Hästhandlare
Vill varna för hästhandlare som kommer från finland. Tyvärr sålde vi två åringar dit i helgen. Mycket trevliga tjejer som hämtade hästarna. I mailen står det Sanna Tuomi. Nu ligger hästarna på annons i finland. Jättetråkigt men hur ska man egentligen veta?
Är inte det samma kvinna som Cattis varnade för?
#1 ingenting jag har hört nåt om.

Jag tror att Cattis varnade för hästhandlaren på det gamla forumet. Där läste nog inte Anna då.
#3 Nop! tyvärr inte. Jag frågade dock runt lite och ingen jag känner till visste om denna hästhandlare men det kan ju vara samma. Har nyss läst Cattis hemsida där hon skrivit om hur det var och det låter besynnerligt måste jag säga.
Tyvärr kan dom ju hamna fel i sverige också men jag tycker dom gav så mycket för dom att det borde vara svårt att gå med vinst i Finland. Men men.
#3 Så var det nog
det stämmer det gick även ut varning via mail och jag känner igen detta namnet, Det är tragiskt att det blir så här.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
som tur är har jag en bra kontakt i finland som mailar mej och håller mej uppdaterad. Tack Erika för det!
Visst kan hästarna säljas fel även i sverige. Nu har jag fått reda på vad dom begär för hästarna och kan ju inte tro att dom får detta priset.
antar att dom byter mailadress efter ett tag också. Dom plockade upp två hästar till. En svartskäck och en brun. Dom säljs nu för 12000 resp 13000kr. Ingen stam på dom heller. Ena är hingst och andra sto. Märkliga priser.

Jo cattis varnade för sanna och denna som har denna mail adressen aikku5@suomi24.fi
den som mailade mej hade denna adress gazal_xii3@yahoo.se

Det är högre priser på shettisarna i Finland.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
jag har sålt ett sto till Finland innan. En mkt trevlig kvinna som heter Maura Tuomi köper hästar åt folk i finland. Vet att Linnestofta säljer mkt den vägen också och det funkar bra. dom hör av sej mkt.
Troligtvis byter dom adress ofta.
#11 vet du vad hon hette tjejen?
Ja men det kostar ju ligga och köra och hämta hästarna också. Visst får dom vad dom vill ha har dom tjänat 10.000 SEK eller 12.000 men vad kostar det inte att hämta upp hästarna. Kanske har dom 3-6 tusen över sen. Inte värt mödan ju

#13 med anledning av #8
Menar du att du sålde dem för 1000 resp 2000 kr?!? Isf tycker jag inte att man har någon rätt att ondgöra sej över köparna i efterhand…

De kollar alla annonser o köper upp bland dem som ligger mellan 1000-6000. De tjänar ett antal tusen per häst. Det kostar inte SÅ mkt att köra över dem till Finland.
/Cattis
#14 var fick du det ifrån? nej nej, är du tokig! fullt så knäpp är jag inte. Dom såldes för samma summor som man skulle fått i sverige.
De som säljs nu för 12000 och 13000 var två andra dom hade med sej i transporten. och dom gav bara 500£ för dom vilket är ca 4600 tillsammans.
enligt den jag sålde till tidigare kostade det 5000 att ta hem en häst. Nu körde dom ju genom halva sverige ner till oss. Måste ha kostat en del också

För EN häst? Nej inte alls. De som köpt av mig sa att det kostade ett par tusen att köpa båtbiljett för bil med släp/liten lastbil. Då får man in flera hästar i samma ju.
/Cattis

# 16 Okej, missförstod dej…
Men nog står pundet högre än så? Nu var det ett tag sen jag var till GB, men i höstas var ett pund värt ca 14 kr = ca 7 000kr. 
OJ nej inte pund jag skrev fel € ska det vara EURO den står i 9.47
#19 nu räknade jag ju in de andra hästarna dom hade med sej också. På våra tjänar dom kanske 4000-6000 kr om dom säljer dom för fullpris.
vi har råkat ut för henne också. hon mailade som en lite dåre. Hon ringde oss då vi inte kunde svara. min sambo ringde upp nr. och kom till en telefonsvarare. Kom till en firma.. då drog vi oss ur.
Hon hade mage att försöka pruta via mail också. Hon frågade ingenting om hästen. Det var helt ointressant verkade det som.
De bjöd 500 euro för vårt sto. men vi sa att priset inte var prutbart. Det tog en vecka så damp det ner ett nytt mail och frågade om hästen fortfarande var till salu. Då sa vi nej.
#22 ja prutade gjorde hon men då vi inte gav oss tog hon hästarna ändå. märkliga människor. Inga känslor alls. Vi hade ju tre stortjutande tjejer på gården också.
#23 hade ju varit en annan sak om hon hade sagt att hon köpte och sålde hästar. finns ju faktiskt bra sådana också. Att känna sig lurad är inge kul.

ojdå. det här verkar ju inte så bra. får en liten känsla av att de stulna shettisarna kanske finns i finland trots allt?
#25.. tja kanske det.. Man får ju inte föra över hästar utan pass till annat land. sen ska det göras en vet. besiktning också. vet inte om vet. kollar passet då med. Men det tror jag nte.
Sen iofs så har det ju stulits pass också.
Kontrollen vid gränsstationerna är obefintlig.

#27 Du menar väl obefintlig? 
/Cattis
OK jag sätter väl dit ett o då

/Cattis

Vet flera som skickar till findland utan veterinär besiktning

# 25 får och får. är man så blåögd så man tror att alla hästar kollas så vet jag inte vad. det är hur lätt som helst att ta in shettisar i en skåpbil.

#32 Precis de är ju inte svåra att trycka in någonstans precis
men man tycker ju de borde kolla en vanlig hästtransport

men där kan ju inte finnas gränskontroller längs hela gränsen?
fått reda på att den andra tjejen heter Laura Hynninen. Min kontakt i finland tog reda på det. Dom lurar tydligen folk där också. om någon läser detta så hade dom med sej en svartskäck hingst på tre år, väldigt stor och ett brunt sto runt en meter som var betäckt med svartskäcken. Tydligen hade dom inte fått passen med sej på dessa. Upphämtade i vinslöv tror jag. Utanför Hässleholm iaf. Någon som känns vid dom kanske?

upphämtade eller stulna? jag bor utanför vinslöv :D
dom var upphämtade. Hade en massa info om hästarna. Kan ju inte annars veta att den bruna var betäckt med den svartskäcken
De var ju andra tjejer som försökte köpa utav Cattis.

# 38 och man kan inte hitta på då menar du? ;:)
#40 nja det stod i annonsen i finland att den bruna var betäckt av skäcken. Hon såg dr ut så jag tänkte nog att det stämde

# 4 var ngnstans läste du?
#26. var i mitt inlägg står det att alla hästar kollas av tullen? jag skrev bara om vilka regler som gäller.
Klarar folk av att smuggla knark i mängder så går det givetvis att smuggla hästar.

Tycker detta är ett utomordentligt bra sätt att sprida en varning på. Det kan vara okej att sälja och köpa till hästhandlare. Finns ju som sagts tidigare bra sådana också.
Men man ska veta att det är en sådan man har att göra med anser jag. Att känna sig lurad är inte roligt, varken som säljare eller köpare.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Huva..
-Visserligen är det ju en affärs idè att sälja hästar vidare även om det är osmakligt att hantera hästar som varor kan jag tycka.
-Men behandlas de väl och det finns bra köpare så..
-Min fråga är väll mer inriktad varför!!-Kan priset vara så mkt högre för en shettis i Finland änn i sverige?
-I sverige är vi mkt måna om att "tahand" om våra raser, det finns ras och avelsföreningar runt om i hela landet ännu fler änn i andra länder på så liten yta, svenskarna visar sina ponnyer i större skala änn våra stora hästar (antalet räknat) så varför kan "vi" inte få betalt för arbete och avel?
-Är det så att sverige är mättat?
-Att större samarbete borde stärkas med andra länder för att få det att gå runt?
-Varför inte då bilda en SERIÖS kontakt med förmedlare?
-Att shetlandsponnyn har blivit för lågt värderad i sverige tycker jag är tråkigt, särskillt när det finns fortfarande uppfödare som köper engelska hingstar för mer pengar änn avkommorna ger just för att gagna sveriges ponnyavel.
-Varför inte ställa högre krav?
-Mer användningsbarighet för kat A ponnyer, kanske det då skulle löna sig att köpa en A-ponny till sina barn änn att hoppa upp på maxad kat B (130cm) på änn gång.
I dagens läge så har fortfarande shettisen rykte om sig att vara envisa (mkt pga de bar går och "skrotar" i hage för länge och eftersom de ändå är beskedliga så räknas de som hanterade och klara fast i andra hästars mått skulle klassas ohanterade.
-Är ni med?
-Förstår ni vad jag menar?
-Jag hoppade av glädje när för ett par år sedan satsades ganska mkt på ponnytravsskolor etc eftersom jag tycker att klivet upp på b-ponny kan vara ganska stort, men föräldrar köper hällre skolad för stor ponny änn en liten ohanterad.
-Jag växte upp med a-ponny och vill att mina barn också ska göra det.
Nu gled jag från ämnet men vad jag vill framhålla är att kanske vore ett övergränserna SERIÖST samarbete ett underlättande för att få upp/ordning på marknaden?!
-Eller är ni nöjda?
-Jag tycker dock ska jag väll vidhålla att de "hästhandlare" ni syftar på kanske inte är de mest seriösa men allt var bara en tanke.
Vänligen/LInda
#46 jag kan ju tycka att en hästhandlare måste lägga upp sej snyggt när man handlar. Hur vet vi att det inte är just sådana människor som kollar läget och sedan stjäl? inget jag pekar ut på någon men man vet aldrig. Är dom så oärliga att dom ljuger om att dom själva ska ha hästen kan dom ju kunna göra annat också. Man blir inte lika arg om dom är ärliga mot en.
Sen tror jag det är så att man kanske inte betäcker så mycket som i sverige, just därför är priserna högre. Min teori. Nån som vet?

Absolut, de som är oseriösa verkar alltid såååå trevliga tills man blir lurad.
-Många gånger har jag blivit så lurad..

Man kan bli lurad som köpare också. 
Audiatur et altera pars

Absolut, det är inte för intet man säger hästskojare ju..

Oj, tänk er för det finns hästhandlare i Sverige också

Jag har inget emot hästhandlare överhuvudtaget , men det som jag irriterrar mig på då är när de ljuger och inte tala om det utan det ska köpas till ett barn eller nåt sådant , varför inte säga att de förmedlar hästarna vidare i Findlan, Norge, danmark eller sverige spelar liksom ingen roll vilket land de kommer från .
Oärliga köpare är så tråkigt de kan ju stå för vad de är så får de säkert köpa häst ändå.

#52 Instämmer

#52 när jag skulle sälja min B-ponny -03 då fick jag minst sju samtal från olika hästhandlare (svenska) som skulle köpa hästen till barnen, kusiner, fosterbarn eller kompisar. Dom ljuger som en häst travar hela högen. Men trevliga är dom tills man säger nej du får inte köpa.

Hur kom du på att de var hästhandlare?
-Det är tråkigt för det FINNS faktist även bra hästförmedlare.
-Men ljuger de så är de oseriösa till max i mina ögon!

Häst förmedlare det är en annan sak. Hur jag kom på att dom var hästhandlare? Är det för bra för att vara sant då är det inte sant och May Day skulle få ett riktigt hem vilket han fick. En sak ska jag lova dig, först drar dom en vals, sen snyftar dom och sen blir dom arga. Men vad då får man inte sålt hästen får man ha den kvar, har man bråttom då blir det oftare fel. Ta tid på dig och ta betalt, annars tar hästhandlaren mellan skillnaden.

…Ja det är väll därför mina hästar aldrig säljs…jag är för misstänksam och tar för bra betalt;)

Är mer och mer övertygad om att mina stulna shettisar finns i Finland. De plockade nog upp Ankis och mina på väg norrut. De hade väl inte fullt i lastbilen? Tar bara fem timmar från Umeå till gränsen, om man står på dvs.
Sen kan det ju vara så att fraktar något TILL Sverige för att finansiera resan.

#58 Finland eller Norge, kvar i landet är dom inte det är för lätt att hitta dom. Jag lider med dig, tyvärr så handlas det friskt med hästar over gränserna. Dina ponny har fått mig att ändra rutiner och sätta larm i stallet.
#58 tyvärr tror jag det är så som du beskriver.
Hästhandlare får väl finnas till men det ska skötas på ett snyggt sätt tycker jag. Vi har flera här nere i skåne och jag vet nog bara en jag tycker är bra.

#60 får hoppas att det inte är samma som jag tänker på…
nej den jag gillar är en han… den du menar skulle jag aldrig anlita……
eller kanske inte… hum

Ja visst har vi hästhandlare i Sverige också. Men att vara ärlig över att man är en sådan är viktigt anser jag. Om de ärligt säger att de ska förmedla hästen vidare är det en sak. Men att ljuga och säga att det är ens barn som ska ha den då förstör man för många seriösa köpare. Och lika när man säljer, om man säljer som privatperson istället för hästhandlare så kan man också lura många.
Inte skojigt oavsett i vilken del av kedjan man står. En lögn, är en lögn och det är inte skojigt att bli lurad.
Det värsta är att man blir så bränd efteråt att man knappt vågar köpa en häst igen ju. Man vill inte bli lurad igen liksom.
Audiatur et altera pars

#61 så var vi inne på kiaras favoritämne igen ;)

#65 nej det är inte mitt favoritämne 
?

#67 Jag är mycket intresserad av avel, genetik, utställningar, NH och god hästhållning mm. Jag är så trött på att andra vet mer om mig än vad jag själv vet
du får en sådan här också
Tack för den
jag fick ett samtal igår från en finska med dolt nummer, hon var intresserad av att köpa min shettis.
HUR i helsicke ska man veta vilka som är seriösa eller inte???

Ja men jag skulle nog tycka att det osade skummt iaf..bara för att..

#70 det enklaste det är att ta betalt för hästen, en hästhandlare vill ju göra en vinst. Låter det för bra, är människan för trevlig då är det något skumt. Annars så är det ont om hästar i Finland och alla finnar är inte hästhandlare. En häst handlare vill ofta komma fort till avslut, försök att ha gott om tid på dig. Is i magen är nog mitt första råd.
Vad kostar en shetlandsponny i Finland?
#70 hurudant nummer var det, tex dom tjejerna har dolt numrena.
Hoppas det svaras via mail/PM så ingen hängs ut…
#70 skriv till mej vad hon hette. Vad sa hon att hon skulle ha den till? skulle dom ringa igen? du fick inget nummer? jag ringer ju själv från dolt nummer så det behöver ju inte vara nåt skumt.
#72 en shettis i finland kostar minst 8500 vad jag uppfattat

#76 föl? Unhäst? inriden?

#72: Men Kiara, är jag då oseriös??
Jag slängde ut massor av pengar på hovslagare och hjälp till shettisen som i alla fall dog. Och så står jag här hemma med en relativt urlakad plånbok och stor sommarhage, lite mindre vinterhage och massor av tid och en ledsen dotter.
Är jag oseriös för att jag inte kan slänga upp 5-12.000 i ett bräde?
Tror inte det är så enkelt att sålla i vimmlet av seriösa/oseriösa köpare/säljare.
Audiatur et altera pars

#78 Nej, jag tror inte du är oseriös, men jag tror inte en hästhandlare bettalar full pris för sina hästar. Det är ju en affärsverksamhet.
Vi har för svårt att ta betalt för våra hästar. Många av handlarna prutar också kraftigt för dom vet att säljaren vill bli av med hästen.

Fast jag försöker ju också få tag på en billig ponny, eller en på avbetalning om så är. hihi
Men okej, jag ger mig. Fattar nu vad du menade. *retas lite bara*
Audiatur et altera pars

Jag klassas nog som hästhandlare, jag föder upp och säljer föl, men enbart till privatpersoner, jag känner till de flesta hästhandlare i södra svergie så jag vet ganska säkert vilka jag skall sålla bort, men jag har oxå ett avtal med en stor seriös hästförmedlar som handlar med hästar i prisklass 80000-två miljoner, ibland får han in byteshästar från sina köpare som "vuxit ur" sin ponny och vill ha större/duktigare hästar, han överlåter då de "billigare" hästarna till mig, och jag försöker hitta en köpare som passar denna häst, där både att kemin och priset stämmer, mina köpare får ha hästen på prov i ca 4 veckor för att känna av om det är en häst som dom gillar och fungerar ihop med, om de behöver mer prövotid brukar jag ge dom det. Jag tycker att jag inte kan göra mycket mer för att det ska bli bra för både häst och ryttare.Ang finskan som nämns i # 0, så har hon även kontaktat mig, men fått nobben.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Avbetalning är jätte bra, när jag sålde B-ponnyn så betalade köparen vad hästhandlarna bjöd (halva summan ungefär) sen prutades han ner ca 10 % och resten betalade hon på ett år och då var hästen hennes och jag skickade in pappret för ägarbyte. Det är ett tag sedan nu och han har det jätte bra, när han tävlat ringer dom och säger hur det gått
Det viktigaste vid avbetalningsköp är att det klart och tydligt står att hästen inte blir köparens förrän hela betalningen är gjord.
#72 ja, det är bla därför som jag har satt ett bra pris på min lilla, det ska inte vara en liten billig häst för att sedan enkelt säljas vidare. PLUS att hon är väl värd det priset!
#81 det är skillnad på hästhandlare och hästhandlare ! det finns de som fyndar billigare ponnyer för att sedan sälja dyrt ENBART för att få in snabba pengar.
#77 från unghäst och uppåt. Finns flertalet hästar för 12-13000
jag brukar ofta läsa om de stulna shettisarna och hoppas att de kommit tillrätta. Men blir lika ledsen varje gång jag får läsa om att de ej kommit tillrätta
sen ang telefonsamtalet så hörde jag ej riktigt vad hon sa att hon hette.