Tidningen Ridsport
Det är inte speciellt ofta jag (eller mina ponnyer) varit med i Tidningen Ridsport men det blir ALLTID fel!
Nu senast (numret kom i dag) går det att läsa: "En av dem är svartskäcken STUART v d ZANDKAMP e Kovin v Malang som slutgodkändes som 1:a premiehingst i Holland i år."
Lite längre ner står det: "Stuart såldes till Danmark i december förra året."
Under fotot på Stuart står det likadant.
För det första är det helt fel, Stuart är inte godkänd i Holland. Om han såldes till Danmark i december - hur kan han då ha fått 1:a premie och godkänts i Holland? Dessutom, är 'hengstenkeuringen' i januari och såvitt jag vet kommer januari efter december…
När Gazette vann RIX stod det att hon hade fått två avkommor (rätt antal är fem), vilket är lätt att kolla upp i Webstamboken.
Det är bara ett par exempel men jag får väl maila dem och påpeka detta…
En annan sak jag funderade över. I samma artikel står det "Som svart hingst måste han ha en mamma med 1:a premie för att bli godkänd, vilket Anja v h Wald har". Det gäller alltså Perigueux v Isala.
Stämmer det verkligen? Jag har aldrig hört eller läst det någonstans.
Hej Hanna!
Trevligt att det står om dina ponnyer men trist när det blir fel.
Du skrev: "När Gazette vann RIX stod det att hon hade fått två avkommor (rätt antal är fem), vilket är lätt att kolla upp i Webstamboken." Eftersom jag skrev texten från riks måste jag få försvara mig lite. I min text står det:
"- Vi har haft henne i tre år och har fått två föl hittills." Kanske otydligt men det är alltså NI som fått två föl hittills av henne. Hade HON bara fått två föl hade jag skrivit: "- Vi har haft henne i tre år och hon har fått två föl hittills." Men jag inser att det var en lite otydlig formulering av mig, kunde också ha skrivit kanske "- Vi har haft henne i tre år och hon har fått två föl hittills hos oss." tex.
Däremot är jag surare över mellanrubriken. Eftersom rubriken löd: "Dubbelt Almnäs på shetlands-riks" och mellanrubriken löd "Flis vann före Gazette". Det blev ju helt fel, skulle ha stått "Gazette vann före Flis". Till mitt försvar får jag säga att jag inte skrev mellanrubriken och tror jag hade en snarlik rubrik, (kollade det nu: jag hade samma rubrik men utan bindestrecket i shetlands-riks). Det var alltså redigeraren som på något sätt fick till det fel i mellanrubriken för någon sådan hade inte jag alls.
Hur som haver, be om en rättelse i fallet med hingsten, de ska de ju ta in.
Mvh Johanna
det är inte den enda tidningen som skriver fel. Jag skrev själv till tidningen hästen förra året. Där var en artikel om styling inför utställning. Stod där att det var strikt förbjudet att dela manen på hästarna. Dom fick inte ha det på två sidor. Jag skrev dit och dom la in en rättelse. Finns så mycket fel. I en tidning läste jag att den normala höjden på shetlandsponny är 110 cm. Att det var vanligast. Men vakna!
#1 Rubriken hade jag tom glömt bort! Jag vet att det inte var du som satte rubriken, tror jag har kvar mailadressen till hon som skrev artikeln - har mailat förut när det varit fel stammar osv på shetland 

Nu är jag kanske gnällig. Hanna du har ju helt klart riktigt tråkiga felskrivningar och så mycket har jag egentligen inte att klaga på.
Självklart var det jättekul att min Latcho fick vara med på bild i ridsport och det var inga direkta felskrivningar om honom däremot blir mitt eget namn aldrig rätt. I tidningen heter jag Cia och på själva premieringsdagen hette jag Sim (i högtalaren).
I texten står det ju också att Latchos mamma exporterades till Ukraina i höstas och att hon lämnat tre hingstar i Sverige varav Latcho är den äldsta. Det är helt rätt men eftersom de nu nämde att hon är exporterad tycker jag nästan att de kunde ha skrivit att han yngsta bror följde med till Ukraina och att mellanbrorsan är kastrerad. Så även om Latcho är äldst så är han den enda som kan bli aktuell för avel här. Som sagt petiteser men dem är också jättelätta att kolla upp i webstamboken.
#4 Tror du vi fnissade när Sim lästes upp i högtalaren? (förlåt
) men dom gjorde väl en rättelse sen har jag för mig?

Vi skrattade själva Hanna så ingen fara
Min mamma gick till slut och sa till de så det blev rätt.
Tycker idningen ridsport med dess innehåll är och har alltid varit en väl skriven tidning och innehåller mycket bra FAKTA, om man ska sitta och haka upp sig på vad folk skriver eller inte, då skulle man få ett fasligt jobb.
Det är väl huvudsaken att man vet vilken häst och vad den gjort, extra kul är väl om den kommer med i tidningen.
tidningen ridsport har funnits i alla år jag tävlat och att den fortfarande finns är väl ett bevis på en kanon bra tidning
// Helnöjd läsare av tidningen ridsport

Fast det vore kul om det stod rätt och så ju ..
Nu har vi ju haft turen när det stått några om våra antingen shettisarna eller tävlingsponnyerna att det alltid stått rätt och att de har skrivit så bra om dem *ler*
Jag skcikade in en rättelse på Ponnygalopp SM 2005. Det stod innan att kat. C vinnaren hade det längsta avståndet mellan 1:an & 2:an, någonsin. Med det var fel för jag & min ponny hade 2001 2 tiondelar längre mellan oss och tvåan. Jag blir alltid jätte irriterad när någon tidning skriver fel, oavsett vad det är om!!!
Jag har inte sagt något om att det skulle vara en dålig tidning - jag är själv prenumerant men fel är alltid fel - det gäller ju att kolla upp det man skriver, annars är det slarv.
Vart de skulle fått för sig att Stuart fick 1:a premie har jag ingen aning om. Ingen frågade mig någonting öht om honom under visningsdagen och jag såg inte hon som skrev artikeln där heller…?

#10 Jag undrar om skribenten i fråga alls brukar vara på evenemangen..? När jag blev tillfrågad att fota på höstens avelsvärdering i Örebro var det frivilligt att oxå skriva, annars skulle skribenten i fråga göra det utifrån resultatlistorna. Fast det är klart, att någonstans ifrån måste hon ju få informationen som inte står i resultaten…
För övrigt tycker jag att Ridsport är den bästa tidningen, även om de inte alla gånger verkar vara så hemma på ponnyavel… Och så får man nog ta en del konstiga saker ibland när det är mestadels "halvblodsfolk" som skriver. 

Jag har haft Ridsport sedan 1982 och skulle "inte klara mig" utan den tidningen!
Snabbt rapporterat från nästan allting, jag läser i princip allt utom resultat från islands-tävlingar.
De här små sakfelen håller jag med om att det är ett problem. Hojtar själv högt om det står fel om mig/mina hästar och det brukar alltid korrigeras i nästa nummer, men visst är det synd att det blir fel i riktiga resultatet/referatet.
Skriver fel gör jag dock själv ibland, även om jag hoppas det inte är så ofta. Min största tabbe genom tiderna är från i höstas då jag rapporterade i "Shetlandsponnyn" om utställningen i Näsåker. Av någon anledning hade inte någon sammanställt resultaten från agilityn och visningsklasserna, utan alla deltagare hade fått protokoll med sig hem och inget fanns sparat. Det här upptäckte jag inte förrän jag så att säga "tog tag" i alla papper några dagar senare.
Just då tyckte jag inte det var ngt större problem eftersom jag tyckte jag mindes ganska bra vilka som i alla fall vann, och skrev ner det i referatet. Tjosan.. i nästa nr fanns en rättelse om vem som vunnit agilityn och jag kände mig minst sagt dum. Har lärt mig att inte lita så mycket på mitt eget minne sedan dess, det ÄR helt klart sämre numera…. av många olika anledningar.
Själv kom jag åtta i agilityn och det minns jag.
sorry ni som blev fel omnämnda ang detta, jag tar på mig allt och skäms jättemkt!
/Jenny
#11 Vet att Birgitta Elmlund inte alltid är på plats men jag vet att jag hälsat på henne i år på Grevagården men jag var ju där både på ridponnyer, welsh och shetland. Tror jag hälsade på henne under welsh/shetlandshelgen men minns inte vilken av dagarna. Hon brukar sitta på läktaren.
Läste nyss hela artikeln i sin helhet för första gången. Står Cia Zetterblom som ägare till Älvåsens Latcho - stackars dig Cim 
Jag har mailat en rättelse får se om det tas med.
Är det någon som vet om det stämmer att en svart (importerad antar jag) hingst måste han ha en mamma med 1:a premie för att bli godkänd här i Sverige? Jag har aldrig hört det och det låter underligt tycker jag 

Tack, vad snällt Hanna!
#15 Jag hade ju en del annat att rätta också men ingen orsak!