Ute dygnet runt
Min unghingst går på ett bete och har gjort det sedan den 1:e maj. Det är han och en annan hingst kvar. Det är gott om mat kvar och båda är välgödda. Båda har börjat sätta vinterpäls. Enligt lag så måste de antingen stallas in eller ge möjlighet till ligghall from den 15 november (så är det i Skåne iallafall). Men vid vilken temperatur tycker ni i allmänhet att det blir för kallt att ha dem ute dygnet runt utan möjlighet att få gå in?

Jag har ochså mina ute än och de mår kanon! Men min mening är att regnrusk och runt 0 grader inte bra…. Men vi har haft kanonväder denna höst ju så jag är inte orolig ett dugg! Klarar dom det kalla vidderna på Shetland så klarar dom skånes väder ochså! *hihi* coola djur
Alla våra går ute på bete fortfarande.
Det är bra tjock Tiger som har varit i Snapphaneland ( om Skåne är Sveriges kornbod är tror jag Tiger har haft nycklarna till boden
) och står inne på nätterna för att banta.
Vem trodde att det fortfarande var så mycket kraft i gräset?

#2 haha det går ingen precis nöd på djuren här nere. Jag har ändån ett magert bete och har alltid haft . Men de klarar sej galant på det än!

Förra året hade vi våra ute till den 2 december så bra gräs hade hingstarna på sitt bete *S'
#0 Tror inte att du behöver ta in dem då utan det är en rekemendation det är vädret som avgör.
Mina hästar går ute men dom har tillgång till att gå in hela året. Dom ligger mycket inne på nätterna och jag tycker det är bra då man har föl att dom kan ligga torrt. Nu har det frusit här två dagar i rad och då är det ju ganska kallt på marken. Unghingstar och lite äldre hästar klarar sej dock ute ett tag till tror jag
japp mina går också ute fortfarande och det är bra kräm i gräsest här nere.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
mina är ute o går inte in i uteboxen de har tillgång till…väljer o vara ute…bra mkt gräs här!

mina är också ute. Öppnar till lösdriften när det närmar sig 0-gradigt. Får inte heller nåt extra än. Provade senast igår att lägga ut hö. Fölen tyckte det var kul att gräva i det, annars totalt ointresse. Än så länge har vi inte haft minusgrader på nätterna (bor vid kusten).
ska tillägga att mina har fri tillgång på hö och dom dräktiga får kraftfoder. Ingen näring alls i gräset.
ska tillägga att jag öppnat upp 2 hagar till dem till som inte betats under hela sommaren så där har de o göra nu!
#10 Åh vad bra. Skulle jag också vilja haft

Hos oss är det fortfarande så mycket gräs i hagarna att vi måste ta in hästarna om natten för att de inte ska äta ihjäl sig, och hela sommaren har vi fått flytta över dom till en liten "magerhage" över natten.
Det har ändå blivit riktiga knubbisar av dom.
#12 aja, tror du verkligen dom äter ihjäl sej? Det är nog lite överskattat =)

Så klart jag inte tror! Det var bara en liten överdrift - på skoj du vet? Borde kanske satt "-----" kring det. Eller skrivit "för att de inte ska bli smällfeta" eller något sådant.

Mina går också ute utan Xra foder.
Har dom i en hage (3 ha) där vi tog hö i juni så det finns en hel del kvar där trots att vi haft ett par tjurar där i en månad.
Hö tillsätter jag när jag ser att ballongerna släpper ur lite luft = )
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#14 fast dom äter ju desto mer de timmarna dom går ute… själv tror jag inte på att ta in för foderminskningsn skull. Dom rör sej också mer ute.. Jämnar ut sej

Mina hingstar får inget grovfoder alls..
Men stona får fritillgång till ensilage och de som tävlar får så klart även lite kraftfoder fortfarande. Mina dräktiga behöver inget kraftfoder så de får inget , ger bara om det behövs gillar ju inte att ge dem det i onödan.
Nu pratar jag shettisarna då , för jag har en welsh som jag tyvärr måste ge lite kraftfoder just för att hon hade tappat så mycket i vikt när hon var iväg på betäckning.

Än så länge har jag alla ute men kommer att ta hem halvbloden under morgondagen. Certina visar klart och tydligt att hon vill hem och hon blir riktigt sur när jag går ut ur hagen utan att ta med henne. När de kommer hem får de tillgågn till lösdriften.
Hingstarna har inte så mycket bete kvar så de ska också få komma hem så fort jag är klar med deras hage. I deras vinterhage är det en massa gräs så de lär nog klara sig där ett tag till innan de behöver tillskott.
Stona har jättemycket kvar i sin hage och jag hoppas de klarar sig ute till början/mitten av november.

Mina ston går ute fortfarande, de får massor med Hösilage. Hingstarna går på lösdrift o kommer göra så hela vintern, dom har skogen o en stuga att gå in i , den invigdes igår med massor av halm, mysigt tyckte dem !
Vi kommer plocka in stona nästa helg, vi har inget bete kvar så de fodras på med grovfoder..
Våra två (hbl och shettis) går ute förtfarande med möjlighet att gå in.. De får fri tillgång till hö men nu när jag öppnade upp den ena stora hagen så bryr de sig inte ett skvatt om det..( de borde ju inte "välja" att magra om de har hö att tillgå? De får lite kli och betfor samt lusernstrå också..Började med det för dryga veckan sen då de endast gick i den hagen med lite bete.. Vill inte hålla på och vela med att sluta och börja så de får gå kvar på den lilla mängd de har idag…
#20 Dom äter bara höet om dom är hungriga… Det rä värre tvärt om tycker jag, att inte erbjuda hö trots gräs i hagen. Jag har gräs i hagen men hästarna äter ändå mycket hö.
Mina ponnyer går ute fortfarande o d gör de bara gott.. De mår mkt bättre ute än inne men ska nu i veckan kunna gå på lösdrift.. Men trots att d vet att d kan gå in så vill d bara vara ute ändå..