Priser vid utställningar
Ämnet dök upp i en annan tråd så jag startar en ny för att få en diskussion ang utställningspriser.
Har det blivit ett för stort arbete att hitta sponsorer till våra utställningar?
Måste det vara så mycket priser som det är på många utställningar?
Är prisbordet avgörande när vi utställare väljer utställning?

Jag behöver absolut inga priser - är fullkomligt nöjd med ett protokoll och rosett!
Bra att du tar upp frågan Anette.
Jag tycker det inte behövs så mycket priser.
Nu när det är flera championat tycker jag man kan räkna championrosetten som priset.

Jag säger som föregående-är hur nöjd som helst med protokoll och rosett! Hellre en mer påkostad rosett än hederspriser.
Tycker inte man behöver ge Championat vinnarna mer en rosetten. Jag tror dom flesta är glada för själva titeln =) Men BIS och reserv BIS tycker jag skall ha ett extra pris. Säger som övriga Protokoll och rosett viktigast =)
Behövs? - nej absolut inte. Det är bedömningen jag åker dit för.
Rolig bonus? definitivt. :) Priserna ger mervärde, om de är något att ha. Är det bara en mankam eller en tvättsvamp kan det vara, men hos oss gav sponsorerna oss möjligheten att dela ut massvis med godis och presentkort till alla utställare och då tycker jag att det är roligt för att det är något man inte räknar med.
Personligen nöjer jag mig med protokoll och rangering.
Men, efter Rimbo 2013 och 2014 skickade jag ut en enkät till alla deltagare där de anonymt fick svara på diverse frågor, majoriteten ville ha priser, frågan ställdes i stil med vill du vinna hederspriser till en högre anmälningsavgift eller vara utan priser och istället betala en lägre avgift, 80% ville ha priser och var beredda att betala för det!
Man kunde också skriva fritt efter frågorna, där skrev de flesta och berömde priserna/prisbordet. Så det verkar ha betydelse även om man kanske inte vill skriva det här.
Ja, det är ett jättejobb att ordna priser, det kostar både tid och pengar (främst bensin) att jaga sponsorer,
Jag är osäker på att arrangera nu när förutsättningarna ändrats efter att jag sagt ja till att arrangera även 2016.

Det är väl ganska naturligt att man berömmer prisbordet om det är fina priser. Men det betyder inte att folk nödvändigtvis avstår från att anmäla om prisbordet minskar.
Jag är jättenöjd med protokoll och rosett, behövs inga ytterligare priser. Som arrangör kan jakten på priser och sponsorer kännas stressande då det går åt mycket tid och även pengar att hämta och handla på många olika platser. Skulle priser delas ut så skulle det räcka till tex Bis och reserv-Bis. Lägg eventuellt sponsorpengar till rosetterna istället 👍
Jag är nöjd med protokoll och rosett 🙂

Har lite svårt att tro att någon skulle "erkänna" att priser spelar roll i en sån här tråd… B-) Samtidigt har man genom åren hört det pratas om vissa utställningars prisbord som ett måste att åka till och alla bilder på priser och rosetter som florerar på sociala medier efter varje utställning gör ju att det är lätt att få för sej att det är rätt viktigt ändå. O:) Som arrangör är det roligt att kunna ge alla deltagare något utöver rosett och protokoll och jag tror att många tycker det är lite kul att bli påmind om när ponnyn vann en titel varje gång man ser eller använder något man fått i pris (vet att jag gör det iaf). ;-) Själv tycker jag att det är trevligt om man får ett pris, men jag skulle inte bli besviken om det inte var så. Det kan nog bli lite av en balansgång mellan att ordna många och fina priser för att man tycker det är roligt och när det kan övergå i att kännas som ett tungt måste för att det är vad som förväntas. Vi är nog lite "bortskämda" med både flådiga rosetter och fina prisbord och glömmer kanske bort emellanåt att priser ändå är en bonus.

#10. Det är just det du nämner som är kruxet. Det finns arrangörer som lagt av eftersom jakten på priser blivit alltför tidskrävande.

#11 Då kanske det är dax att någon vågar gå mot strömmen och genomföra en utställning med mindre priser? ;-)

#11. Varför inte :) Personligen tror jag en kunnig domare lockar mer än ett stort prisbord.
I somras visade jag mina tvååringar vid sommarpremiering. Det är dyrare än att anmäla till utställning. Ordinarie kostnad är 350:- men sedan var jag tvungen att flytta den ena till uppsamlingen och då kostade det ytterligare 250:-.
Priserna på en sommarpremiering består av en rosett och jag kände efteråt att det faktiskt var tillräckligt. Dessa rosetter är dessutom inte alls lika fina som utställningsrosetterna vi är vana att få.
Går det inte att spara pengar genom att strunta i gehäng till BIS och reserv utan ha en rosett istället? Gehängen är väl ganska dyra, de är jättefina när de sitter på hästen men vad sjutton gör man av dem sen??? En rosett är ju mer lättplacerad och förmodligen billigare.

#10. Självklart blir man glad om man får fina priser och visar gärna upp dem på nätet, det gör jag själv också ;)
Men de stora prisborden får inte bli till på bekostnad av arrangörer som jagat livet ur sig.

Just prismässigt är inte de kortare gehängen dyrare än BIS-rosetterna. De ligger på ungefär 250 kr + moms och tryck.
Visst har vi som utställare blivit bortskämda. Kan bara jämföra med hundutställningar. Där får du bara ett protokoll. Inget mer, man får till och med köpa sin rosett (de som kan jämföras med våra silver/guld).
Men visst är det roligt med fina hederspriser. Och eftersom jag själv tycker det är så roligt så lägger jag ner tiden att få ihop hederspriser till "mina" utställningar
Jag tycker att man kan minska ner storleken på champion och BIS rosetterna men tycker nog att rosetterna ska följas av ett litet extra hederspris ☺ När jag ordnade utställningar så tyckte jag att det var roligt att försöka fixa till så alla fick något samt lite extra till vinnarna. Eftersom jag vet att det är svårt att få tag på sponsorer så ställer jag ofta upp och skänker hederspris på de utställningar jag åker på samt ibland även på andra. I år har jag sponsrat Nord, Öst, Väst och Syd med priser 😀
Jag är övertygad om att fina priser uppskattas av alla. De flesta är lite som barn när det gäller presenter, man bli lika glad varje gång man får något trevligt.
Vi var bortskämda med oerhört generösa sponsorer till vår utställning i Hultsfred i höstas. Det var rejält med priser utan att någon behövt jaga livet ur sig. Men visst, lite jobb är det ju. Fast det får man ju liksom räkna med, det är ingen kafferast att ordna en utställing.
Jag tror att det var uppskattat.
Och vi tycker det är roligt att få ge bort saker, att få visa att smålänningar inte nödvändigtvis är snåla… 😛
Jag själv tycker det är fantastiskt kul med en liten större och "speciell" Champion rosett. Jag tycker det är en extra bonus med ett litet extra pris men åker absolut lika gärna på en utställning med priser som utan priser .. Rosetten är helt klart viktigast 😊