Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 2851 ggr
Emma-Andersson
0

Det här med skäck?

Jag hade en uppfödning som var efter en skäckhingst som lämnade 50 % skäck, fick en fux med vita hår i pannan och snopp. Nu har jag funderat länge och väl på om han går igenom kan han då få skäckavkommor med enfärgade ston?

AnnaLundin
0

En ponny som har ett skäckanlag ÄR skäck.

För att kunna nedärva ett skäckanlag till en avkomma måste ponnyn själv ha ett skäckanlag = vara skäck.

En ponny som inte är skäck kan inte nedärva något skäckanlag = avkommorna kan inte bli skäckar med enfärgad partner.

kicki80
0

Det kan väl bli skäckföl även om bara den ene bär på anlaget??

Båda behöver väl inte vara skäckar??  Jag förstod inte riktigt lite trög kanske:)

Pheobe
0

# 2  hingsten ovan kan inte få skäckföl med enfärgade ston

AnnaLundin
0

#2 Det räcker att ena föräldern är skäck för att avkomman ska kunna bli det. Det är då 50% chans att avkomman blir skäck.

Om en häst har en skäckförälder men själv inte är skäck så kan den inte nedärva något skäckanlag till avkomman heller.

kicki80
0

okej tackar.. Alltid lär man sig ngt nytt:)

Kratern
0

Hmmm….om jag har två avkommor efter samma föräldrapar….båda föräldrarna är skäckar….den ena avkomman är fux och den andra är skäck.

Är det verkligen bara skäckavkomman som kan föra skäckgenen vidare då?

Cattis
0

#6 Ja. För att lämna det vidare måste hästen själv vara skäck. Det kan inte ligga dolt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kratern
0

#7 Gäller det bara på Shetlandsponnyer då?

AnnaLundin
0

#8 Ja, om vi förutsätter att vi pratar om dorsalskäckar/ryggskäckar/"tobiano", dvs det skäckanlag som shettisarna har. DÅ är det så, för det är ett dominant anlag som alltid syns om det finns.

Men ska vi krångla till det lite så har vi ju bukskäcksanlaget, det som russen har. Det anlaget är recessivt och kan pluppa upp utan att det finns en enda skäck i flera led bakåt i stammen. Det kräver att bägge föräldrarna är anlagsbärare och då är det 25% chans att avkomman blir skäck.

Bukskäck finns, såvitt jag vet, inte hos shetland.

Pheobe
0

#9 finns hos halvbloden också. Men dom får inte kallas skäckar så det är bara en vit fläck. Sett det på flera avkommor med flyingeblod

AnnaLundin
0

#9 Nej det är inte bukskäckar det handlar om då utan då pratar vi om ett tredje anlag - sabinoanlaget. Det kan ge allt från bara små tecken i sin minimala form till en maximal sabino som är nästan helt vit. Det vanligaste är att de har stora vita tecken i huvudet och på alla 4 benen, ofta ser det ut som att det vita "rinner uppåt" och inte sällan har de en vit fläck på magen också. Hästar med sabinoanlag benämns med sin grundfärg + beskrivna tecken.

En bukskäck har nästan hela huvudet vitt och vita fläckar som utgår från magen. Exempel: Allgunnens Yes

Kratern
0

Jag tycker att det är mycket märkligt det här…..en welsh som har vit fläck under magen, bred bläs och fyra vita strumpor är INTE skäck, men en shetlandsponny med skäckförälder är skäck vid minsta lilla vita tecken? Fundersam

Nåja, färglära är som sagt inte lätt.

Cattis
0

#12 "men en shetlandsponny med skäckförälder är skäck vid minsta lilla vita tecken?"

Nej inte är. Men den kan vara.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AnnaLundin
0

#12 Det beror på vilka anlag som är inblandade.

Welshar med vit fläck på magen är nästan till 100% sabino och de benämns - som jag skrev ovan - med sin färg och beskrivna tecken. Räknas inte som skäckar.

På shettisarna är det oftast skäckanlaget som är inblandat när det blir tecken på (alla 4) benen. Sabino finns inte på shetland.

Det är inte så himla konstigt egentligen.

VeronicaP
0

Fast en welsh med stor bukfläck är väl inte godkänd att stamboksföra , har nämligen varit med och sett en  3 åring med en sådan fläck på premiering och den blev kasserad men den fick stamboksföras tror jag det var som welsh part bread.

AnnaLundin
0

#15 jag är inte helt säker på att jag hade accepterat det som stoägare… Av rent genetiska skäl… Men welsharna kanske borde specificera bättre vad som är tillåtet eller inte. Och då utgå ifrån de genetiska färgerna och inte hur det ser ut för ögat.

VeronicaP
0

Tror faktiskt att det står i deras rasbeskrivning , tror att den räknades som skäck i detta läget och det var en bra domare som dömde detta och kan alla reglerna så de hade väl inte så mycket att opponera sig mot.

jojjehanna
0

#15-17 Jenny Staaf som är här ibland borde veta om det stämmer, hon kan welsh!

AnnaLundin
0

#17 - Jag förstår att den "räknades som skäck", fast frågan är om det är korrekt rent genetiskt? Sabino, som är vanligt bland welshar, kan ju ge bukfläckar. Och om man tillåter anlaget när det ger stora tecken så borde man tillåta det även om det råkar bli en fläck på magen.

Sen finns ju möjligheten att det är en riktig bukskäck och då är det förmodligen korrekt. Det är däremot ingen ryggskäck, dvs det skäckanlag som vi har hos shettisarna.

Jag tror inte att domaren gjorde fel, jag är bara tveksam till om man verkligen bedömer detta på rätt grunder - är det efter hur det ser ut eller efter vad det finns för gener…. Det finns ju fler exempel på britternas inkonsekvens vad gäller färggenetik och vad som är godkänt…. New Forest som får vara gulbruna men inte isabell, för att ta ett exempel…

Kratern
0

#19 Är inte sabino en skäck?

JennyStaaf
0

#18 ok jag försöker svara lite. Det stämmer som ni säger här att skäck inte är en godkänd färg hos welsharna. Tittar man i gamla brittiska stamböcker hittar man dock skäckar då och då. Idag är det svårt att veta om dessa verkligen var skäckar eller sabinos. För precis som Anna skriver är sabino rel. vanligt förekommande hos welsh, och de kallas aldrig skäck. Utan de anges med sin grundfärg och sedan beskriver man fläckarnas position. Att som i fallet #15 inte få stambokföras som welsh låter verkligen märkligt och inte alls rätt. Kanske hade ägaren anmält sin welsh som skäck och premieringsförrättaren inte hade något annat val? Skriv jättegärna stammen - skicka PM om du vill!

Jag har besökt många av landets största stuterier, och sett flera welshar som är mer "skäckiga" än många shetlandsponnyer som benämns som skäck. Det finns olika "knep" för att hålla sina skäckiga/fläckiga ponnyer hemliga. Är de skimlar, får de snällt stanna hemma tills de är så vita att det inte längre syns att de har vita fläckar på kroppen. Därefter kan de börja visas på utställningar. Ston med fläckar (som inte är skimlar) kan gå hemma som avelsston och aldrig visas, bara producera föl.

Det är bland många insatta avlare välkänt vilka blodslinjer som bär på sabino-anlagen. Det är som sagt inte otillåtet, men kan skapa förvirring.

Jag själv har flera ponnyer med sabino-anlag, och alla har fått det genom Hellekis Timjan. Timjan själv hade fyra långa vita strumpor som slingrade sig lite längs benen, i övrigt inga fläckar. Men han kan nedärva stora bukfläckar, lyktor, blå ögon, helt vita ben och allt möjligt, både i andra och tredje led. Jag har ett avelssto e. Timjan som har en stor vit bukfläck. Ett annat avelssto e. Timjan har bara strumpor och stor bläs, men hon har lämnat föl som helt klart skulle kunna benämnas som skäck om man ville (men nu blev det en fux med diverse tecken istället).

AnnaLundin
0

#19 Huruvida sabino är ett skäckanlag eller inte är nog en tolkningsfråga. För mig är det ett anlag som ger tecken, som kan vara allt ifrån väldigt lite (detta är förmodligen en minimal sabino) till att hästen blir helt vit (maximal sabino). Det vanligaste är stora vita tecken på ben och huvud, ibland med en bukfläck.

Kratern
0

Jag tycker det här är intressant. I all litteratur m.m jag läst är sabino en skäckfärg inte bara ett anlag. Lite lustigt då med Welshar där skäck inte är tillåtet och ändå "tillåts" sabino.

Skulle några få svarta prickar kanske tillåtas på en Shetland? SkrattandeFlört

Annette
0

#19. New Forest som får vara gulbruna men inte isabell, för att ta ett exempel…

Det stämmer inte. Hingstar födda efter 1990 kan inte godkännas. Om stona sägs det däremot inget.

http://www.newforest.se/ras.asp

Linda-A
0

Varför får godkända new foresthingstar inte vara isabeller? Om det är för att undvika cremelloavkommor borde ju inte gulbruna heller vara godkända?! O varför är det bara hingstar detta gäller?

AnnaLundin
0

#23 - jag skulle TRO att det inom welshrasen handlar om att man inte tillåter de färger som inte finns ursprungligen i rasen, där ryggskäcksanlaget är en sådan färg. Precis som vi inte tillåter prickiga shettisar. Sabino FINNS ursprungligt i rasen.
Sen är det ju först på senare år man har lärt sig något om genetiken bakom…

#25 - Det finns nån idé om att isabeller inte skulle överleva i skogen, i New Forest. Därför vill man inte ha dem. Och jag håller med, det är så inkonsekvent så man håller på att krevera….

JennyStaaf
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har letat som bara den efter den här bilden, och nu dök den upp. Det här är en av de skäckigaste svenska welshar jag vet om: Vallrum Mira e. Horshaga Egil RW 14 u. Droverside Roxana RW 8. Hon är registrerad som skimmel…. Jag vet inte vem som tagit bilden, jag bara lägger ut den ändå.

Hennes föräldrar är inte speciellt skäckiga: 

http://web.telia.com/~u62203247/B/horshaga_egil.html

http://hem.passagen.se/diplomston/extra_b/droverside_roxana.html

Annette
0

Lite tragisk kuriosa och lång från shetland:

När jag var yngre höll jag till i stallet där Horshaga Egil bodde. På skolavslutningen 1979, jag var då 9 år, brann stallet. När vi skulle gå in i kyrkan såg vi röken och förstod var det brann. Så gott som alla hästar som befann sig inne omkom, bla Egil. Efter skolavslutningen cyklade vi till de brinnande resterna och såg förkolnade hästkroppar ligga där stallet hade varit. I en hage gick några Welshston som trots allt hade klarat sig.

Det är nog det värsta jag varit med om.

jojjehanna
0

#27 WOW! Det kan man kalla skäck!

#28 Fy, så hemskt…

VeronicaP
0

#27 Det kallar jag verkligen skäck .  Jag kommer inte ihåg vad det stoet hette som blev kasserad på premieriningen  det är alldeles för många år sen *S*  Men jag menar en sådan welsh som på den bildet är ju inget annat än skäck och borde inte få vara i rasen tycker jag i allfall.

VeronicaP
0

#27 hur kan en sådan häst reggas som skimmel eg det är ju en fråga däremot så det kanske finns fler konstiga skimmlar eller bruna i hennes stam

VeronicaP
0

#31 Kollar man i stammen och på hennes syskon som man kan länka vidare till så är där tex en ljus brun som också är väldigt mycke skäckig

Kris_J
0

#27 Kanske en liten russhingst som varit ute och förlustat sig med någon i stamtavlan….

Veritas odium paretFörvånad

Kratern
0

#27 Om den är godkänd som welsh (med tanke på färgen), så kan ju inte några små prickar på en Shetland vara så farligt heller. Oskyldig

OBS!! Joke!

VeronicaP
0

#34 *ler* ;-)

Pheobe
0

#27 men pappan som är svartskimmel kan väl vara svartskimmelskäck? och pappan till den som är skimmel kan ju vara skimmelskäck. Vad är "päronen" för färg där i sin tur? Hästen på bilden är ju klart skäck, undrar vad det var för ID kontrollant =)