Damm- några tips (ej hästrel)
Alltså det här med damm, var kommer det egentligen ifrån och hur kommer det sej att det blir dammigare i gamla 1800 tals hus än i nyare hus? Varför är det så fruktansvärt dammigt runt datorn och runt elektronik?
Någon mer än jag som är oerhört trött på detta dammande?
http://allergi.nu/fragor/4628_Vad_ar_damm
Lit smått och gott…..
Veritas odium paretFörvånad
nä jag fattar inte heller var allt dammet kommer ifrån. Hos andra är det ju så kliniskt rent och inte hittar man något dammkorn alls. Jag tror dammet gillar mitt hem därför finns det så mycket av det här
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#2: Då gillar det nog vårt hem också väldigt mycket! 

Vi har uppfödning av dammråttor hos oss. Jag väntar förväntansfullt på den första utställningen ;)
#4 den ska jag ta till vara på. När släkten kommer ska jag bara helt kallt säga " vi har börjat med dammrått uppfödning så dammråttorna ska vara här"

#4 & 5: Om vi skall anordna regionalföreningar så har vi ju redan en representant för Väst, Syd och Öst här! De är nog väldigt duktiga på att städa i Nord … 

Jag har en stilig dammråttehanne till avelstjänst. Han ligger under sängen och växer till sig. Tror redan han har lite avkommor, faktiskt.
#7 men vad bra då kan jag kanske få leasa honom, tror minsann att jag har några fin fina ELIT flickor här. Hanen som finns här gör bara små små irriterande små bollar

#7: Jag förutsätter att han är avelsvärderad … ?

Han är avelsvärderad och både bruksprov och veterinärbesiktning är helt okej.
#9 ja gud ja det gör ju jag också
#10 då vill jag ha första tjing på honom
Om alla bestämde sig för att damm är vackert skulle livet vara mkt lättare. Finns ju dammfilter till dammsugaren, varför inte nån motsvarande optisk variant, i glasögonform? Misstänker att många då också skulle ha ett julklappsbekymmer mindre till svärmor i år
..

#9: Då är han välkommen hit om 14 dagar när vi är hemma igen. Han kommer nog att ha fullt upp då för medans det är FF här så kommer det säkert hit många fina dammråttor från runt om i trakten!

Man kan ju spara in papper och pennor också, ungarna kan rita i dammet i stället. Lite konstverk på vardagsrumsbokhyllan.
#12. Du kan hämta honom när du vill. Avelssäsongen för dammråttor pågår året runt.

Oj, vilken efterfrågan det är på min avelshanne! Han kommer lämna stora spår i aveln, snart är han nog klar för Elit. Han har mycket hög dräktighetsprocent och förärver sig väldigt bra.

#16: 
Nej, nu får det var slut på det roliga för min del. Ropen skallar - råttorna kallar! Dags att dra mig tillbaka för lite skönhetssömn så att jag inte missar planet i morgon bitti! Ha det! 
# 16 Den förra Damm blev väl C-premierad ? Mina dammråttor tyx föröka sej genom kloning. Bra med lite borderterrierhår i dom, mer stadga när dom virvlar runt då. Klarar sig dammråttor utan hundhår?

#17. Trevlig resa!
#15 Då kommer jag under morgondagen och inhämtar honom, ska bli SÅÅÅÅÅÅ spännande att få se honom
jag har en STOR uppfödning ;D
Jag har 34982043st till salu, helt gratis ;D
jag bor i det röda huset..

#20. Du är hjärtligt välkommen. Kul att han får sprida sina utmärkta gener även söder ut.
"21 nä jag vill inte köpa jag har mina flickor som är kanonfina

Dammråttor är ju fina sällskapsdjur tom jag vågar ha dem i huset och jag som har fobi för råttor i vanliga fall, men när de blir för många så är det bara att göra tvärdrag i huset så flyger hälften ut iallafall och sen klarar man sig i från dammningen än en gång :-)

Jag skulle också behöva låna ngn avelshanne till mina honor, deras avkommor - åtminstone i dagens 12 kullar - ser mest ut som små svarta hårtussar. Påminner konstigt nog mkt om hundens päls. De är mycket billigare i drift än shettisarna iaf, alltid något.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#25 billigare ja verkligen, mina behöver varken mat eller vatten och inte tänker jag försäkra dom i heller och ej heller vacc eller avmaska…………………
jösses, vilken respons på tråden… Så går det när man inte loggar in varje dag och kväll, mkt läsning…
Jag själv vill inte ha några avelsdjur inom dessa råttorna, mer ha nån mal eller så som käkar dessa förbannade råttor. Eller råttor och råttor, mest smått skit jag har här, vill inte de ska växa till sej och bli stora så jag försöker fixa det innan, men när man är klar i ena ändan av huset är det att börja i nästa och då man är klar kan man börja om igen =(
Några bra ideer om varför gamla hus är dammigare?

Avelshannen är putsad och väntar på att bli hämtad.
Cattis, du kan ta honom efter Milla och Lottie. Några veckor på rätt ställe räcker, för han är väldigt produktiv.
#27 Kan det vara för att det oftast är större fönster i gamla hus? = ljusare inomhus.
#29 Du menar att man ser dammet bättre?
Ni kanske är intresserade av att ställa ut era dammavels djur?
Vore det något att pyssla med i lunchpausen? Jag vill gärna använda någon av era hanar men jag vill ha de visad och godkänd enligt rasvisa krav.

Min är godkänd och har gjort bruksprov och allt.
. 80-90 talshus har oftast mindre fönster = borde vara mörkare därinne… Tror att dammproblemen främst utlöses av hur mkt man ser.
En härlig dam i Spanien delade med sig av sina bästa tips. Till dom hör "elavbrotss-tricket"( det blir ju mörkt ganska tidigt där året om):
"Städa när det kommer folk?? Nä, enklast är att slå av strömmen innan dom kommer. När man serverat en del vin är det lagom att strömmen kommer tillbaka!"
# 33 Oj har han några andra meriter
#33 Ja så är det nog. Jag hatar den där starka solen då jag är inomhus, då man ser allt elende. Vill ju gärna ha fint omkring mej men jag prioriterar lite upplockat än dammrent. Röra är värre… På kvällen är här väldigt fint….

#34. Han skall vara med i dammråttornas kvalitetstest inom kort. Och väntar otåligt på att det skall bli utställningar.
Hur länge lever de och hur stora kan de bli??
#37 Dom överlever oss nog alla….

De kan leva oänligt länge och bli oändligt stora med rätt vård.
Jag vill att de ska bli stor, det är lättare att plocka upp men inte så stora att de fastnar i damsugaren.
Ni ser att inte ens avel med damråttor är enkelt!
Konstigt att inga från Nord har anslutit sig. Jag blir den första - men jag jobbar aktivt med att utrota dessa, så jag vet inte om jag är så uppskattad medlem?
#41 Mörkare där uppe, dom syns nog inte så tydligt då =)

Man får ju ta det lite lugnt med pälsglansen.
Du behöver inte utrota den, det räcker att du har en kontrollerad avel på den.
#44: Okej, kanske ska börja med att stänga dörrarna mellan rummen så kommer de inte åt varandra o låna in Annettes hane så blir det lite utblandning av blodet.
#44 men om man kan utrota dem så kan man koncentrera sej mer på annan avel…
Ifall ni vill ha utländskt blod i er avel så bidrar jag gärna.Har en stooor fin grå hane med inslag av golden hår.Lämnar mycket fina avkommor. 
#47 Här håller vi oss utanför importen… finns mkt bra blod här =)

Vi har fått tillökning i natt ! Det ligger fullt med avkommor i trappan. Han är verkligen produktiv, min hanne. Men nu börjar det bli så mycket avkommor, så han får gärna vara borta ett tag. Måste ju hinna med att meritera ungarna också.
#49 pappan produktiv? Mamman kan ju föda hur mycket som helst, fort går det också

#50. Ja, men man måste ju ha en hanne som är på bettet
. Annars blir det ju inga ändå ;)
*#51 jag tror dammet är som flugor, dom skiftar nog kön, enda sättet att förklara den enorma produktiviteten *S*
# 47 Du kan väl ta med dig några avkommor på Hollandsresan kanske vi kan få dem betäckta i Holland och få in lite nytt blod.
#53 Okej,jag släpper in några i resväskan så får dammråttorna sköta sej själva när vi kollar på shettis hingstar.Jag lovar det blir stooora fina mjuka dammisar av de finska.

Jag har precis börjat att avla fram min UR-råtta. Du vet det var storstädning igår! hihi
Ett seriöst tips!!!!!! Skaffa luft/luft- pump. Jag har aldrig haft så lite damm som efter vi installerade den!!!! Den är super! Detta betyder inte att jag har kliniskt rent hemma…hallå 3 barn på 6,6,7år hallå?? Då får det inte lov att vara rent och snyggt!
#55 Vi har en sådan pump, täcker dock inte upp hela huset tyvärr och nu är den inte ens igång för vi har varmt… Tja jag har en dotter på 13 månader och en son på 6. Jätterent.. hm Nä

#0Sen är det ju så med har man djur inomhus så drar de in mer skit och damm, barn är experter att smutsa ner och rista i saker så dammet yr. Tycker inte att det är värre i den gamla delen än den nya delen i vårat hus i allfall , det håller sig likadant överallt *S*
#57 Jag har inga djur inomhus…

#58 Men anna låter du *gubben* bo i stallet då 
#59 Hm, vad för slags djur faller han under?

#60 ja man kan ju alltid välja avelsdjur , för det ha han ju skött *S*.
#61 Mja jo då får han vara inne, han är inte hemma så mkt

#49 varför inte arrangera dammråttejakt några ggr per år så att det inte blir inavel. Kanske är något för gubbarna att stoltsera med att ha fångat den största o finaste dammråttan (istället för att skjuta bort dom finaste älgarna) 
Här på min Gotländska gård hinner inte dammråttorna föröka sig innan dammsugaren äter upp dem. Jag måste mata min dammsugare minst en gång om dagen annars blir han fruktansvärt gnällig och ilsk.
Själv har jag hundhårsuppfödning istället. Riktigt framgångsrik faktiskt!