försäkringsfråga
hej
vet ni vad som gäller. Ersätter försäkringsbolagen transport av kadaver och avlivningen? Har ju en del papper som ska skickas in men blir osäker på om de ersätter sånt här. ngn som vet?

Det beror ju på vad du har för försäkring. Jag hade ett sto försäkrat i Agria förut som dog, då ersattes kadavertransport och avlivningen också.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Inte Folksam eller If i alla fall…
#1 Det låter ju jättebra. sveland täckte inte det heller då jag hade dom. Nu har jag IF och har avlivat tre hästar och dom tog inte avlivning

okej ja har folksam så de sket sig då

Man måste nog ha utökad veterinärvård för att det skall täcka sådana kostnader.
/Cattis
#5 tror du det täcker då? tror inte jag faktiskt, inte kadaver iaf men kanske avlivning

#6 Jag hade mitt sto försäkrat i Agria, Avel med utökad veterinärvård. Det täckte varenda krona, inkl medicinerna på djursjukhuset samt operation, kadaverhantering och avlivningen.
Jag hade ett annat sto försäkrat likadant. det täckte att de hämtade stoet som dött hemma, kadaverbilen och hanteringen.
Så tro vad du vill, jag vet att det täckte alla kostnaderna.
/Cattis
#7 ja men nu menade jag folksam… dom är ganska snåla. Jag har haft dom
kollat Folksam, dom täcker inte sånt. dom har en plus försäkring men den tar dolda fel. Agrias Plusförsäkring täcker mediciner, avlivning och resor.
på If står det såhär
VeterinärXtra
Om du väljer den mest omfattade veterinärvårdsförsäkringen kan du, utöver veterinärvård, få ersättning för veterinärresor, mediciner och rehabilitering efter skada. Om hästen blir så svårt sjuk att den måste avlivas kan du få viss ersättning för kostnader i samband med detta.

Hämtningen är väl en stor kostnad. Det billigaste är att gräva ner hemma, om man har den möjligheten. Jag betalade 300:- för tillståndet och 500:- för grävaren.

Fast syrran hade IF innan och kan tala om att de betalade inte ut ett öre även om hästen avlivades just för att hästen var så svårt skadad, de hittar alltid ett kryphål för att slippa betala.
Även Agria som jag hade innan såg till att de slapp betala för det , Då är det bättre att det står rent ut att de inte betalar ut något än att de ska komma fram sen.

tack snälla för era svar. ja hade gärna grävt ner henne hemma men ja får inte gräva ner en häst på trädgården i villaområdet 
#12: Hade hon veterinär extra då som tillägg i försäkringen?

#14 Ja och det stod att om hästen måste avlivas pga av djuskyddslage så ersatte de allt och då hästens bakknä hade gått sönder så mycket så ramlade sönder (svårt att förklara skadan) så avlivades den på plats och veterinären skrev tom intyg på att det var enligt djurskyddreglerna., men den människan hon fick prata med på IF då var nog något av det mest otrevliga och okänsliga person som fanns kan jag tro . Men de förlorade ju en kund sen ju.

Jag hade en A2 med utökad veterinärvård hos Agria på min gamle varmblodskille som jag fick ta bort efter en hagrymmning. De täckte allt, sammanlagt gick kostnaderna på kliniken, mediciner, slakten osv på ca. 25 000. plus att jag fick ut livförsäkrinsbeloppet.