så låg så vill man ha den i 2 hagar så har man halvan inne i den ena hagen under tråden.Det finns en propp i botten så den är lätt och rengöra.

Kan rekommendera ett besökpå deras hemsida www.thermobar.webbsida.com

Loise