Kastningar
För någon månad sedan pratades det på Forumet om att rapportering av defekta föl. Jag har läst någonstans att det föds väldigt få defekta häst/ponnyföl. Jag vet att det finns många anledningar till att stoet kastar.
Kan det vara så att en del av de fölen som kastas är det som är defekta av något slag, naturens utrensning?
Hur många av er obducerar ett kastat/ döfött fölen? Jag har aldrig gjort det, bara titta på utsidan och sett att det såg normalt ut.
När mitt sto kastade i vintras sa veterinären att det inte ger något med obduktion om allt övrigt ser bra ut. Jag frågade nämligen om det då. Tydligen många gånger stoet det är fel på vid kastning och inte fölet. Ex om stoet är sjukt eller så.
Två år i rad förlorade samma sto sina hingstföl (efter olika hingstar).
Det första föddes 55 dygn (stoet satte lite juver dygnet innan) för tidigt och levde, det skulle enligt vetten inte vara möjligt men levde gjorde han.
Fölet var helt pälsat, det enda som skiljde honom från ett fullgånget föl var att ögonlocken inte öppnat sig helt, det var som om det satt en liten dragkedja över halva ögonlocket.
Min veterinär sa att det inte fanns något hopp för fölet, att 55 dygn för tidigt innebär att lungor och andra inre viktiga organ inte hunnit utvecklas tillräckligt, ingen insats i världen skulle kunna rädda honom
Han levde i två timmar, vilken liten kämpe!
Fölets lever kontrollerades för att konstatera eller utesluta om kastningen/fölningen orsakats av abortvirus.
Föl nummer två var pigg och kry från början, åt och gjorde sig av med fölbecket.
På tredje dygnet blev han slö och vetten (inte min vanliga) tillkallades men ansåg att fölet kunda vänta till nästkommande dag (jag BORDE ha stått på mig och TVINGAT henne att komma hit).
Fick tag i min vanliga vett nästkommande morgon, han kom ut direkt och trodde att det var en förstoppning och behandlade fölet med kramplösande.
Det gav resultat, fölet fick ur sig en hög med avföring samt att det sipprade hela tiden.
På kvällen skulle fölet slangas men han dog innan.
När stoet sörjt klart sin bebis i boxen, tillkallades vetten igen för att se vad som orsakade det hela.
På ett ställe i grovtarmen, smalnade tarmen av så att passagen endast var 1 cm, efter ca 1 dm blev tarmen som vanligt igen.
Dessutom hade den lilla kraken stressat på sig ett magsår.
Defekten är anmäld och registrerad hos SH.
- Av detta lärde jag mig:
att inte ta för givet att allt är som det ska innan fölet är 4 dygn gammal (då har enligt min vett alla viktiga organ fått visa att de fungerar som de ska).
Inte ge mig mot veterinären när min egen oro för djuret är så stark, det spelar ingen roll att det är mitt i natten, han/hon SKA komma hit.