Är 15 år gammalt?
Hej! Dum fråga kanske, men skulle ni kunna köpa en 15 årig Shetlandsponny som är utbildad som första häst till era barn? Eller skulle det vara bättre med en yngre ponny? Shettisar, rent generellt brukar väl bli relativt gamla?
15 år är absolut inte för gammalt :) Hellre äldre ponny de kan utvecklas på tycker jag :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppfyller ponnyn era önskemål/krav i övrigt så är 15 år absolut inte för mycket!
Tycker inte 15 år är för gammalt för en shetlandsponny, det beror vad man skall använda den till
Är ponnyn lugn och fin med barn och tidigare visat sig passa som utnildare av bar så skulle jag inte tveka en sekund. Den ponnyn är värd sin vikt i guld och kan utbilda ännu fler barn under sitt liv.
Var rädd om den! 🙂

Instämmer med ovanstående.
Jag har haft flera ponnyer, dock ej Shetland, som blivit drygt 30 år gamla. De har varit fräscha och användbara långt upp i åren. Den ena gjorde comeback med bröllopskörningar vid 25 års ålder.
Rasmus 27 år hälsar att 15 år är ingen ålder på en ponny…
Han får medhåll av Edward 21 och Connie 24…
https://youtu.be/ApdJyuhYpLw
Askö Tyr, 30 år gammal, still going strong och lär fortfarande Södertäljes barn att rida och köra. En riktig klippa som ställer upp på allt! Han får inte hoppas så högt längre, men så sent som för nån vecka sedan var han med på klubbhoppning (bom på marken i hans fall) med 4 felfria rundor. Det var inte mycket kontakt med bettet men det räcker med att styra mellan hindren så gör han glatt det han ska. ;)
Foto: Lotta Lundahl
Det är mycket bättre med en lugn och snäll gammal ponny än en ung enligt mig. De äldre är ju mer erfarna och tryggare skulle man kunna säga. De har sett mer i sitt liv… 15 är absolut inte för gammalt. Du skulle kunna ha en 20-åring också! Huvudsaken är att pållen är snäll och pålitlig.