Pälsätare??
Halloj! Förra vintern kliade min shettis sig nå förskräckligt och jag trodde det var för att det var för varmt för henne i hennes tjocka vinterpäls, men det visade sig att hon hade pälsätare, så jag blev tillsagd att raka henne, vilket jag gjorde och då slöt hon klia sig. Men nu har hon börjar klia sig igen och har kala fläckar på halsen igen, nå tips på vad jag ska göra?? Vill helst inte raka då hon inte arbetar utan är mer sällskapshäst o ska ha föl i sommar… Har ni haft samma problem o hur har ni löst det??

Jag rakar aldrig vid pälsätare. Jag behandlar med Etotal och det brukar hjälpa.
Vet inte om det säljs längre och egentligen får det endast användas till löss på jaktillrar numera.
Frontline till katter rekommenderade min veterinär… tror inte de säljer Etotal längre
Jag har använt en desinfektions spray man kan köpa där det finns hästsaker. Ex på eko. Fungerar hur bra som helst. Bara spraya på ställen som är kala.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Vi hade något för pälsätare på hund till vår :)

Om stoet är dräktigt kan hon ju även klia sig för att det är varmt, börja med att se efter om du ser några kryp, klipp litet runt där hon kliar sig, det går alldeles utmärkt med en vanlig sax, är det värmeutslag så räcker det.