Neutrala utställningar
Med anledning av att det diskuteras både utställing,avelsvärdering och domare på olika håll här så har jag en liten fundering.
Jag har undrat om hur det skulle bli om man på en utställing testade, om det verkligen blev någon skillnad om domarna inget fick veta om hästen innan/under visningen.
T.ex att alla hästar i samma klass visades av neutrala visare dvs de personer som är duktiga på att visa häst. Hästarna bedöms och rangeras och först när kritiken läses upp får man veta vilken häst det va.
Skulle det bli någon skillnad mot så som vi har det nu ?
Det skulle vara kul att testa om några domare skulle våga ställa upp. För hur det än är så tar domaren idag hjälp av "stammen" när hästen bedöms.
Och ytterligare en sak skulle hästägarna våga ställa ut sin häst då?
Vore kul att höra vad ni tycker.
Det hade jag tyckt var en mycket intressant sak. Jag skulle helt klart anmäla mina hästar till en sån utställning.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Intressant idé men jag vet inte om jag skulle låta "vem-som-helst" (missuppfatta mig inte) visa mina ponnyer faktiskt.
Vi har haft en sådan utställning här uppe (kataloglös) det var rätt så spännande för publiken.
Publiken visste det domaren inte visste.
det är ju iof ganska lätt för en domare att veta på ett ungefär, ordningen på klasserna är ju desamma, men det var faktiskt även godkända hingstar som fick 37 poäng.
Skulle vara rätt häftigt med en "domare! upp till bevis" tävling.
Om man hade en svensk, norsk, holländsk, finsk en engelsk osv domare som fick utan rådfrågan av varandra döma samma hästar, då skulle nog resultaten se väldigt olika ut.
"2 Man ser ju rätt tydligt vem som är duktig på att visa häst, så vem som helst skulle det ju inte bli tal om utan duktigt folk som är tillfrågade att visa under just den utställningen … så jag får sitta på läktaren 
#4 Jag också
Men jag menade snarare att om jag fick ha ett finger med i vem/vilka som skulle visa mina ponnyer så skulle det absolut vara en intressant idé.

Något för en hugad utställningskommissarie att sätta tänderna i! Förutsatt att det godkänns av styrelsen vill säga, för det anses nog avvika en del från propositionen, skulle jag kunna tänka mej…
Men #5 Hanna! Falsk blygsamhet undanbedes! Du måste väl veta att du är jätteduktig på att visa häst, som får höra det från domarna gång efter annan! 
då får hanna visa alla våra hästar hihi
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
men VEM ska bedöma vem som får visa och vem som är dålig på att visa.
#8 Svårt det där. Får ponnyn dåliga poäng blir det nog lätt att ägaren skyller på dålig visning av handlern.
#6 Jag tycker inte att jag är duktig men att det är himla roligt att visa häst 
När jag varit i Holland på hingstpremieringarna blir jag SÅ imponerad - nästan alla har proffessionella handlers som visar hingstarna. DOM är duktiga!
#10 sen kan man vända på det. Om man inte visar sin häst kan man inte lära sej att bli duktig heller. Jag vill också helst visa mina egna

Jag har faktiskt hyrt in en visare en gång när jag visade en welshingt just för att jag insåg att jag skulle göra mer skada än nytta då han har sådana kanon gångarter och jag lovar det var värt vartenda öre även om hingsten inte blev godkänd *S*
Jag skulle också anmäla till en sådan utställning då jag har visat för norsk domare och ändå fått bra kritik och poäng på mina även för andra utländska domare som det var i Tingsryd….
Men håller med att jag vill att det ska vara ena riktiga proffs som visar….
Men Hanna! Du är väl duktig!?
Det optimalaste var om hästarna bara var indelade efter kön och unghäst/äldre. Då kan ju inte domaren hålla koll på allt… och då "neutrala" domare…

Jag anser att en shetlandserfaren domare skall kunna döma en utställning utan katalog. Domaren skall kunna bedöma dagskvaliteten på en shetland utan att känna till dess uppfödare eller härstamning.
Dessutom bör man fortsätta med åldersindelning för unghästarna då deras utveckling bör sättas i relation till övriga jämnåriga. Likaså ston med föl visavi gallston, etc.
Att vissa uppfödare eller "visare" har större framgångar på utställningar och premieringar beror väl främst på just det faktum att de har en stor erfarenhet av att träna, matcha och visa upp ponnyerna. Det räcker ju inte enbart att lämna över ponnyn till någon på själva utställningsdagen utan det ligger ju en hel del arbete långt innan utställningen …
Däremot tycker jag det är viktigt att katalogen tas fram när det är dags att ge kritiken eftersom en erfaren shetlandsdomare kan göra många intressanta referenser till ponnyns härstamning på fädernet och mödernet, avkommor, m.m. vilket borde intressera en nyfiken och kunnig publik!
#14 Kan bara instämma.

#14 Bra skrivet Lottie!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#13 Kan du förklara vad du menar med "neutrala" domare?
#14 Instämmer jag också.
Jag menar neutrala i sin inställning till hästen… alltså inte veta så mycket om dess bakrund utan verkligen dömer hästen i dagskicket.
Däremot så tycker jag att det är en självklarhet att väga in stammen på en avelsvärdering.

#18 Det får bli helt gröna domare då, som inte har ngt intresse. För alla domare som finns idag är ju åtminstone skapligt insatta.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#14 instämmer och bra skrivet
En neutral domare behöver inte vara okunnig om rasen utan bara okunnig om den häst som står inför honom/henne.
Vill bara inflika att här uppe (i Östersund) har vi bara kataloglösa utställningar och kommer inte att ha annat heller.
Jag förstår inte vitsen med att domaren ska läsa om stammen, uppfödare o.s.v innan han/hon bedömmer.
Efter bedömningen, när man "presenterar" ponnyn är det helt OK att domaren får titta i katalogen (på just den klassen).
Jag får nog flytta till Norrland… Hihihi