Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettstammar-blodslinjer
Läst 1356 ggr
Ann-Christine
0

Mini- & Standardstor Shetland

Är det någon som känner till bakgrunden till hur rasen delades in i två kategorier, mini och standard?

Vad låg den ursprungliga mankhöjden på i snitt?

kacka
0

Har inte mankhöjden varierat mycket? I dagsläget tycker jag att det är svårt att hitta hingstar 88-97 cm…

Milla
0

är det i danmark man har tre olika indelningar??

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

Och Holland.

Men frågan i ursprungsinlägget var väl hur det kom sig att man fick fram minishettisarna, när dessa kom osv.

Jack 16 var 101.6 cm
Odin 32 var 96,5
Lord of the Isles var 91,4
Larird of Noss var 96,5

De minsta jag hittar i Index 1 är tex
Nota Bene 562 som var ca 81 cm
han var född 1908.

De flesta hingstarna i första indexet verkar ligga mellan 36-39 inches = 91-99 cm, inte så jättemånga ligger över metern.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

Mycket intressant

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ellinor Johansson
0

Har minisarna inblandning av någon annan ras ? fallabella?

Hanna-D
0

#3 Holland har fyra. Mini, kleine, midden och grote.

I Danmark har man miniature, medium och standard.

Ann-Christine
0

Ibland har jag hört ordet minityp på en ponny av standardstorlek, ex. "av minityp".
Vad är det som skiljer de båda typerna från varandra?

Ellinor Johansson
0

Tänk om en lite fallabella hingst smugit omkring roat sig lite på den tiden när blodtypning och DNA inte fanns?

Är det därför motståndet mot mini finns hos endel engelska domare?

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

minitypen är väl betydligt gracilare. Smalare rent allmänt? Litet huvud och mindre massa…

elvira
0

Jag har en renrasig  valack med bra stam som växte över han är 110 cm hög därav att han blev valack.

han är ju av den grövre typen

Cattis
0

En proportionerlig mini är inte gracil alls. Den är benad i förhållande till sin stl. Men visst finns det gracila minis, likväl som det finns gracila standardstora.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

carl-gustaf
0

Hej jag var på väg att skriva ihop lite om minisarnas bakgrund,
men Ulla Borg har på sina sidor en alldeles utmärkt berättese.
Historien om South Park:
http://hem.passagen.se/skappero/SouthPark.htm

På 3:e bilden från slutet, fuxhingsten till höger om (Ulla Borgs son, Fredrik), där ser ni vår hingst Fairy Gilder.

Ann-Christine
0

#12 Tack för tipset. Intressant att läsa om rasens bakgrund.

Nu föddes en ny tråd, spridningen av rasen Glad

Hanna-D
0

#12 Intressant artikel. I nyaste numret av De Shetland Pony (Hollands medlemstidning) som kom i dag är det en artikel om just Dorothea och Estella Hope.

PP
0

Det där med "minityp" tycker jag är ett intressant uttryck… Som jag ser det så finns det ju bara en ras, shetlandsponnyn. Är de små (86 och därunder) klassas de som mini. Det är klart att för att bibehålla proportionerna, så bör ju hela ponnyn vara mindre - inte bara benen kortare. Men en exteriört bra mini som växer över måttet ska ju inte påverkas negativt av en cm hit eller dit och plötsligt få lägre på typ. Det är ju fortfarande en shetlandsponny.

carl-gustaf
0

#15  Det där med "könstyp" tycker jag är ett intressant uttryck… Som jag ser det så finns det ju bara sto och hingst. Valack är något konstlat.
Skojar bara. Men Pernilla du hävdade tidigare valack-brukstyp.
Men nu vill du inte köpa minityp eller?
(avelsvärdet minskar sa någon om hästen ligger på max och det påverkar poängen) Jag är inte av den uppfattningen själv. Om en mini är något för hög men av minityp, är den alldeles utmärkt att använda i kombination med klenare o för små miniindivider

Ann-Christine
0

15 & 16 Jag menar när en standardstor ponny får kritiken "av minityp/modell".

PP
0

#16 Jag menar bara att jag tycker att en bra shetland är en bra shetland, oavsett mankhöjd eller färg eller vad du vill. Jag tycker det är tråkigt om minin ska avlas på sådant sätt att den förlorar i shetlandstyp. Det är det jag menar med att några cm hit eller dit ska inte betyda något på en exteriört god individ, enligt mitt sätt att se.

Sen skrev jag aldrig att "valack-brukstyp", utan hänvisade till det tredje könet. Fast det är klart att till avel kan ju inte valacken användas och då återstår ju bara bruks. Flört Men jag gillar inte riktigt den beteckningen heller då jag tycker det ofta är något som tas till på ponnyer som är lite för högställda/luftiga/långbenta för att riktigt passa in i rasbeskrivningen.

PP
0

#17 Det är precis det jag försöker få fram. Flört Minityp ska väl inte vara något negativt på en över minimått? För jag kan tänka mej att den kritiken har getts till mer eleganta ponnyer som kanske inte fått högsta poäng på typ..?

carl-gustaf
0

# Hänger inte riktigt med
"till avel kan ju inte valacken användas och då återstår ju bara bruks"

Vad då bruks, hästen är ju då obrukbar Coolsom du sa.