GI för hingst
Jag har letat efter hingstreglementet men är nog blind för jag ser det inte.
Vad krävs för att en hingst skall höjas till GI?
G I
tilldelas hingst som uppfyller minimikraven för kvalitetsklass G II och uppfyller någotav följande villkor om ej annat angives i rasvisa krav:
- vid något tillfälle erhållit 42 p eller högre vid avelsvärdering.
- vid lägst 3 års ålder två gånger belönats med minst 41 p eller motsvarande med minst ett års mellanrum och av olika domare på av SSS sanktionerad utställning med auktoriserad domare eller vid avelsvärdering.
- varit placerad i officiell tävling kat. A LB hoppning eller dressyr.
- varit placerad i köreller galopptävling motsvarande SM-klass.
- uppnått travrekord under 2.35.0 (kat. A) eller varit årgångsvinnare.
- vid kvalitetsbedömning erhållit lägst 8.0 i gångarter, hoppning eller allround
(under punkt 3.2.8)

Tack :)
Är man inte tvungen att göra kör/ridprov för att få G1 sen de tog bort det obligatoriska kör/ridprovet på hingstpremieringen?
Jo, GII är körprov/ridprov/startat på trav/galopp/hopp/dressyr eller körning - dvs visat någon form av användbarhet. Inte bara visat upp sig i utställningsringen alltså 😉

Jag tror det är så att hingsten måste ha gjort bruksprov för att kunna få annat än G.
Som exempel kan jag ta Gläntans Pelé som fick ha kvar sitt G efter höstens HP trots att han fåt t41 p vid årets HP och 42 p på utställning vid tidigare tillfälle. Han har däremot aldrig utfört något bruksprov.
" tilldelas hingst som uppfyller minimikraven för kvalitetsklass G II och uppfyller någotav följande villkor om ej annat angives i rasvisa krav:"
Veritas odium paretFörvånad