Totalpoäng
Jag surfade runt i webstamboken och hittade flera ponnyer med poängen 0 på trav. De stod som oplacerade men trots det hade totalpoängen räknats ut.
Skall det vara så? Jag hade för mig att om de av någon orsak ej var bedömningsbara så skall totalsumman inte räknas ihop, men jag kan ju ha fel.

Jag var på en utställning i somras där det var så o poängen sades i mikrofonen ändå. Mycket märkligt tyckte jag.
Nej, har man inte alla delpoäng så ska man inte få en totalpoäng, det är fel i så fall.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag undrar om det kan vara så att det har varit nya domarsekreterare som inte har vetat att man inte räknar ihop poängen om hästen blir oplacerad, och att den som skrivit in poängen i webbstamboken sedan bara har gått på vad som står på pappret.

Fel kan det ju lätt bli, även om det förstås är olyckligt.
Tänker dock att det viktigaste är att de med ansvar för meritering av olika slag är så insatta i gällande regler att dessa resultat inte kan tillgodoräknas - vilket väl är anledningen till att rutan för slutsumman ska markeras med ett kryss istället för att poängen ska räknas ihop.
(Sen kanske det inte är så troligt att ett protokoll med en nolla i betyg och där det förmodligen står oplacerad på, kan bli aktuellt för någon form av meritering ändå - risken är kanske större för en ponny som blivit oplacerad av en annan anledning men har poäng i alla rutor…)