Träningsschema??
Nu är det så här att jag ahr lånat en minishettishingst av herke här på forumet, Herkules. Ska sätta igång och köra honom nu denna veckan.
Min fråga är:
Hur lägger jag uppträningen för en sån liten kille nu? Han har inte gjort något speciellt sen i somras då han kördes in och kördes ett litet tag bara.
Hur pass långt ska man köra? Ska jag börja med några veckors skritt framför vagn först eller även trava?
Är väldigt tacksam för tips och råd då jag inte har någon vana av detta ännu…=)

Ingen som har koll på detta?

Vill inte vara tjatig, men….

Om han nyss är inkörd och inte körts på ett tag skulle jag först och främst backa tillbaka lite. Tömköra och kolla så att funkar. När det blir dags att köra så får man ta det lugnt i början och öka på efter hand. Jag skulle bara köra en kort stund i skritt om han är helt otränad, kanske börja med 15 min för att öka succesivt.

Ok tömkörd är han mkt utan problem..Jo hade tänkt skritta först ju..undrade bara hur länge (hur många veckor) =)

du kan skritta och jogga lite direkt , det viktigaste är att du inte kör för långa och enformiga pass utan variera din träning hela tiden och sluta i tid när det går bra , i början räcker det med 10-20 min

Ok tack! =) Känns så dumt bara för han är såå liiiten…