foder till era föl/ung hästar
Hur gör ni med era föl/unghästar när det gäller utfodringen? Tycker det skulle vara intressant och höra hur ni gör. Har köpt 2 killar som är 6 och 7 månader gammla. En del säger att man skall lägga in en hel bal med hö till dem så att de får äta fritt, andra säger att de ger lite hö till sina i stallet och att de får äta på halmen när höet tar slut. Blir lite konfust.

I den åldern hade jag, personligen, gett fri tillgång på hö. Tillskott vid behov.
mina unghästar har fri tillgång på grovfoder, då behöver dom oftast inget annat mer än vitaminer samt mineraler
mina två små 5månaders bebisar och deras 2 åriga kompisar har fri tillgång på ensilage, gräs i hagen och mineraler och salt.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Ger hö till småttingarna och så kraftfoder. Två av fölen äter ännu enbart i krubban med stoet medans det andra äter Foal Creap Pellets, lusern och lite befor o mineraler.
Grovfoder kan de gott o väl ha fritt. Halm är inte mer än sysselsättning åt så unga hästar.
Mina har fri tillgång till bra hö, mineraler, salt och vatten. Brukar räcka så.
Våra föl går fortfarande med sina mammor (födda april-maj i år) och alla de går fortfarande på bete och fick en ny hage i dag. Det räcker än så länge. Då de går med sina mammor fram tills jan-feb så får de samma mat som sina mammor, fri tillgång på hö/hösilage.
Men när det gäller unghästar generellt så gör i alla fall vi som så att vi bara fodrar med hö/hösilage. Vi fodrar både inne som ute och då får man ju se hur mycket hö som går åt. Lämnar de massa ute ser jag ingen anledning att lägga ut en hel bal som de ändå bara trampar ner….
Delad glädje är dubbel glädje :)

Våra har fri tillgång till ensilage, de jag har börjat dela på vår mycket hö i boxen plus lite kraftgrov , annars har de fri tillgång till mineralbalja ute med.