Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 1990 ggr
Milla
0

Juver

Hm bara jag igenGenerad har inte fått något föl ännu………..fick chans att kolla juvret idag och det enda som kom var någon form av mjölk, kan inte säga exakt vilken färg det hade utan det som jag reagerade på var att det kom blod…………….förmodar att det inte ska göra det………är ledsen att jag bombaderar er med en massa konstiga frågor men så är det är man är en hönsmammaOskyldig

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

Är du säker på att det var blod? Kom det rött blod alltså? Ibland kan mjölken vara allt mellan aprikos till rosa, det beror på hormoner.

Första gången jag såg det trakasserade jag vartenda djursjukhus, per tfn, som jag kunde hitta då jag trodde at tdet var ngt hemkst som hänt. :-)

Bombardera på, det är ju poängen med forum - att kunna fråga andra.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

hm kan inte säga med 100% att det var rött men när jag såg det så vet jag att jag tänkte " va, blod det är nog inte så bra"

carl-gustaf
0

Normalt klibbig och klar, du har nog klämt för hårt.

Milla
0

#3 hm ok jag ska nog inte hålla på och kolla för mycket utan fölis kommer nog när det kommer oavsett vad jag vill eller inte vill, men man är ju så himla nyfiken och vill ju helst att fölis ska komma nu med en gång

Cattis
0

#4 Oroa dig inte. Inte tusan har du klämt så hårt att det kommer blod pga det.

Jisses!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

carl-gustaf
0

Om mjölken kommer spontant fölar hästen samma dygn, om allt går bra. Men mjölken kommer inte alltid före utan ibland samtidigt med förlossningen. Om du nu kollar så lägg allt på minnet, för stona brukar bete sig likadant år från år. Min avsikt i mitt tidigare inlägg var inte att oroa dig, utan tvärtom. Men mjölka ut försiktigt, ty den första råmjölken är ytterst viktig för fölet.

Milla
0

Problemet är att jag inte riktigt vet hur man ska göra för att mjölka ur en droppe (har nog inte den rätta tekningen).

Jag har skrivit upp allt som händer och sker dom sista veckorna och då det är första gången hon fölar hos mig så är det svårt att veta, men enligt boken så bör hon föla när som helst, men som sagt hon har ju en egen vilja hihi

Ellinor Johansson
0

#6  Jag skriver  lite kring varje stos förlossning varje år. Är lite kontrollfreak och vill hitta samband. Tyvärr hittat jag sällan några, stona fölar flera veckor för tidigt eller försent, trots ultraljud. Stona fölar med stora juver eller inga juver, hela skalan mellan vit mjölk som droppar till ingen mjölk.

#2 Vårt ena sto hade blodblandad mjölk med "sleter"i innan förlosningen veten sa att det var juverinflammation. Pållan fick penicilin samt att vi mjölkade henne varje dag.

carl-gustaf
0

Du får väl suga som fölet då Flört och provsmaka, lycka till med fölningen.

Ellinor Johansson
0

# 9 Lågt mycket lågt!

Milla
0

#10 tack ellinor då ska jag ha lite mer koll på henne, kan ju vara därför som hon inte vill att man rör hennes juver. Jag menar har hon juverinflamation så harhon ju ont och då förstår jag att hon slår mot mig.

Tyvärr är jag också en s¨ån där kontrollfreak som gärna vill ha 100% koll och när jaginte har det så lir jag orolig. (fast det har ni nog redan märkt). 

Det är bara att fortsätta ställa kl under natten och se glad ut.

Milla
0

Jaha bara jag, nu äntligen har jag lyckats få ut lite mjölk och den var genomskinligt till gulaktig så jag kan sova lungt i några dagar till hihi. Ja jösses så stirrig man är hihi

Ellinor Johansson
0

Milla

Tror inte ett ögonblick på att du skulle sov LUNGT i några dagar nu.Flört

Milla
0

#13 ARGH jag vill ju sova är jätte trött juSkrikandes Men i min bok så står det ju att det kan vara i en vecka till innan det är dags,

Ni ska se att det kommer i morgon när jag är flera mil hemifrån för att släppa unghingstar på bete och bara 12 åriga dottern hemma.

Bara så ni vet så ska jag ALDRIG mer betäcka något sto, ska genast köra och hämta stoet som finns hos hingst nu, mina nerver klarar inte sånt här.

nallebjörn
0

#14 jag är precis likadan! troligtvis har du föl imorgonkväll och allt har gått superbra

VeronicaP
0

*S* kan tala om att Linas ändrades från gul till vit på några timmar *S*

Milla
0

nä i morgon kväll blir inte bra jag vill ha föl NU, i morgon ska jag ju ut och segla

Yvonne N.
0

#8 Jag kan bara hålla med om det du skriver angående samband
.
Har själv försökt hitta det här på våra ston, men ena året har dom jättejuver länge innan fölning och nästa år har samma sto nästan inget juver alls när hon fölar.
Det är ju inte lätt att veta när det är dags och i år tycker jag det verkar vara extra svårt. Nästan alla går över tiden.

kacka
0

Är det en "defekt" om ett sto har innåtvända spenar?

[Anna-N]
0

# 19 Men hallå! Står det på defektlistan?Skrattande Tror det har gått lite långt med detta defektprat….

kacka
0

jag tänkte mest på om fölet har svårt att suga… då är det ju helt klart en defekt om det blir problem med att stoet inte kan ge fölet mat…

Vad vill du att man ska kalla det för annat ord än defekt eftersom vissa ser ordet "defekt" som något väldigt hårt och negativt?

[Anna-N]
0

#21 Spenarna har olika utseende som faller sig ganska naturligt. De brukar ändra "riktning" när mjölken rinner ner.

Så allvarligt att det skulle kunna vara en "defekt" är nog ytterst sällsynt….

Ellinor Johansson
0

# 19 Vart vill du komma med med allt prat om defekter?

Det finns många, många modeller på juver och spenar utan att någon av dem är defekt. Logiskt sätt borde de pållar med arvsmassa för defekta juver eller spenar vara ut utgallrade av naturen förr länge sedan.

nallebjörn
0

#23 ja  tänk om alla kvinnor skulle se likadana ut. alla har häng eller alldeles för små… *S*

VeronicaP
0

det finns faktistk kvinnor som har inåtvända bröstvårtor men de kan amma ändå och inga prolem där heller *ler*

Tur att vi inte bedöms efter våra bröst när vi ska ha barn Flört

kacka
0

#23 Det var bra att du svarade på mitt inlägg.

Med defekter menar jag fel på hästen så den eller dess avkommor inte skulle överleva i ett vilt tillstånd. Det är ju trots allt vi människor som styr aveln och inte naturens gång… Om vi levde på stenåldern så skulle människor som inte hade tillräcklligt mycket mjölk inte kunna föda sin avkomma. Vi människor har ju en fördel då vi kan vända ochvrida på våra bröst och avkommor så de kommer åt. Liiiite svårare för en häst kanske… hihihi.

Therese_Melberg
0

vårat sto hade inåtvända spenar ett tag. Hon har inte det i normala fall men hon fyllde bara juvret på yttersidan på nåt konstigt sätt så spenarna pressades in emellan juverhalvorna( om ni fattar vad jag menarFundersam)… jag var lite orolig över hur fölet skulle kunna dia( hon har inte fölat än) men nu har hon fyllt innersidan på juvret också så nu ser det normalt ut igenGlad

VeronicaP
0

*ler' men inte kad du dra ut bröstvårtorna i allfall kacka

kacka
0

jag kan flytta mina både lite uppåt, neråt och höger och vänster…