Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 673 ggr
tilja
0

ögat rinner

Min lilla treåring har fått problem med sitt ena öga. Det är svullet och rinner en hel del. Jag har avvaktat några dagar och tvättat det rent. Tyckte först att det blev bättre men nu ser det sämre ut igen. Börjar bli dax att ta ut vetten. Kan det vara ögoninflammation? Någon som har några bra tips på hur jag kan sköta om ögat. Finns det någon bra salva på apoteket? Jättetacksam för svar snarast!

pippa__
0

Det kan inte vara så att det har fastnat nått inne i ögat? En tagg eller nått?

Jag brukar tvätta me te vid rinniga ögon..det funkar super efter några dagars "behandling"

Pheobe
0

Är det svullet och rinner var ur det så måste du nog ha ut en veterinär. Ögat är jättekänsligt och måste behandlas och kollas upp så inget sitter fast. I värsta fall om man inte gör något kan man skada ögat och göra hästen blind. Ring veterinären!

Asagard
0

Oj, kanske dags att ta ut veterinär. Vet en häst där ögat fått opereras bort pga att det kommit in en tagg i ögat. Ägaren trodde inte att det var så farligt, men hade hon tagit ut vet. direkt så hade ögat gått att rädda.

Pheobe
0

#3 jag vet en ponny där veterinären till och med tittade på ögat och efter ett tag blev den så dålig att ögat fick tas bort ändå.

Min ena ponny fick nån gren i ena ögat och blev jättedålig av det.

Asagard
0

#4 Vilken osis. Så trist när sånt här händer, men det är bara att hoppas att det går bra för Tiljas häst.

Pheobe
0

#5 Självklart är det inte dålig prognos alltid. Man bör ju ändå vara medveten om riskerna med att vänta

tilja
0

Tack för era svar! Det rinner inte var men väl tårvätska. Jag vet att det är lite extra kinkigt just med ögon. Tar och ringer veterinären i morgon!

Asagard
0

Det kan vara en ögoninfektion också. Jag hade det på mina hästar i våras. Inte alla, men 3 stycken. Fick då ögonsalva till dem och efter några dagars behandling slutade ögonen rinna.

Pheobe
0

#7 Oftast är det säkert inte några problem men det vore ju synd om det mot all förmodan skulle vara nåt som hästen kan få men av. Man mår bättre när man fått det kollat.