Bärrands röta ?
Någon som har något bra tips på att "få bort" detta?
Min shettis har på ena framhoven och börjar även få bak oxå,
Jag rengör noga varje dag å "lägger i" ett "medel".
Men någon annan som har något tips?
ska prata med hovslagaren igen om detta men undrar som sagt hur ni har gjort om nån av era hästar haft detta :)

Vårt ena sto är opererad för bärrandsröta.

#1 opererad :O förklara mer :) om du vill…

Hon hade det i två omgångar, först ena fram sedan den andra. Efter första gången skoddes hon. Mellan två skoningar uppkom det igen, under skon, så det var omöjligt att se. Det var så mycket så hon sövdes och de rensade upp i hoven. Det såg inte så roligt ut efteråt. En fjärdedel av hoven borta, kan man säga. Det tog ett år innan den vuxit ut och blivit som vanligt igen.

#3 ok,,, när hovslagaren var ute senast (för några veckor sen) så gröpte han ur "hål" på sidorna å så har jag hållt efter med att ta bort all smuts å hälla i medlet,.
du har ingen bild på det?

Nej, jag tog tyvärr inga bilder på det.
Regelbunden hovvård o att det utsatta området petas ur och hålls rent varje dag typ med "Ruffstuff" vid behov.

Du kan inte stoppa i bomull i *hålet* som är antingen doppat i jodopax eller i ditt medel och på det viset hålla det rent från skit, jag gör så när någon har hålrum och så bytar man det 1 gång om dagen.
Jag gör som Veronica.P, men använder trätjära i stället. Det torkar ur bra.
min hovis rekommenderade klorin t min shettis när hon hade hovröta…var ngt skeptisk men provade o det gick över på nolltid…

Peta så rent det går, koka ur med väteperoxid eller skura ur med Virkon. Stoppa in bommul i springan och byt varje dag. Så får man hålla på tills det har växt ner.
Kopparsulfat utblandat i vatten är suveränt.
Rekommenderat av min (utbildade) hovslagare.

#11. Kopparsulfat, är det det där blåa medlet?
Mitt halvblod hade bärrandsröta. Jag skulle pensla på tjära var tredje dag. Tjäran kan du köpa på färghandeln och den kostar inte många kronor.

#12 Ja kopparsulfat är blått pulver