Föl som är lös i magen...
Ett av mina föl, född i maj månad, har blivit väldigt lös i magen. Det inte alls någon fast form utan det "sprutar" ur honom… Vad ska jag ta mig till?? Vad beror det på att han fått sån här diaree? Jag upptäckte det i helgen så han och hans mamma har fått stå inne i boxen sedan dess för att jag ska ha bättre koll och dessutom kunna utfodra med hö istället för hösilage.
I övrigt mår han bra, ingen temp och han äter och dricker normalt. Kan också tillägga att jag fodrat med hösilage i ca 1 månad utan att han tidigare reagerat på fodret.
Snälla kan någon tipsa om vad jag ska göra. TACK.
Har han inte ätit för mycket mineral/saltsten kanske??
Amor vincit omnia 

Be din veterinär att ta prov för Rotarvirus. Om det är det finns en pasta receptfritt som heter "Diarsanyl"

säger som Lotta kan de inte vara mineral och saltsten kanske? Men prata med din veterinär och rådfråga
ngn som haft en häst som fått diarre av för mkt kraftigt gräs?
Ett av mina föl född i juni har haft exakt samma sak nu för ett par veckor sedan. Hade då fodrat med hösilage i ca en månad innan diareen började. Han blev uttorkad och behövde dropp. Även hans mamma var lite lös i magen.. Förmodligen var både han och hans mamma så känsliga att deras magar inte tålde hösilaget, alltså öppnandet av en ny bal. Även om det var samma skörd/åker så är ju balarna inte exakt likadana, processen kan ju vara lite olika i varje bal..
Jag köpte dodson & horrels probiotika och gav full dos till båda i 10 dagar, bytte även till vanligt torrhö (i samråd med vet). Efter probiotikakuren blev det mycket bättre, och nu efter ett par veckor så är det i stort sett helt bra. Det tar ju ca tre veckor för tarmfloran att ställa om sig vid ett foderbyte så att byta till torrhö mitt under en obalans är ju tekniskt sett inte så jättebra, men vad gör man? Ger man dessutom probiotika så hjälper man ju tarmen så gott man kan. Fölens tarmflora är inte helt utvecklad förrän dom är 8-9 månader eller ngt sådant, så dom kan vara väldigt känsliga för foderförändringar.
Dom får nu torrhö och även foderjäst som är gynnsamt för tarmfloran och diareen har försvunnit.
Men det är mkt viktigt att fölet inte blir uttorkat, dom har inte så stora reserver så håll stenkoll på detta, och ring veterinär vid minsta tecken på uttorkning!!
Veterinären kan även ta blodprov för att se om det beror på parasitangrepp eller virus. Lycka till!!

#0 hoppas att det blir bra snart! Flera bra råd här ovan!
#4 Nej, mina har aldrig blivit dåliga av kraftigt bete, och det har vi. Förutom i början på våren, då blir de nästan alltid lite lösare (typ ko-blaja) då vet man att gräset börjat växa ordentligt 
Tack så jättemycket allihop för era inlägg och tips.
Salt och mineraler har han inte fått i sig i några stora mängder så det kan jag utesluta.
Det som JennyR skriver här ovan var mycket intressant, känns som du haft precis samma situation. Däremot är mamman till mitt föl helt ok i magen och även mina andra ston och föl.
Pratade med en kompis på telefon som haft samma problem med ett av sina Islandsföl tidigare i sommar, hon köpte Diarsanyl pasta och det funkade jättebra.
Jag håller koll på honom så han inte blir uttorkad, tvättar svans och ben varje dag osv. Provar med pastan nu först och blir det ingen förändring så får vet komma och ta blodprov på honom.
Tack igen för tipsen. /Pia

#7 Kom ihåg att så fort han blir bra imagen och du ser att det är OK så ska du sluta med pastan så att han inte får förstoppning istället, det rådet fick jag av veterinären.
Lycka till !

Har också haft föl med dåliga magar ( dock inte i år) Har du avmaskat för det är väl det första man gör? Angående Rotavirus så får dom en ljus beläggning på tungan så det är lätt att se.
Hösilage kan ju också vara kraftigt för små föl. Magbalans funkar också bra.
Lycka till
Han var såå duktig med att slicka i sig pastan, nu hoppas jag att det vänder snart. Jag fortsätter att ge honom tills magen stabiliserat sig. Vet rekommenderade dubbel dos idag och sedan ett "streck" om dagen tills han är OK.
Han och hans mamma får bara hö nu. Jag har ju andra föl också men dom har inte reagerat på hösilaget, men det kan ju som sagt vara olika.
Ska kolla om jag ser någon beläggning på tungen, ska ta med mig ficklampan sedan när jag släcker för natten.
TACK alla för tipsen.