Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3446 ggr
Petra-Stark
0

Maskmedel

I morgon är det sista dagen man kan köpa maskmedel till häst utan recept..

HanniBunni
0

VAAAAAA!!! Där ser man hur ovetande man är! Det var tur jag har köpt förra veckan!Förvånad Det bli himla bökigt varje gång man ska avmaska nu!

Cattis
0

Nä, man kan handla både på fredag och lördag också.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Lauth
0

Har redan köpt så jag har maskmedel för resten av året Cool
Känns bra att inte vara ute i sista minuten varje gång..

HanniBunni
0

jaja men endå! Ska man hamstra? Flört Det blir inga billiga avmaskningar i fortsättningen!

RebeckaSvensson
0

Vår veterinär har skrivit ut till oss då det blir billigare. Ska bara hämta ut det när jag kommer hem också…

SofiaChristina
0

Var det alla sorter eller bara vissa som ska läggas på recept ???

Cattis
0

#6 Alla för häst var det väl iaf?

/Cattis

HanniBunni
0

Ungefär samma hysteri som med cigg och snus-höjningen vid nyår! hihi Det kanske blir langning med Ivomec!!!!! XDFlört

Cattis
0

#6 Här är listan

/Cattis

AnnaLundin
0

Det gäller alla avmaskningsmedel för häst, ja. Och oavsett om man ska ha en tub eller femtioåtta…

Det är billigare att köpa maskmedel på recept, för privatpersoner, för det är ingen moms när det är receptbelagt.

Och går man ihop några stycken hästägare så kan man köpa 10-pack och få ännu lägre styckpris.

Fast jag tycker att man i första hand ska rikta in sig på att göra träckprov, för att kolla OM man ens behöver avmaska. (själv har jag mest vånda över att jag måste ge maskmedel mot styngflugelarver, när träckprovet i övrigt säjer att jag inte be´höver avmaska) www.kollamasken.nu

(har man många hästar kan man ta samlingsprov, för att få ner kostnaden, jag vet inte riktigt hur det går till för jag gör individuella prov)

Carita
0

Vi köper alltid på recept på alla maskmedel det blir billigare så eftersom vi köper storpack. Var och hämtade en låda med  equimax i tisdags.

Miija
0

Någon som vet om man genom veterinär fortfarande får välja själv vilket medel man vill ha eller ska de bestämma det?

RebeckaSvensson
0

#12 Vår veterinär skriver iaf ut det som vi vill ha.

AnnaLundin
0

Det är nog upp till veterinären som skriver ut receptet.

Carita
0

våran skriver också ut det vi vill ha.

Annette
0

Några av mina hästar skall vaccineras, så då fixar veterinären receptet samtidigt.

[Anna-N]
0

Har alltid köpt på recept iaf, så det blir ingen skillnad.

VeronicaP
0

Har alla redan recept jag på maskmedel

Hanna-D
0

Får också utskivet det jag vill ha av veterinär. Har hamstrat en del redan Oskyldig

Kratern
0

Köper på recept redan sen förut då det blir billigare. Skrattande

Förstår inte hysterin.

HanniBunni
0

Nä det är skönt att det inte drabbar er med 30+ shettisar! Men för oss andra med 2-3 så blir det lite dyrare! Inga enorma summor men DOCK! Mina djur är aldrig sjuka eller har behov av veterinär med jämna mellanrum, så det blir just de tillfällena vid avmaskning bara!

Kratern
0

#21 Dela med någon annan kanske…..

Datumstämpeln brukar vara ganska bra i framtiden också.

HanniBunni
0

Ja det löser sej! Man kör på sen vänjer man sej vid dettaCool ochså!

AnnaLundin
0

Men alltså, GÖR ett träckprov, NI kanske inte behöver avmaska alls!! Och då finns ju ingenanledning att gnälla över ett veterinärarvode på under en hundring för ett recept… PÅ maskmedel som dessutom köps in UTAN moms, eftersom receptbelagda läkemedel är momsbefriade….

Kratern
0

#24 Nej, då kan man ju gnälla på vad "kolla-masken" kostar istället. För det är inte billigt.Skrattande

VeronicaP
0

Men alla ni som har en eller 2 hästar ni vaccinerar väl era hästar och då ber man veterinären skriva ut recept

AnnaLundin
0

#25 om man har skött sina avmaskningar och sin beteshygien bra, så att det inte är någon mask hos hästarna, så räcker det med en kolla masken om året. Och man vinner också på det i längden eftersom man slipper trycka i hästarna avmaskningsmedel = kemikalier i onödan.

Har man många hästar så kan man göra ett samlingsprov, fast det kan jag inte svara på exakt hur det går till.

maysod
0

När vi kör maskprover på jobbet och det är ett samlings prov (altså en kula från varje häst ) slammas alla kulor upp sen tar man några prover därifrån och tittar under mikroskop.

VeronicaP
0

Men jag tycker när man har många unghästar och blandade så ska man avmaksa då oftast unghästar har spolmask.

AnnaLundin
0

#29 - Fast ett träckprov VISAR om unghästen HAR spolmask… Har de inte det så finns ingen anledning att avmaska mot det…

VeronicaP
0

#30 Fast man måste också ha lite i åtanke på hur stora ytor hästarna har att röra sig , åldersblandat osv , en del hästar har mask och en del andra inte , jag avmaskar mina och kommer så att fortsätta att göra det.

Cattis
0

#31 Samma här.

/Cattis

HanniBunni
0

#31 ja jag kommer ochså att avmaska fast att det är som det är! Och som sagt så vänjer man sej till sistprecis som allt annat!Flört

Pheobe
0

Här var det stopp 1 oktober

[LinneaDahlberg]
0

#24 jag håller med dig! Är superrädd för resistens bland parasiterna… då kommer inte avmaskningsmedlet hjälpa längre.

Vi kör växelbete med får och hästar.
Vi har väldigt låg halt parasiter hos både hästar och får. Kollar träckprov på båda djurslag och avmaskar vid behov.

Pheobe
0

Fast avmaskar man inte så ofta är det billigare avmaska än att göra träckprov om man ändå måste avmaska efteråt.

Jag har mycket styngflugor här så höstens avmaskning för min del är viktigast. Har man avelsston och tar föl så måste man avmaska då föl alltid har lite mask. Så är det bara. Föl och unghästar har alltid lite mask.

Enligt min vet behöver man bara avmaska vår och höst. Fölen en gång vid 8 v om dom ej har symptom.

Pheobe
0

#11 vet flera hästar som reagerat på detta medel. Kolik

Milla
0

idag har vi haft stora avmaskningsdagen. Hästar, hundar och katter är nu avmaskade.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

HanniBunni
0

Jag tror att så länge medicinföretagen gör forskning och kommer med nya avmaskningsmedel hela tiden så är risken liten för just resistens. Titta bara på senaste tiden hur många nya det har kommit!

AnnaLundin
0

#39 Det pågår INGEN sådan forskning för tillfället, det är INGA nya preparat på ingående….

Det har inte tillkommit några nya verksamma substanser alls sedan ivermektin/moxidektin, det har bara kommit nya blandningar av gamla kända preparat…

[Croneld]
0

Nu är det ganska tomt på apotekets hylla!

VeronicaP
0

#41 Jasså du har tömt lagret Flört

HanniBunni
0

#40 Jag menar bara att problem är till för att lösas och det gör vi som människor och dyker det upp en risk för resistens så löser man det! Eller?

Det är likadant med barnen våra! Dom trycker dem fulla med Kåvepenin och det är samma sak! Resistens till slut! Men absolut tycker jag att apotekets rekommendationer är lite överdrivna. Man kan kanske avmaska lite mindre!! Och använda huvudet lite. Så i slutändan blir det nog bra med ett veterinärs utlåtande om avmaskning vid tex vaccinationen som någon sa.Då slipper man "kolla masken" själv ochså. Man får tajma in vaccinering vid avmasknings perioden på alla hästar som "grundas" nu!! hihiFlört

AnnaLundin
0

#43 - Grejen är att man redan idag ser viss resistens hos parasiterna mot de medel vi använder NU. Och, som sagt, man har inga andra medel på lut. OM alla fortsätter att avmaska slentrianmässigt så ökar nog risken markant att vi snart inte har något att ta till.

Problem är till för att lösas, ja. Och det FINNS ju en bra lösning redan nu. Med hjälp av träckprov KOLLAR MAN om man alls BEHÖVER avmaska. Behövs det så använder man avmaskningsmedel, tills träckproven visar att det inte längre behövs. Samtidigt jobbar man med beteshygieniska åtgärder för att förhindra spridning av parasiterna. Mocka hagar (realistiskt om man har små hagar), kör med betesputs för att hålla ratorna korta - när träcken torkar så dör larverna från de klckta parasitäggen av uttorkning - eller sam-/växelbete med får eller nöt.

Vore det inte för styngflugelarverna, som man tyvärr måste ge maskmedel mot OM man har styngflugor i trakten (gula flugägg på benen o frampartiet), så skulle väldigt många av våra hästar faktiskt inte ens behöva få avmaskningsmedel. Det finns ju liksom ingen anledning att trycka i dem en massa kemikalier om de inte behöver dem!

HanniBunni
0

#44 jag håller med! Preventation är A och O. Finns inget bättre än det, men även den duktiga drabbas tyvärr.Jag har haft mina i skogshage på 11 tunnland tillsammans med kossor, men vid sluttampen av sommaren så såg man på hästarna att det var dags för avmaskning! Början till glanslös päls är ju en symtom. Det är iof den enda avmaskningen som jag är stenhård med sen avmaskar jag, om man vågar säga det, vid behov resten av året. Apotekets rekommendationer är "före, efter, under och där i mellan" juFlört(överdrivet)  Nä det är bra att veterinär kollar dom då så det går rätt till! Vi har ju mycket styngflugor här så att jag tror inte det blir någon skillnad hos mej..tyvärr!

Pheobe
0

#44 Fast det blir ju väldigt dyrt om man ska ta träckprov på alla hästarna. Räcker ju egentligen inta att ta på en eller två föl eller unghästar för man är ju inte helt säker på att ingen annan har bara för det.

Jag har alltid mycket styngflugeägg på hästarnas ben. Ska då avmaskas i oktober enligt veterinären. Väntar man tills november hinner hästen bli sjuk av masken.

Idag har ju folk hästarna i väldigt små hagar eller paddockar, då måste man maska hästarna. Men visst kan jag hålla med om att man kanske bör ta ett prov.

Min veterinär skriver dock ut recept utan att ens fråga.

NovaRoll
0

Det  är märkligt att det skulle bli receptbelagt om man betänker att stuteriveterinärer på seminstationen här inte har blivigt informerade att receptföreskrivning kommer att åläggas ang. avmaskning, vilka borde vara dom första att få info om det…

Pheobe
0

#47 Vår veterinär på jobbet visste inget heller då jag skulle ha maskmedel till grisarna. Jättemärkligt, japp det är det

Kris_J
0

#47 detta är inget nytt utan har varit ett faktum under än längre tid. Snarare konstigt att inte veterinären tagit till sig informationen.
Du kan tipsa veterinären att antingen läsa på jordbruksverket hemsida eller läkemedelsverket.

Veritas odium paretFörvånad

Pheobe
0

#49 hi hi, nja, hon vill nog inte ta åt sej tror jag. Hon ska snart gå i pension. Hon tycker också det är ganska löjligt med recept på en massa onödiga saker

maysod
0

Jag jobbar ju med veterinärer dagligen, och jag kan bara säga att har dom ingen runt sig som tar reda på saker och ting så vet dom nog inte. Dom får drivor med info. i sin post varje dag så dom hinner nog inte ta in eller läsa all info.

NovaRoll
0

Men hallå, STORT stuteri med seminstation, två semin/stuteri veterinärer, varav den ena går deltid på distriktstation den andra är egen med en smådjursfilial….hur troligt är det att tre oberoende av varandra skulle missa liknande info?? glöm sen inte seminansvariga och assistenterna som har huvud ansvar på stuteri och seminstation genom journaler och dyligt, någon BORDE fått informationen…eller???

AnnaLundin
0

#46 - ärligt talat, om man mockar de mså rasthagarna så är det inte alls säkert att man behöver avmaska.

Jag fick i somras hem en halvblodsvalack som stått de senaste 8 åren på MCRs ridskola, på Jägersro. Där har de några små rutor som privathästarna delar på, några timmar var, under dagen. Och den hästen hade nu NOLL EPG i träckprovet… Dvs Inga maskägg alls.

Kris_J
0

Jag är övertygad om att veterinärer har ett eget ansvar att hålla sig upp to date gällande vilka regler som gäller, liksom personer inom human medicinen är det. Man har en egen skyldighet och ett ansvar i sin yrkesutövning.

Även om man får drivor av info borde det ligga i ens eget intresse att göra en daglig översyn av densamma så man inte missar något av vikt.

Rätta mig om jag har fel.

Veritas odium paretFörvånad

maysod
0

# 54

Jag råkar veta hur det fungerar, tror inte att min arbetsplats är något undantag, ofta är det så att veterinären är den sista i kedjan som får veta.  Att inte ta reda på all ny info. har inget med ansvarsbiten att göra. Visserligen kommer det ut ett blad där ändringarna vad gäller med. förskrivning och sånt står ganska ofta, men det är samlat både human och djursidan.

Visst är det så att vet. har det yttersta ansvaret för vad han skriver ut, men det behöver inte betyda att uppdateringen är färsk vad och vilka preparat som ändrats. Det är en omöjlighet att begära att alla vet. ska vara uppdaterade. Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att en läkare kan och vet allt om alla preparat som finns i fass heller.och vilka ändringar som görs. Ändringarna står förmodligen i veterinär tidningen också i annons form, men som sagt alla kanske inte läser allt.

Har inte sett efter om maskmedlen står som recept belagda i senaste vet fass heller, ska kolla det i kväll då jag kommer till jobbet. Men det troliga är att de inte gör det, utan kommer i 2008 nästa års upplaga.

VeronicaP
0

#53 Men ärligt Anna tror du att vi alla skulle orka hinna mocka i hagen efter 30 +-  hästar inte jag i allfall , jag har annat jobb och ett annat liv också faktistk , så jag avmaskar våra 30 hästar i stället och tar den tiden till att hinna göra annat och min onda rygg, nacke och knä skulle ändå aldrig klara av att göra det så ;-)

Pheobe
0

#56 Här mockas det lite ibland i hagen. Oftast närmast grindarna eller så, eller hingsthögen som det ibland kan bli men annars håller jag med dej, springa och mocka hagarna är inget man gör speciellt mycket

VeronicaP
0

#57 Ja vi mockar ju utanför logen med men det tar vi ju med traktorn *S*

Pheobe
0

#58 Bekvämligheten själv?! *S*

VeronicaP
0

#59 Jajamän du vet och då gör ju sambon det med *S* man får ju se till att han får jobba lite med ;-)

Pheobe
0

#60 Hur 17 går man då tillväga?

VeronicaP
0

#61 Man ber lite snällt och ser så där snäll ut som man bara vi kvinnor kan *S*

Pheobe
0

#62 mh, biter inte på min….

Charlotte-J
0

#63 Vi kvinnor sitter ju (ordagrant) på en Guldgruva. Kanske lite guldvaskning kan övertala mannen ;-)))

Amor vincit omnia Kyss

AnnaLundin
0

#56 - det finns andra alternativ än att mocka hagar, t.ex att sam- elelr växelbeta med andra djurslag…

Jag mockar inte heller hagar, har ändå parasitfritt - gissningsvis åtminstone delvis tack vare fåren…

VeronicaP
0

#65 Men den möjligheten har inte alla och absolut  inte jag

Pheobe
0

#65 Jag vägrar ha får hemma bäääääää hela dagarna nä fy 17. Tycker bra om får om man bara ska passa andras men sen måste jag väck från bääandet.

AnnaLundin
0

#67 - mina får är tydligen ovanligt tysta av sig, för jag hör aldrig något bääääande…. Bara precis när jag närmar mig med mat, aldrig annars.

Pheobe
0

#68 vi har får på mitt gamla jobb och det är alltid bäande där. Jobbigt. Passar grannens får ibland och visst kunde man säkert lånat någon där men då ska man stängsla om allt också. Inget jag är intresserad av. Och det är mkt jobb att äga får med klippning osv.

AnnaLundin
0

#69 - det brukar iofs funka bra med samma stängsel till får som till shettisar…. Och man kan hyra in en fårklippare en gång om året, jag betalar 60 kr/får inkl klövklippning.
Fast jag ska inte tjata…  Oskyldig

Pheobe
0

#70 bara tre trådar elstängsel? Nähä du, jag vill inte jaga bäare överallt *S*

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaLundin
0

#71 jag har i princip aldrig jagat bä på byn… Och de går på samma staket som hästarna. Men det är ju olika med olika får, vissa är känsligare än andra och de behöver nog få lära sig vad det handlar om (el) redan som små…

Annette
0

Får, ja.

För många år sedan hade grannen får med horn. De rymde till vår hästhage och fick gärna vara där. Men tyvärr lindade de av varenda eltråd och förvandlade det till garnnystan. När grannens sambo hade hämtat dem några ggr ledsnade hon och skickade dom till slakt.

HanniBunni
0

#73 Är inte getter värre?? // en som inte vet bättreFlört

AnnaLundin
0

#75 - generellt är det nog svårare att hägna in getter, eftersom de är hoppande djur, dvs ännu mer än får. Jag hade två dvärggetter för många år sedan, det gick bra det första året, ända tills den ena kom på att om man hoppar genom eltrådarna så får man inga stötar… Jag sålde bägge tillsammans för 10 kr till närmaste 4H-gård… Mina fårskallar har jag haft i 4 år och har inga problem med dem.

VeronicaP
0

#76 Fast har du Getter i allfall Bergsgetter så ska man se till att ha en kulle i hagen då håller de gärna till där och går inte igenom trådarna ;-)

Kratern
0

#53 Han kanske var avmaskad…..HemlisOskyldig

AnnaLundin
0

#78 - OM det finns smitta i hagarna så brukar det finnas maskägg i träcken ÄVEN OM man avmaskar dem, för de utsätts hela tiden för ny smitta.

Han hade precis fått en dos innan jag var och hämtade honom vid midsommar och efter det har han inte avmaskats hos mig. Träckprovet som togs för 2 veckor sedan visade på 0, vilket om inte annat indikerar att han inte har utsatts för någon ny smitta under 3 månader i min sommarhage… OCH att han inte hade någon smitta innan han kom hit heller.