Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 692 ggr
Canonball
0

Gå ojämt?

Hej! Nu är det så att jag undrar om en ponny kan gå ojämt, typ att den sätter det ena bakbenet längre fram än det andra i skritten, utan ha direkt hälta eller ont?

Är ngn som har en ponny som går ojämt?

Tack för svar!!

Pernilla-Adelsson
0

Jag har haft en stor häst som jag tävlade i hoppning, som gick ojämt bak, Men det var inte så stor skillnad. Det syntes bara i ena varvet på en volt. Vetrinärerna konstaterade att hon inte kunde ha ont av det, och jag tävlade henne i ganska stora klasser utan att hon någonsin visade några tecken på att ha ont. Men det fanns en anledning till det hela, och det var att vid en operation så skadades ena sena, vilket gjorde att hon fick ett ojämt intramp.

Men jag tycker definitivt att en vetrinär skall kolla på det, för det är inte normalt att en häst trampar in olika mycket.

Ädelssons Sadelmakeri

www.adelssons.se

VeronicaP
0

Ibland kan de ha oregelbunden skritt om det är spända , är det en unghäst , hingst ??

Pheobe
0

Låter som om det kunde vara lite patella fel om det är en shetlandsponny

VeronicaP
0

#3 Skulle väl i såfall även vara det vilken ras det än är då det är vanligt även på övriga raser.

Ellinor Johansson
0

Jag skulle gissa på ont i ryggen

Pheobe
0

#4 Om du vill kan jag starta en ny tråd där du kan hacka på mej hela tiden, så mår du kanske bättre sen?

Cattis
0

#6 Sluta nu.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

ryttarn
0

Precis i början av vårt hästägande hade vårat russ sto, Jaritza, dom tendenserna. Hon var inte halt eller hade besvär på annat sätt. Problemet var att när vi började träna henne byggde hon även muskler "snett". Veterinärerna hade ingen bra lösning på detta. Vi anlitade då en Equiterapeut. Hon konstaterade att Jaritza hade en låsning som minskade hennes rörlighet i höft och ryggslut. Efter hennes behandling försvann denna (d)effekt helt och hållet.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Milla
0

skulle också säga ont i ryggen eller kanske snett bäcken. Just snett bäcken är rätt vanligt.

Har du ingen möjlighet att ta ut en euqvipt äsch hur stavas det?? du vet en sån som kan massera upp och sen knacka dom rätt?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

Vi har anlitat en osteopat en gång som såg direkt vad som var fel på en av våra tävlingshästar som inte var halt men hade lite konstigt rörelse mönster och då var det en låsning som fixades till och sen har den aldrig haft problem med det sen dess och det är 2 år sen.

VeronicaP
0

Sen så finns det ju även vissa hästar som har en rörelse störning utan att det är fel på dem , vet bla 2 st halvblod som har det och de röntgade från topp till tå och kollade med det mesta men har denna störningen så de har faktistk ett veterinär intyg med sig när de tävlar om att det är bara en rörelse störning.

Canonball
0

Den här ponnyn är sexton år gammal och äe ett sto. Hon rids bara två ggr imånaden, resten står i hagen, eftersom det finns ingen möjlighet att muskla henne. Det syns inget i traven eller galopp. Varken med eller utan ryttare! 

Tack allihopa för att du svarade mig! Och resten med ;)