Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett29-icke-hästrelaterat
Läst 7094 ggr
Charlotte-J
0

Jippie!! (Ej hästrelaterat)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen är min lilla Chihuahuamix tik parad. Vi försökte i våras men då ville hon inte men nu är det fullbordat och klart, wihi!! Sen är det ju bara att hoppas att det blir några valpisar också!

Men nu till min undran:

Jag har aldrig låtit para någon hund förut och därmed alltså aldrig haft valpar. När märker man några tecken på om det tagit sig? Är det 63 dygn dom går? Vad bör jag vara extra observant med/på?

Amor vincit omnia Kyss

Wikstr_m
0

Skriv på Hundar.Ifokus istället. Där är det i princip bara hundfolk.

Marta
0

Åh vad roligt!! Hon var ju för söt. Har berättat här hemma om den pyttelilla hunden som sov så gott på sin STORA kompis rygg!

När vi fick valpar efter vår ungtik för ett antal år sedan hade vi inte ens märkt att hon var med valpar. Inte förrän vi började hitta små foster lite överallt i huset förstod vi. Och till en början fattade vi inte ens vems de var..  Misstänkte t.om den steriliserade kattan

Charlotte-J
0

#2 Jag fick förevigat idag när Doris sov på Sambo (ja, han heter så), han väger 75-80 kilo och hon väger 2,5 kilo. Hon älskar att sova på honom.

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

Här är en bild på Doris fästman, han heter Artur och är en renrasig Chihuahua på 1,7 kilo.

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

Och här en bild på "Kärleksparet" tillsammans!

Amor vincit omnia Kyss

Asagard
0

Vilka sötnosar!

Första tecknet på att vår tik varit dräktig har varit att hon fyllt spenarna. Vissa tikar matvägrar och kräks, men det är ingenting som vår tik gjort.

Lycka till! Det är skitkul att ha valpar!

SofiaChristina
0

Vad kul Lotta !!!din lilla tjej är ju jätte lik min Agge

Charlotte-J
0

#7 Ja visst är hon, fast mycket mindre ;-))

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

En korkad fråga: Parar sig hundar bara en gång (på ett löp alltså) så är det klart sen, eller hur funkar det?

Har ju bara vana av hästar och där är det ju lite annorlunda ;-))

Amor vincit omnia Kyss

Cattis
0

#9 Nä de kan para sig fler ggr.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Charlotte-J
0

#10 Okej. Hur länge bör då hanen vara kvar för att det ska vara klart så att säga?

Amor vincit omnia Kyss

Cattis
0

#11 Vet inte hur man "ska" göra. När jag haft tikar som parats har jag låtit tiken träffa hanen två gånger (en gång tre). Men det är jag det. Sen om det är rätt eller fel är en helt annan femma…

/Cattis

Charlotte-J
0

#12 Hanen har "bott" här i 9 dagar och idag då som först "fick dom till det". Det är ingen panik för ägaren till hanen att få hem honom då hon har en löptik hemma som INTE ska paras. Jag tänkte bara vad som var brukligt ;-))

Amor vincit omnia Kyss

Asagard
0

Varannan dag har jag lärt mig, två eller tre gånger. Fast min tik har fått valpar 2 gånger och tjuvparat sig båda gångerna, så en gång räckte för hennes del - båda gångerna. :-)

maysod
0

Det säkraste är att ta blodprov för att se när tiken har ägglossning, då kan man också med säkerhet säga tiken ska valpa, annars kan det ju slå på många dagar. Tiken kan ju bli parad tidigt i ett löp, men dräktighetan startar inte förren ägglossning skett många dagar senare, ovisst. På de flesta tikar blir bröstvårtorna lite mera rosa och mjuka i tredje/fjärde veckan, men det är inget säkert tecken, hon kan ju vara skendräktig. Antalet gånger dom behöver para sig är egentligen bara en om man har koll på ägglossning, men kan ju vara bra att låta det bli ett par gånger, varannan dag el, så. Det är lika som häst, inte bra om det betäcks/paras i onödan, infektions risk.

Vilka rara små hundar, lycka till och hoppas det blir valpar.

Annalena
0

En liten undran bara, varför vill du avla på en blandrashund när det samtidigt är helt otänkbart att inte använda en godkänd hingst till sina ston ? Jag förstår ju om man tycker att det är världens gulligaste och raraste hund men kan inte få ihop det hela….

Charlotte-J
0

#16 Nu är det så att vi parar denna hund enbart för att vi själva vill ha en valp efter henne som vi kan spara, vi vet ju inte ens om det blir några valpar i slutändan. Sen att det kanske blir fler än en kan ju inte jag påverka, det blir som det blir. Doris som tiken heter är en Chihuahuamix med 50% Chihuahua så därför valde vi en renrasig Chihuahua hane för att få så mycket Chihuahua som möjligt i valpen/valparna. Jag gillar inte när det är "7 miljoner" olika raser i en hund, då har det gått för långt.

JAG vill inte föda upp Korsningsponnyer eller stamlöst (har ingen åsikt om att andra gör det, det är inte mina problem) men para min hund har jag inget emot.

Behöver egentligen inte förklara över huvudtaget men kände att jag ville det.

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

Fortsätt gärna denna diskussion på hundsajten :)

Asagard
0

#17 Men samtidigt. Du som är hästuppfödare och absolut inte vill ha en ostammad hingst eller sto i din avel, måste ju förstå de som avlar renrasiga hundar som är helt emot blandrasavel. Och hur många gånger har vi inte hört resonemanget "jag vill betäcka mitt ostammade sto så jag får en gullig avkomma efter mitt sto att spara)… :-)

PS: Jag har själv fått 2 blandraskullar så jag är INTE emot blandras"avel", men det är ändå rätt komiskt.

Cattis
0

Hänvisar denna diskussion till hundforumet, där ni dessutom kan få mer gensvar på blandrashundsavel.

/Cattis

Inlägget är låst för nya kommentarer