Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 910 ggr
susanne-s
0

Hingst

Hur många av er som har godkänd hingst för avel kan tänka er att låta den betäcka ett ej stamboksberättigat sto (shetland)???

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Charlotte-J
0

Inte jag. Vill inte att det blir avkommor efter mina hingstar "som inte finns" om man kan uttrycka sig så. För då rasar hingsten i avelsvärdebokstav.

Amor vincit omnia Kyss

Hanna-D
0

Aldrig. Endast riksstamboksberättigade ston är välkomna här. Av dels samma anledning som Charlotte skrev men också för att få sundare avkommor och det fungerar även som en sil eller gallring om man så vill. Jag kan inte ta emot alla ston som hör av sig och tycker att det är vettigt att välja på det viset.

Cattis
0

Inte jag. Dels på grund av ovanstående skäl, men främst på grund av att det redan finns ett så stort utbud av icke stamboksberättigade shettisar som inte "får" användas till "någonting" och därmed förlorar i värde (i fel händer). Varför öka på antalet shettisar som måste reggas som "ponny av korsningstyp"?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

Instämmer med cattis, Hanna, och charlotte våran hingst betäcker också endast stmboksberättigade ston.

[Anna-N]
0

Tar endast emot riksstamboksberättigade shetlandsston till våran hingst. Det håller vi stenhårt på!.

kacka
0

Jag skulle nog KANSKE kunna tänka mig att betäcka ett ej stamboksberättigat sto, men jag skulle vilja att hon var registerad i rasföreningen så att fölungen kan registeras med "äkta" föräldrar…

kacka
0

Hur hanteras alla de som har någon hingst i sin släkt inom 3-4 generationer som betäckt på licens och inte har "godkänd" stam?

Jag hade ett sto som jag verkligen fick ringa runt och släktforska föra tt få fram full stam på henne. TRODDE inte hon hade det, men det HAR hon!

hippoteket
0

Precis som de flesta hittills så tar jag bara emot stamboksberättigade ston till min hingst - trots att det faktiskt inneburit att jag något år nekat de enda utomstående ston som hört av sig…

kacka
0

Jag har också nekat ston, men det har inte berott på bristen på berättighet, utan på deras stam och exteriör.

Annette
0

#6, 9. Hur motiverar du att du kanske kan tänka dig att ta emot ston som ej är stamboksberättigade men neka stamboksberättigade ston p g a deras stam och exteriör?

FredrikN
0

hur ställer ni er till att betäcka ston av andra raser där Shetlandsponnyn är en godkändinkorsningsras. Typ Knapstrup?

carl-gustaf
0

Tänk på, att alla i moderlandet stamboksförda shettisar och alla i Sverige med tre fulla renrasiga shettisled är stamboksberättigade fullt ut. 

Vi tar emot alla ston (inom storlekens ram), även ej stambokberättigade. Vi känner oss hedrade om någon vill betäcka med någon av våra hingstar och det skulle aldrig falla oss in att anmärka på stoet ifråga varken exteriör- eller stambokmässigt.
Vi diskriminerar varken hästar eller människor. Vad är statistiken värd när den avelsmässigt är manipulerad och ovetenskapligt genomförd.

Charlotte-J
0

Jag kanske ska förtydliga: Jag tog frågan som att det gällde ett ej registrerat sto och då är svaret att jag inte skulle ta emot ett sådant till mina hingstar.

Amor vincit omnia Kyss

FredrikN
0

men alltså ett sto som är efter en icke avelsvärderad hingst. men som har tre led fulla led och är reggad i arsp som korsningsponny.

kan man regga dess avkomma som shettis?

Annette
0

#14. Det borde man inte kunna, tycker jag. Är den reggad som korsningsponny är den ju ingen shettis och då kan ju inte avkommorna bli det heller.

FredrikN
0

#15  jag vet inte .. tyckte bara fråga var intressant

Cattis
0

#14 Nästan samma svar här, men tvärtom. Jag tycker att man borde kunna det - eftersom de har stam och ÄR renrasiga. Men jag tycker att de däremot borde få hamna i ngt som vi hade förr, i stil med 9000-serien.

Men det känns lite udda att de som ju ÄR renrasiga, bara för att de inte har gdk föräldrar, skall reggas som ponny av "korsningstyp". För korsningar är de ju alltså inte…

/Cattis

cinna
0

En undran ang #6

Kan ett sto vara reggat i rasföreningen, dvs SSS, men inte vara stamboksberättigad?? Om inte stoet är stamboksberättigad är väl inte avkomman det heller? Hör inte hästen ifråga då hemma i ASRP?

Cattis
0

Ett förtydligande till mitt inlägg #17:

Jag tycker alltså inte att ngn shettis (renrasig) skall hamna i ASRP. Eller i ngt register som tar ifrån dem sin rastillhörighet. Sen att de inte kan ställas ut eller att avkommorna inte kan riksstambokföras - det tycker jag är okej. Men shettisar är de hur man än vrider och vänder på det.

/Cattis

FredrikN
0

som jag tolkar det så är fungerar Englands regler så att allla shettisar med 3 kända led har rätt att bli rikstamboksförd. Eller?

Cattis
0

ISPC beslutade (inkl moderlandet) för ett par år sedan att alla som inte hade tre generationer gdk stam skulle slängas ut ur stamböckerna. Om det gäller även dem MED stam, men som inte uppfyller de olika ländernas avelsvärderingskrav, det vet jag inte.

/Cattis

Cattis
0

#20 Det får nästan kollas med SSS, för jag vet faktiskt inte.

/Cattis

FredrikN
0

#22 jo det väcker en massa frågor nu när man går i väntans tider på att få redan på hur vi skall hantera den här rasen i sverige.

Ellinor Johansson
0

Vi diskriminerar varken hästar eller människor

Det kan väl inte vara diskriminering om jag inte lånar ut min bil, motorcykel eller hingst till alla som frågar. Har jag inte rätt att bestämma över min egendom?

Annette
0

Vad är anledningen till att någon vill registrera sin shettis som korsningsponny istället? Man kan väl inte välja ras heller! Är det en shettis med ok stam så är det en shettis och då skall den registreras som det. Min åsikt!

carl-gustaf
0

Om föräldrarna är stamboksförda shettisar så blir oxå avkomman med automatik stambokförds som shettis, enda undantaget är att moderlandet nu kräver 3 fulla shettisled för hästar som inte är registrerade i moderlandets stambok. Detta är en rättighet som alla renrasiga shettisar har. Skall det vara så svårt att fatta.

Om man korsar in en annan ras så övergår man till att bli stamboksförd som korsningsponny. Alla hästar har rätt att bli stamboksförda någonstans.

nallebjörn
0

På ett vis kan jag ju tycka att det är seriöst av stoägaren till ett sto utan stam att vända sej till en godkänd hingst.  Det behöver ju inte vara ett dåligt sto för att den är utan stam och vill man ha föl anser jag ju att man ska välja en hingst med kvalité. Så egentligen är det ju en bra grej. Synd egentligen för de stona att bli nekade hingst för då tar dom en icke godkänd.

Avkomman efter moder som ej är godkänd och fader som är godkänd reggas i ASRP och man kan ju få härstamningen på faderns sida utskriven.

carl-gustaf
0

#24 Självklartr har du rätt att göra vad du vill med din egendom, frågan är bara vilken etik du själv väljer att följa.

nallebjörn
0

#11 jag funderade själv på att betäcka ston med knabstrup hingst. Det är en ypperlig kombination.

paparatzi
0

# beror nog lite på orsaken till att stoet ej är stamboksberättigat??

kacka
0

#10… Jag rekommenderade ett sto som var släkt med min hingst och som jag anser har samma exteriöra "fel". Jag tycker man skla vara så ärlig att man inte tar emot ALLT bara för stona har stamboksberättigad stam och har fått hyffsade poäng. Jag ser hellre på varje delpoäng för sig.

#11… Det beror på hur de har tänkt… HAR de tänkt? Är min hingst den bästa för just hennes sto? osv…

#17, 27 bra inlägg!

#25… Jag vet minst EN som har ansökt om pass för sitt stamboksbrättigade sto hos ASRP trots att BÅDA föräldrarna är stambokförda. Men föra äbgaren hade slarvat bort regbeviset så de ville inte lägga ner pengar på  blodprover för att kontrollera stammen…

HUR MÅNGA SHETTISAR reggas nu i ASRP istället för SSS.??? Det skulle vara intressant att få reda på tycker jag.

Cattis
0

#31 Kanske är det uppgifter ASRP lämnar ut om man frågar dem?

/Cattis

Annette
0

#31. Men om man nu slarvat bort pappren och inte vill bekosta DNA-prov, utan därför väljer att registrera ponnyn i ASRP som korsningsponny utan stam, då kan väl avkommorna inte bli shetland heller.

Jag tycker det är väldigt sorgligt att sådant sker.

carl-gustaf
0

#33 Inte för att jag vet, men det borde inte vara helt omöjligt (dock med mycet stor svårighet) då samma häst bara får ha en identitet och ett identifikationsnummer. Men principiellt om fel har begåtts så måste det alltid finnas en väg att ställa saker tillrätta igen.

Cattis
0

#33 Avkommorna kan inte bli reggade som shetland, förrän båda föräldrarna är reggade som detta. Men denna förälder kan ju alltid DNA-typas även i efterhand, och då få rätt papper. Därmed även dess avkomma.

/Cattis

nallebjörn
0

#34 fungerar inte riktigt så. Hästyar där papren är på villovägar reggar man om helt enkelt. Många vill inte bekosta DNA på en ponny som bara går hemma i en hage.

kacka
0

men vad jag förstått så GÅR det att omregistera en som har reggats hos ASRP om man gör DNA-prov eller blod (beroende på vad fadern lämnat tidigare)… Det är bara att man måste makulera det gamla passet hos ASRP då man ansöker hos SSS…

susanne-s
0

Hej igen, varit utloggad hela helgen och WHOW vad det hänt saker här.  Min fråga grundade sig i att jag har ett Shetlandsponny sto som, innan passet kom, hade begie/brunt reg.bevis. Hon har på pappans sida enbart stamboks berättigade hästar( Almnäs Origo RS 198 är pappa. , men tyvärr är inte hennes morfar godkänd men tillika en registrerad shetlands ponny. Mormors far var Näsets Jack RS 92. Av vad jag förstår, vilket inte är mycket i sammanhanget, har hon en ganska fin stam, förutom sin mor och morfar….

En ny fråga, Nu får ju inte mitt sto stambokföras men om jag skulle avla på henne med enbart godkända hingstar och behålla stoföl och betäcka med godkänd hingst osv.. blir det då ett stamboksberättigat föl efter 3 generationer???

Det är lite tråkigt tycker jag att det är så svårt att hitta någon som vill ta emot stoet, betäckte förra sommaren med sjöängens Rival men tyvärr tog det inte. och jag skulle vilja hitta en närmare….

www.gullsmyrastuteri.se

kacka
0

Synd att det inte tog sig med Rival… själv har jag en Rival-unge som är sååååå underbar!!!

Jo, efter 3 generationer BORDE det ju gå… eller är det "kört"? Någon som är mer insatt får gärna svara…

Cattis
0

#39 Nej. Det går inte att "avla bort" luckor i stamtavlan, ej heller hästar som inte är tex godkända hingstar.

Förr hade den gått att regga i 9000-registret dock, men det har ju inte SSS kvar (vilken nog är synd).

/Cattis

kacka
0

Men alla dessa som har i sin stam en godkänd svensk hingst som varit godkänd men som själv inte har fullstam trots att han är stamboksförd… Alltså massor som NU är stamboksförda ska tas bort från rikstamboken eller? För de nu inte har full stam… eller? Avkommor till dessa som trots allt är stamboksförda får alltså avkommor som inte får regas i SSS eller? Eller bara inte i riksstamboken?

Cattis
0

Bara de som har en lucka inom de tre närmsta bakre generationerna.

/Cattis

susanne-s
0

Eftersom att läget är som det är så ställer jag en helt ny fråga…

Är det någon som kan tänka sig att erbjuda mitt sto och mig er gdk hingst? inte allt för långt från Uppland.

Tycker det är trist att behöva "ta en " som inte är gdk, då jag vill veta vad jag kan tänkas få för föl mm.

Hör gärna av dig. gullsmyrakvarn@spray.se

mvh Susanne

www.gullsmyrastuteri.se

kacka
0

Flera godkända hingstar är ju utan stam (iaf i webstamboken), eller saknas stammen bara för de kansk kommer utomlands?

tex Buster RS 128, Filur RS 166, Asso Prior RS 125, Buster RS 128, Stor-Johan RS 13 (far till Patrons Winkler och Patrons Murkel ), Backgammon RS 152 osv

Alla om har dessa i andra eller tredje led kommer aldrig kulla blir rikstambokförda eller deras avkommor eller?

Cattis
0

Precis. Deras avkommor reggas heller inte i grundstamboken (dvs registret) utan hos ASRP.

/Cattis

Cattis
0

Obs, att de måste ha dessa i 1:a eller 2:a gen, så att det är en lucka i deras tredje gen.

/Cattis

kacka
0

Om de är i tredje generationen… är det "godkänt" då?

Cattis
0

Ja. För då kommer luckan först i 4:e gen.

/Cattis

elvira
0

Jag tycker också det är konstigt att mina 2 renrasiga shettisar ska hamna hos ASRP som svensk ridponny. det syns ju lång väg att det shettisar och inte korsningar.

Mina andra 2 har papper med är då shettisar.

Min valack är 110 alltså växt över gränsen just därför blev han ju valack.

.

hippoteket
0

En fråga bara… Buster RS 128 säjs vara utan stam.

Men en kompis till mig har ett sto (för övrigt elitpremierat!) efter honom och i hennes gamla registreringsbevis så STÅR det en full stam bakom Buster. Jag lade särskilt märke till detta när jag fixade IDkontrollen på henne inför passansökan, eftersom jag ju vet att Buster saknar stam. Eller?? VAD är det egentligen som är korrekt?

Detta sto är numera för gammalt för aveln ändå, men hon har några döttrar - som från att ha varit avkommor till ett elitsto nu blivit degradrade till att hamna utanför stamboken…

Annette
0

#49. Svensk Ridponny blir de inte. De blir korsningsponny utan stam.

Cattis
0

# 50 Det visade sig att den som var angiven som fader inte var det. Alltså är hans fädernelinje helt okänd. Hans avkommor som föddes innan detta upptäcktes hade ju full stam i sina papper, till dess.

/Cattis