Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1127 ggr
Kris_J
1

BIS 3, 4 osv

Ser att det mer och mer förekommer att man skriver ut BIS 3, 4, 5 osv.

Är det så att de är titlar som delas ut eller bara något man konstaterar?

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

Ibland delas priser ut för detta.  Jag tror det är något som arrangören själv väljer. Det meriterar ju inte ponnyn extra vad jag vet. (Finns inget i grundproppen eller meritkriterierna vad jag sett). 

Har sett hästannonser där ponnyn marknadsförts som reservchampion och några sådana titlar har inte SSS.

Linnah
1

Många gånger har BIS-3 varit ett sponsorspris, men det är ju ingen officiell titel. På Angelicas utställningar brukar man utse ända ner till BIS-6. Det är en rolig grej för att få se alla de bästa uppställda bredvid varandra, men nån annan funktion har det ju egentligen inte. :) Vi delade ut ett "2:e reserv-BIS" dvs BIS-3 hos oss för att det hade blivit fel med rosetterna ;) men annars hade det bara varit ett enklare pris för skojs skull.

ThiffannyJ
3

Det är nog bara nått som man konstaterar, åtminstone på de utställningar jag varit på. Pris för BIS 3 har vi fått och jag tycker det kan vara kul och intressant att skriva i vilken ordning de åkte ut från BIS ringen.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

cinna
0

Tycker det är lite kul att det delas ut BIS-3a, då den ponnyn ju ofta varit snubblande nära att faktiskt få en "riktig" merit om man nu får säga så.  Lite av ett tröstpris så att säga… om man nu kan ge ett tröstpris till en ponny som blivit 3:e bästa för dagen 😉

Svensson
2

Jag tycker personligen att det är lite missvisande med bis 3, bis 4 osv. Bara för att man åker ut som nr 3, 4 osv betyder det inte automatiskt att ponnyn varit utställningens 3:dje, 4:de bästa ponny utan de kan lika bra ha placerats tex som nr 3 i någon annan klass o därmed inte gått vidare till bis-ringen. Eller för den delen kommit som nr 2 i ett championat o inte gått vidare.

Linnah
2

Fast det betyder bara att man blev 3:a i BIS-ringen, inte att det nödvändigtvis är utställningens tredje bästa häst. Det hände mig på "min" utställning i augusti, min häst vann klassen, 2:an gick vidare till BIS - min häst slogs ut i championatet mot den som senare blev BIS, medan 2:an från klassen blev 4:a eller 5:a i BIS-ringen trots att min häst redan hade vunnit över den. Sånt är livet, det är samma sak om man har BIM istället för reserv-BIS, det är ju inte dagens näst bästa häst bara för att den råka ha andra genitalier än 1:an men ändå kan den vinna över andra hästar som hade bättre poäng.

Annette
3

Jag tycker Reserv BIS är att föredra framför BIM.

Linnah
1

#7 Det gör jag också. Men uppenbarligen gör inte alla arrangörer det. :)

hippoteket
0

För ganska många år sen nu, så delades det ibland ut BIS och reserv BIS, plus BIM om det var samma kön på BIS och rBIS. Jag kan se en poäng i det systemet, under förutsättning att det är flera individer av varje kön som deltar på utställningen. Men det alternativet togs bort och det är ganska många år sen, som sagt.