Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1801 ggr
[Julie_Smulan]
0

Shettis hull?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, är ny här så vet inte om tråden hamnat i rätt kategori men iallafall. Jag har ett shetlandssto vid namn Smulan som jag haft i ett litet tag nu. Redan när jag köpte henne hade hon "hängmage" pga att hon haft fri tillgång på bete utan motion. Jag har hela tiden tyckt att hon är VÄLDIGT överviktig men efter att läst runt lite har jag upptäckt att bara för att hästen har stor mage måste den inte vara akut överviktig. Såvitt jag har förstått kan en pålle med lagom rund mage och kraftiga fettvalkar vara lika tjock (om än värre) som en ponny utan fettvalkar med stor mage. Jag vet att hon är överviktig, det går inte att strunta i, men min fråga är alltså HUR överviktig hon kan tänkas vara. Vad jag har sett har hon inga utbuktande fettvalkar utan jag tar helt enkelt hennes stora mage som fett…(sedan får man väl gå ut o kolla för säkerhets skull). Jag vill bara berätta att hon har inte haft några som hellst problem att röra sig vad jag har sett. -När hon rullar sig kan hon komma över på båda sidor, hon kan med lätthet klia sig bakom örat med bakhoven och galoppera lika snabbt som våran islänning i "galoppbacken". Det är inte heller så att hon protesterat någon gång av trötthet under ridturerna. Hon får gå utomhus dygnet runt utan täcke. På sommaren får hon och hennes hästkompisar bara käka gräs (med motion såklart) och nu under vintern blir det ensilage 2-3 gånger om dan. Alltså inget kraftfoder eller liknande. Under ridpassen brukar jag försöka få henne svettig och såfort vagnen fått hjul ska vi köra också. Så jag undrar alltså hur överviktig NI som kan tycker att hon är. Det skulle vara roligt om ni la upp bilder på shettisar som är överviktiga eller i god form enligt er… Och framförallt. Hur tjock tycker ni att SMULIS är? Var ärliga. Är hon världens fetaste så skriv det. Jag går nämligen runt dag och natt och oroar mig för hennes vikt…….. Här är en liten bild på henne. Inte världens bästa men ska försöka fixa en bättre så fort som möjligt… Kan för övrigt berätta att hon är 23 år (brukar gamlingar bli runda om magen?), att hon har tjock vinterpäls och att magen inte buktar ut varken framifrån eller bakifrån. Tack så mycket för svar på förhand!/Julie

Stallmima
0

Tyvärr är det lite svårt att se eftersom bilden är upp och ner och även framifrån.  Har du någon bild från sidan?

[Julie_Smulan]
0

Oj var bilden uppochner…… Ska försöka fixa en bättre till imorgon. Lite svårt att ge sig ut nu😂

PP
0

Det är jättesvårt att uttala sej utifrån bilder, inte minst om en shetland i vinterpäls. 😉

Man måste känna på hästen för att kunna bilda sej en riktig uppfattning. Här är en film som förklarar väldigt bra (om än på engelska):

https://www.youtube.com/watch?v=QgQMA5iACyU

StuteriSolo
0

Hullet känner man över revbenen, en stor mage har absolut inget alls med övervikt att göra, en stor mage antyder bara att hästen har fått ordentligt med grovfoder. Shetlandsponnyer får fort en stor mage eftersom de inte har så stor plats, när det är fullt i systemet så blir magen stor, det varierar självklart mellan olika individer, men man kan se att små, korta shettisar oftare har en stor mage än de som är längre i kroppen, oavsett vad de äter.

[Julie_Smulan]
0

Okej, ja det kan ju förklara. Har känt över hennes revben för bara några dagar sen. Då kändes de jättetydligt men jag är osäker på om det ens var hennes revben. Får testa. Var sitter revbenen på ett ungefär? Vet nog det egentligen men vill vara säker.. Tack för videon PP😉

PP
0

#4 Inte enbart över revbenen. En häst kan vara fet även om man känner revbenen, det beror på var den lägger fettet. Därför är "schemat" över hur man går igenom och graderar en hästs "fat score" i länken i #3 bra att känna till.

[Julie_Smulan]
0

Ok. Får känna igenom henne ordentligt idag och skapa en egen "fat score",