Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2155 ggr
QuickStep
0

Banta en shettis?

Okej, shettisar ska inte vara helt slimmade.. dem mår ju bra för det men min shettis e lite för tjock… Jag har hört att skritt i "raskt" tempo är det som bränner fett bäst…

Någon som säger emot?

Jag har ingen sele till han så jag kan inte köra honom.. o han e bara 3½ än så ja vill inte att han ska ridas varje dag..

Pheobe
0

jag skulle vilja säga att samlad trav är bättre

HanniBunni
0

#1 tänkte precis säga det!

Har kört travhästar i många år och många "långsam-jobb" gjorde vi i samlad trav. Har då hört ( vet ej svart på vitt) att det är absolut mest effektivt när man är ute efter snabb muskel sättning, skonsamt.

QuickStep
0

hmm inte helt fel! kanske en kombination av skritt och samlad trav…

sara-ek
0

jag har hört at man ska hålla sig till sama gångart en bra bit iaf… men det här borde väll också vara individuellt för häst till häst?

Pheobe
0

#4 Huvudsaken är ju att man först sakta tränar upp hästens kondition, huvudsak med början av skritt. Sen är det bästa konditionssättet samlad trav. Aldrig galoppera med en häst som inte är stark nog.

entill
0

Va duktiga ni måste vara som kan köra i samlad trav. Det är nämligen en av de svåraste rörelserna i ett kördressyrprogram. Samlad trav är ganska ansträngande för hästen, så man skall nog inte köra för länge i det tempot. Vanlig arbetstrav däremot, är ett tempo som lämpar sig bra för att "bränna fett".

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

ryttarn
0

#6 Tänkte precis samma sak, vi har nog bara ett russ och en schettis som verkligen klarar att gå i samlad trav…

Om vi får hem en "överviktig" häst eller när vi , som i år, skall sätta igång två ston som har haft föl inleder vi med långa promenader. Man får inte ha bråttom med igångsättningen för där lägger man grunden för hur hästen skall ta emot den fortsatta träningen. Även om man "bara" vill bränna fett så måste man gå försiktigt fram, en häst med hög vikt och dåligt med muskler kan få rejäla förslitningsskador, som inte visar sig förrän långt senare, om man går för fort fram. Vårat "normalchema" för igångsättning brukar se ut ungefär så här:

2-3 veckor skritt för hand, först korta promenader som sedan utökas.

1-2 veckors tömkörning i obanad teräng

1-2 veckor skritt i vagn

1-2 veckor lugnt trav

Givetvis går "perioderna" i varandra och dessutom måste man vara observant på individens både fysiska och mentala tillstånd. Man skall akta sig för att tråka ut dom…. 

Sedan går dom in i vanligt träningsschema som vi tar fram individuellt för varje individ….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Benjamin
0

En god vän som arbetade i dressyrstall i Tyskland hävdar att galopp är skonsammare arbete än trav för hästen. Många av deras hästar galopperades innan de travades vid uppvärmning. Skall dock tilläggas att det var svårklass hästar som gick i balans. Annars är ju övergångar det bästa sättat att muskla och stärka hästen. Men nu hamnade jag lite utanför tråden som ju skulle handla om bantning.

Hanna-D
0

#8 Så gjorde vi mkt på mitt förra jobb också, rejäl skrittuppvärmning i skrittmaskin eller under ryttare. Sedan lite galopp i lång låg form i lätt sits. Skrittpaus och sedan det riktiga arbetet.

Pheobe
0

#8 jo men som du sa så är det svår klass hästar och de har väldigt god kondition. Börja galoppera en ponny som ska bantas och som inte har kondition sliter nog mer, om inte är det väldigt påfrestande på hjärtat. Nu pratar vi ju om en shettis, det kan vara svårt att ha den i jämn och fin galopp i vagn kanske eller med liten ryttare.

#6 Försök du få en liten ryttare i riktig samlad trav där hästen jobbar under sej, inte det lättaste. När jag säger samlad trav menas det inte riktigt samma sak som när du rider dressyr. Många yngre tjejer läser här och då begriper dom ganska mkt lättare vad man menar om man säger samlat. Och visst kan man ha en ponny att gå i riktigt samlad trav också. Min förra körhäst var jätteduktig. Han kunde göra lite passage också. Och galoppen var väldigt samlad och fin. Detta får du inte en ponny att göra som inte har kondis och är i bra trim. Så LUGN trav kan man nog köra i ganska länge.

Cattis
0

#10 Kanske bäst att använda ordet lugn trav ist då. Så behöver det inte bli missförstånd.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

entill
0

Ja, det är precis det jag menar, lugn trav,men jag föredrar att använda det vedertagna uttrycket "arbetstrav", som nog de flesta som sett eller ridit eller kört ett dressyrpass vet vad det är. Samlingar är något väldigt avanserat som kommer in i de högre klasserna, även om alla hästar oavsett ras eller storlek kan utföra dem spontant i hagen.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~