40 poäng flyter
Många ston får 40 poäng och mer men ytterst få hingstar når upp till denna guldpoäng.
Varför? Är stona så mycket bättre, eller behåller uppfödarna de sämsta hingstfölen?
Konstigt är det.
Vilka hingstar syftar du på??
Avelshingstarna på utställning, unghingstar på utställning, den poängen som ges vid avelsvärderingen??
Tror du inte det är så att de som inte når 40p blir valacker istället, ingen uppfödare behåller väl de sämsta hemma i garderoben…

Ta unghingstklasserna på utställning, hur många får 40 poäng, jämför detta med hur många ungston som fixar dessa poäng. Visar man 10 ston på utställning får flera 40 poäng och däröver. Visar man 10 hingstar på avelsvärdering får man vara glad om en av dessa når denna poäng. Min teori är att uppfödarna inte behåller eller visar de bästa hingstfölen. Märkligt
När en valack som får höga poäng på typen är det hans bruktyp som bedöms.
Jag har sett hingstar som rent tekniskt är bra men det är inga hingstar det som saknas är hingst karaktären.
JAG behåller mina sämsta hingstar då jag vill att de ska få växa lite till och sätta lite mer muskler innan de kastreras. Men jag är nog udda i detta sammanhang.
#2 har en viss poäng med "uppfödarna inte behåller eller visar de bästa hingstfölen" då jag brukar gå in och kolla på webstamboken då jag vet vilka hingstar som är anmälda till avelsvärdering. Många är inte tidigare visade. Varför?
Vi behåller också alla hingstföl, när de sedan ska flytta kommer att vara kastrerade och inkörda.
# 5 Det kan vara så att smågrabbarna är på sommarkollo under utställningssäsongen. Det känns tryggare att inte ha dem hemma under betäckningsäsongen.
Men om anledningen till att så få unghingstar visas för de är på sommarkollo så borde det krylla av dem på vinterutställningarna…
#2 Det är inte så då att det är väldigt få unghingstar som behålls som potentiella hingstämnen? Hårdare selektion tidigt? En godkänd hingst sätter ju mer prägel på rasen än ett sto gör, fler avkommor per hingst än per sto. Kan det vara så på utställning att domarna dömmer en unghingst hårdare än ett ungsto för att hingstägaren inta ska invaggas i falska förhoppningar om att man har ett "hingstämne"?
Avelsvärderingspoäng och utställningspoäng är väl två skilda saker?
De godkända hingstar jag sett på utställning, har alla fått minst 40p, men då har jag iofs inte varit på alla utställningar ;-) …
själv ställer jag ut unghingstarna för att de ska få vana…

Avelsvärderingspoäng och utställningspoäng är samma sak.

#3. Det finns inget som heter brukstypskaraktär (bara sto- el hingstkaraktär), så om en valack får höga poäng på typen och 40 poäng totalt eller över så har ägaren kastrerat en annars godkänd hingst. Synd va?

Nä eller så är det så att när den väl har blivit valack så kan den slappna av och röra sig normalt med kanske *ler*
# 12 Nej känns bra.

Jag tror att det handlar mkt om dels det som Veronica skriver och också om att domarna inte vill ge folk för mkt hopp om en framtida gdk hingst. Om det är så och om det isf är rätt eller fel pratar jag inte om, jag bara tror att det händer på det viset.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#15 Det ligger mycket i det du skriver. Att en hingst får guld vid ett tillfälle som unghingst innebär det att han var lovande den dagen inte till hälften godkänd. Sen är det upp till ägaren att förvalta sin lilla pålle så han fortsätter att utvecklas i rätt riktning.

På helgens föreläsning för Morgan Johnsson pratade vi om valacker. De bedöms inte som hingstar, de behöver t ex inte ha hingstkaraktär. Om jag fattade rätt så är det mer deras brukstyp som bedöms. Om en valack får 40 poäng på utställning behöver inte det betyda att han hade fått det om han fortfarande varit hingst. Då skulle han bedömts ur en annan synvinkel. Det är också lättare att på höga poäng på en utställning än på en avelsvärdering, sade Morgan.
#17 vänd på det också. bara för att en hingst får 40p på utställning behöver inte betyda att han får det som valack sen.
När din pålle blir bedömd efter dagsskicket kan man aldrig "räkna" med gamla poäng.

#18. Så kan det också vara.

# 13. Knappast tvärtom. Kastrering leder till försämrad hingstkaraktär och sämre energi i rörelserna. Ju tidigare man kastrerar ju mer lik ett sto blir hingsten.
#17 Då har du fattat fel, i delpoängen typ finns inget som heter valackkaraktär och därför kan det inte delas ut några sådana poäng heller. I samma klass visas även icke godkända hingstar. Bedöms de då utifrån valackkaraktär? Lättare att få poäng på utställning. Sade Morgan varför?

Ni överskattar även dagsskicket. Visaren betyder mer.
Men vem kan syna en bedömning, med bara en domarpoäng och att bedömningen bara avspeglar den dagen. Smart va?
# 21 Hingstarna i den klassen döms som hingstar. Det är därför du noga ska avge om der är valack eller hingst om du inte har ändrat hos stambokföraren.

#21. De icke godkända hingstarna bedöms som hingstar och valacker bedöms som valacker även om de går i samma klass. Jag vet att det inte finns något som valack-karaktär, men eftersom det vare sig är ett sto eller en hingst så kan han ju inte bedömas som det.
Veronica, kommer du ihåg hur Morgan förklarade att det är lättare att få högre poäng på utställning? Jag vill minnas att eftersom det endast är exteriören och inte avelsvärdet som bedöms på utställning så är det lättare.

#23 Självklart vill domaren veta vilka som är vilka, väldigt förargligt för alla när en hingst får 40 poäng eller mer i den klassen.
Vilket aldrig inträffar med detta märkta system.

# 24 Annette avelsvärdet av hingsten återspeglas ej i poängen.
Men det hade varit mycket bra om man även redovisade hingstens uppskattade avelsvärde.
# 22 Visst 17 betyder dagsskicket mycket. Det finns massor av exempel på shetlandsponnyer som bytt ägare och efter en tid blivit en helt annan ponny både till det bättre och tvärt om.

# 27, Rätt Ellinor, men oxå en billig ursäkt av en dålig domare.
# 25 Hur skulle du vilja att det var då ?

#Det har faktiskt hänt. Jag kollade som hastigast och Skogsgårdens Freddy fick 40 poäng i klass 10M i Frillesås i höstas.

# 30. Den domaren tror jag att jag gillar!

#31. Då är det Kurt Larsson du gillar.

# 29, mycket hade löst sig om vi hade haft en gräns på 42 poäng på avelsvärderingen. För enligt mig är det vad dagens 40-poängare är värda. Då hade det blivit mycket lättare att bedöma hingstklasserna på utställning.
# 33 Ett nytt tanke sätt, ska fundera lite…….
Jag var exteriörkurs i mars, halvblodsfolket tycker redan nu att shettisar får på tok för höga poäng redan nu. Jag kan för lite om halvblod för att ha en åsikt

#33. Tycker du att avelsvärderingsnämnden är för "snåla" med poängen?

# Som tidigare halvblodsuppfödare, skulle jag kunna hålla med om detta, men halvblodsuppfödarna tänker inte på hur shettisrasen skall se ut, det tänker i termer av korrekthet och optimerar för dressyr och hoppning.
Går vi vidare så skulle jag om jag var uppfödare av Araber säga att halvbloden får för mycket poäng. Araben är den vackraste och ädlaste hästdjuret som finns.
Jag skulle vilja ha en Shettisarab.
hur kan man bedöma exteriör och typ och trav, mm olika mellan en hingst och en valack. Har vi inte ett reglemente som säger vad som är rasstandard och exemplevis kan en hingst och en valack har har lika bra trav men få olika på poäng?
Låter lite konstigt i mina öron
Nu vet jag inte om den här frågan passar in här, men ändå:
När man tittar runt lite på andra raser så finner man godkända hingstar på 39 p. Hur kommer det sig att den magiska gränsen för shetland är 40 p (om jag förstör diskussionen så säg till så får jag väl skapa en ny tråd ;)
(kanske bör nämna att jag är rätt obekant med avel öht)

# 35, Absolut är avelsvärderingsnämnden för snåla med poängen.
Av någon gammal hävd vidhåller man poängen, men höjer kraven för samma poäng. Inte bra när man jämför med utställningspoängen.
Från ämnet lite
#36 Shettisaraben är inte det en amerikansk miniatyrponny Jag har lite tidningar från (vad deras klubb nu heter) helt sagolika ponnyer och vilken show kring deras tävlingar

#38 Även shettisar kan bli godkända på 39 poäng, om nämnden anser att hingstens avelsvärde är så stort att han ändå bör verka i aveln.
Annars, varje rasförening (där vi är moderland) bestämmer själv om man behöver avelsvärdera eller vilka poäng som skall gälla.
Men man får numera använda icke avelsvärderade hingstar oxå.
#37 Rörelserna bedömms lika på hingst eller valack

Jag vet många hingstar som rör sig klart mycket bättre som valacker än som hingst , just för att de kan slappna av på ett annat vis och på det viset änvänder de sina bakben och rör sig på ett annat sätt genom hela kroppen som man vill att de ska göra.
Tror nog att det var ungefär som du skrivit som Morgan sa Anette .. Tror det var att en valack kan bedömas mer som *bruksponny' typ ..
Fel Carl-Gustaf jag vet många valacker som har behållit sin könskaraktär och du kan klart och tydligt se att det är en kille , bara det att du slipper se dem så spända och jobbiga många gånger ….

Helt rätt Ellinor, deras minisar skall matcha ägarinnans minkpäls
och den äkta mattan som minisen visas upp på.
Fröken Amerika.
En mycket duktig domare, kanske den bästa, sa en gång till mig
"Minisar är värdelösa, därför skall de vara vackra att titta på".

Rätt Veronica, Hingstar har ofta tankarna på andra ställen än där man vill ha dom under visning. Vissa hingstar visar upp bedrövliga rörelsemönster, går i luften, taktar etc. Ofta är domarna då alldeles för snälla och delar ut poäng från himlen. Många av dessa hingstar har oxå fått för höga poäng från början. Pga att man trott att det då oxå bara var hingstfasoner.
Rätt. Om man väntar (vilket man skall) med att kastrera till hingsten har fått sin hingstkaraktär så bibehåller den karaktären även efter kastreringen.
#44 Allt runt dem är sååå mycker USA, fast lite häftiga är de

#45 *ler* eller så får de skit poäng på rörelserna just för att de inte vet vart de ska sätta benen 
#38 Intressant iaktagelse, vill gärna veta mer om den, vad är det för raser du sett detta fenomen och hur långt ner går de i poäng.
Mycket intressant att du tog upp detta, har inte tänkt på detta 
#48 Finns ett par hingstar med 39p som används till avel av svensk ridponny. Har även hittat resultat av bedömning av arabiskt fullblod där en hingst med extriörpoäng 31 gavs avelsklass K1 II (har ingen aning om hur klasserna fungerar, men det verkar finnas tre) Dock verkade hingsten i fråga presterat bra i andra sammanhang.

Hingstar godkända på lägre än 40 poäng är inget speciellt ovanligt. Att shetlandshingstar kan gå igenom med lägre poäng om de har tex. travmeriter eller eftertraktad färg torde vara välkänt på detta forum, likaså kan hingstar av andra ponnyraser godkännas på speciella meriter som stam och prestation, ex. Thornberry Love Knot RW 86, Simberg Spinner RW 95 mfl.
Ridponnyhingstarnas slutpoäng går inte bara på exteriör, tex mycket bra hoppsiffror kan därför ge ett godkännande på 38 exteriörpoäng.
Russhingsten Orusst blev godkänd på 37 poäng för en massa år sedan, eftersom man var mkt mån om att bevara hans tigrerade färg. Annars är 38 poäng nedre gräns för russ med ovanlig färg, meriter osv.
Mitt inlägg i debatten när det gäller kvalitén på hingstar och ston:
Vi har fått ungefär 50 föl (ej enbart shetland). Cirka hälften av vardera stoföl och hingstföl. Jag kan inte svara på varför, men helt klart tycker jag att stona nästan alltid håller högre klass. Nu menar jag inte hur många poäng de får på utställning/premiering och vad de bedöms som, utan helt enkelt har ofta stona bättre benställning, bättre rörelser, bättre halsar osv.
Vi har fått fyra riktigt bra hingstföl. Av dessa är en godkänd hingst, två blev klapphingstar och en blev för liten för sin ras.
Vi har fått betydligt fler stoföl som hållit denna klass, och nu menar jag inte att poängskalan är vriden så stona generellt får högre poäng, utan lite enkelt kan man säga: skulle dessa ston varit hingstar och haft allt veterinärt i ordning skulle de kunna vara godkända avelshingstar.

Intressant din teori. Tror att du har rätt. Men inte generellt. Jag skulle säga, att vissa familjer ger bra hingstar, andra vackra ston, andra lite av varje.
I begreppet "TYP" ingår rastyp, könstyp och typ för det ändamål hästen/ponnyn används till.
Dvs man ska se på håll att det är en typisk representant för sin ras, utifrån rasbeskrivningen. Man ska lätt kunna avgöra könet på den utan att titta under svansen. Och "ändamålstyp" är vad det låter som. Ett sto som får kritiken mkt god fölstomodell har gott om utrymme för ett föl i magen. En häst som får utmärkt ridhästtyp (kanske inte så vanligt inom shetland :p) ser ut som lämpliga sådana gör. Osv…
Vad gäller valacker så skulel jag tro att avsaknad av könskaraktär inte ger dem något minus (som det är på hingstar), men är de maskulina i sitt uttryck så får de förmodligen plus för det.
Och JOOO, det är skillnad på utställningspoäng och premieringspoäng! Poängsystemet är detsamma, men vid avelsvärdering SKA även härstamning och förväntat avlesvärde tas med i den totala bedömningen. Man kanske inte ger en extra poäng just för det, men det kan vara det som gör att man väljer en 9a i stället för en 8a på typen t.ex…
På en utställning kan det vara dagformen, putsen och glansen som gör att domaren bestämmer sig för om det ska vara 8 eller 9… Och det är helt korrekt på utställningen!
En väldigt fet ponny på utställning bedöms osm den ser ut och får förmodligen avdrag på poängen. Samma ponny på en premiering, där ska domarne försöka "se igenom" överskottshullet och bilda sig en uppfattning om hur hästne ser ut utan det och vardera det.

#52 Bra skrivet och förklarat

# 52. Som Domare måste man följa uppställda regler.
Bedömningen måste göras helt strikt efter dessa.
Man kan inte tänka " att detta borde nog vara lämpligt i detta fall"!
I typ ingår, endast könstyp och rastyp. Hitta inte på annat.
Avelsvärderingspoäng=utställningspoäng.
Ingen domare skulle höja någon delpoäng på grund av härstamning eller annat som inte har med exteriör eller gångarter att göra.
Inga hittepåfakta mer tack!

#54. Detta är inte påhitt. Det hippoteket förklarade så bra här ovan var precis vad Morgan sa i Lerum. (Tyvärr är inte jag så pedogogisk att förklara saker.)
På en avelsvärdering tas det hänsyn till avelsvärdet. T ex om ett sto ligger på maxhöjd kan det bli svårare att välja hingst. Då kanske typpoängen dras ned något, ( t ex från 9 till 8, om det annars är av en bra typ) så görs det vid avelsvärdering. På utställningar tas ingen sådan hänsyn, bara den håller sig inom maxhöjden.
Varför skulle vi hitta på detta?
Vilken typ föredrar ni?
kacka… klarar sej hingsten eller valacken på första bilden sej undan fång? Ser väldigt fet ut.

Föredrar # 59, av det lilla jag kan se på bilderna. Svårt att bedöma på bilder, men av att bara titta på bilder tycker jag inte att fuxen tilltalar mig (kan bero på att jag inte gillar fuxar?!
).
Men, det är egentligen korkat att uttala sig om bilder, för helhetsintrycket kan vara ett helt annat om man ser dem live.
/Cattis
Jag personligen föredrar hingst #59 men jag känner ju igen åtminstone de två sista 
sista bilden nu på den där jolly var bättre men om man ser till fösta så har han en enorm hals och nacke. Fettet placerar sej där sist. Det är farligt fett. Tunn om revbenen kan den vara av andra orsaker. Men som Cattis sa så är det svårt att se på bild.
Fuxen som står uppställd ser ut som en Fransson hingst.

#66 Men jisses, vem kan uttala sig om en lurvig isbjörn! 
/Cattis
#66 med risk för att bli hängd så tilltalar den inte mig det minsta inte som den ser ut där på fotot
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#65 Vad innebär "fransson-hingst"?

#70 En hingst uppfödd av fam Fransson.
/Cattis
det är jättesvårt med bilder. En ponny som är utställningsklar är ju dick lättare än en ponny som har full vinterpäls. Jag badade mitt ena sto idag och när pälsen var våt var det en helt annan häst.
Tycker ändå den där Jolly ser oerhört fet och klumpig ut. Du ville ju ha utlåtande Sorry.
visst, jag vet att han har mycket massa… Men vad innebär TYPEN "Fransson-hingst"?
#73 det är bara min egen teori om en långsmal, högrest hingst =) vad är det för en?
men vem är den smala fuxen?
#74 Liberty

#76 Liberty - en Franssonhingst
(tror jag)
/Cattis
Se där… fransson *ler* he he så är det
man lär så länge man lever….. men det är som med Skäpperöd. Där ser man också tydligt, tycker iaf jag.
Cattis har RÄTT! Det är Liberty á la Fransson
Duktigt av dig Anna att du kunde på hästen se vem som var ägaren…
#82 ibland kan man se det för att man gillar den sortens typ av häst och ibland för att man inte tycker dom är så fina. Har inte sett den dock. Var det den som visades nu i våras?
#83 Det var den av deras hingstar som passerade "nålsögat".

#55 Annette, jag tror inte att du hittar på.
Om jag säger att en ovårdad hingst visas på avelsvärdering, då är det nämndens skyldighet att föreställa sig denna hingst i normalt skick och bedöma utifrån hur de tror att hingsten verkligen skulle göra sig i normalskicket. På utställning skulle domarna mer döma efter hur den ser ut för dagen. Dock får inte domare låta sig luras av flätningar, babyolja, glansmedel etc. En parentes. I England kollar domarna även så att lös-svans ej förekommer.
Det ligger mycket i det Morgan säger. Skulle dock vilja ta del av de regler där Morgan finner stöd för denna uppgradering av poäng på avelsvärdering kontra utställning. (Vilka justeringar har man då på utställning?)
Min följdfråga blir. Varför får då 42-poängshingstar bara 40-poäng på avelsvärdering. Beror detta på att de får sänkt poäng med anledning av att man funnit något negativt i förväntat avelsvärde eller negativt i härstamningen som gjort att man justerat poängen nedåt?
En liten parantes bara, det förekommer även i Sverige att de kontrollerar man och svans för ev löshår eller färgning. Jag har varit med om att de kontrollerat en av mina ponnyer en gång.

#85. Jag skrev om avelsvärdering för STON. Om det gäller för hingstar kan jag inte uttala mig om.

#85 därför att det är precis så som du beskriver: på avelsvärderingen ser domarna igenom olja, pälsglans osv och delar ut den korrekta poängen. på utställningen har hingsten fått poäng för sin dagsform, och dagsformen har för dagen "snyggats till" med just olja och pälsglans och manen på båda sidorna (obs, exempel, jag menar ingen speciell hingst).
kacka: jag föredrar också #59

Men det är ju olika kacka jag har en del hästar som ser ut som får och vissa ser ut som #89
men ska inte inte shetlandsponny vara långhårig?

Varför envisas en del med att uttala sej som om deras ord är lag och att de-vet-bäst? Det liknar mer föredrag än diskussioner…!
Och den som intresserar sej för hästens exteriör och har brytt sej om att uppdatera sina kunskaper, vet att det finns ett "tredje kön", dvs valacker.
Och varför är det så svårt att förstå att bedömningen skiljer sej på utställning och avelsvärdering (åtminstone för hingstar)? Den som undrar varför kan ju vända sej till SH och få detta förklarat. VD:n har vid flera tillfällen varit och föreläst om detta på SSS: års- och höstmöten.
Och det är klart att många domare känner sej nödgade att hålla igen med poängen på unghingstarna på utställning, när vissa ägare jämställer guldplakett på utställning med att deras hingst ska godkännas på avelsvärderingen. Det är inte många som vill inge falska förhoppningar. Undantag finns givetvis: vissa domare ropar ju tom ut i högtalaren att de anser att hingsten kommer bli godkänd om den visas. 
#93 Kanon bra skrivet 
Kanske du kunde ge en "snabb förklaring" på vad skillnaden är och varför…
Kan inte avelsvärdering ha fler punkter som bedöms som islänningarna har det tex hovkvalitet och tagen?

#93 När man använder samma termometer vid både avelsvärdering och utställning så är det väldigt svårt att förstå att man skall avläsa gradantalet olika.
Om det nu är som många hävdar att pälsglans ger poäng i utställning och förväntade bra avkommor höjer exteriörpoängen vid avelsvärdering.
Så tycker jag att man borde ändra på poängen vid avelsvärdering och lägga till delpoäng för härstamning och avelsvärde. En maxpoäng på 70 poäng istället och ett godkännande vid typ 56 poäng. Detta hade löst dilemman som jag ser men som många av er är blinda för.
Ett bedömningssystem måste leva (se även #95) och man måste hela tiden vara öppen och ta till sig bra synpunkter.

#96 Jag har verkligen inget emot bra synpunkter eller förändringar som förbättrar! Det jag surnar till över är den klapp-på-huvudet-mentalitet som ibland luftas här (och även på andra ställen för all del).
Vill man förändra bedömningen av blivande avelshingstar borde ju tidpunkten vara synnerligen gynnsam - men då måste synpunkterna presenteras för de som styr över det och helst innan de nya rasvisa kraven godkänns av moderlandet. Mitt uppriktiga lycka till!

# 97 Pernilla, du har rätt i mycket men det är inte rätt att diskriminera unghingstarna på utställning av den anledningen.
De har då aldrig någon chans på BIS o BIR titlar vilket är fel.
Att uppfödare får förväntningar på hingst om de får guld på utställning är helt och hållet SH:s fel och icke uppfödarens.
SH borde ta till sig kritiken och omedelbart ändra ett felaktigt poängsystem.
Jag och min man har ofta funderat över varför unghingstar alltid får så låga poäng på utställning.
Vår slutsats av detta fenomen, blev att varför har man unghingstklasser överhuvudtaget???
Dessa hingstägare har betalat lika mycket pengar och tid åt utställningen, som någon annan.
Kan det vara så att man ÄR livrädd som domare att ge tex. 1-2 åringarna högre än 39? för att sedan få äta upp detta….
Om man inte kan bedöma hingstarna utifrån deras ålder och "växtperiod" då kan man gott o väl slopa alla unghingstklasser….

# 99 Ytterst sällan visar en erfaren uppfödare ett hingstämne.
Varför vara så dum och få låga poäng, dessa poäng följer sedan med unghingsten till dess att han blir underkänd på avelsvärderingen.
Och om domaren skulle undslippa någon negativ kritik, kommer den avundsjuka svensken att poängtera för avelsvärderingsnämnden att hingsten inte kan godkännas pg av detta enorma fel. Fel glömmer ingen brorduktig.
Allt att förlora, inget att vinna på att visa hingstföl eller unghingstar.

#99. Unghingstar får inte alltid låga poäng på utställning. Det finns många över 38 poäng, vilket räknas som klass 1.
Tror ni inte de flesta (och bästa?) tillbringar sommaren på hingstbete i stället för att åka på utställning?

#100 Tyvärr har du förmodligen alldeles rätt i detta. En del domare rekommenderar även "inofficiellt" att man skall hålla unghingstarna hemma och inte ta ut dem förrän det är dags för dagen D. Att man, som du skriver, skall akta sig för att dra på sig taskiga resultat som hingsten sedan får bära med sig.
Det är attans trist om det skall vara så, för jag föredrar att kunna ta ut unghingstarna också - för miljöträning och för at tfå en ÄRLIG värdering. Jag vill ta ut dem för att få veta, är de tillräckligt bra så jag skall spara dem som potentiella hingstämnen eller inte. Men om det är så här, som det ju verkar vara för iaf en del domare, så faller ju hela idén för min del. Jag är inte tillräckligt kunnig att avgöra det själv, jag har visserligen ett bra hum om det, men jag blir som "alla" hemmablind och blandar in andra värderingar i helhetsintrycket. Jag vill åka på utställning, med både ston och hingstar, för att få ett "kvitto" på om mina uppfödningar håller måttet eller ej. Blev det rörigt?
/Cattis
hm alltså om jag ska visa min hingst till hösten så ska jag alltså inte åka ut och visa honom i sommar??

Innebär detta att det är bättre att vänta med att visa unghingstarna till de blir, vad då, 3år??
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

# 103. Om du skall visa hästen på avelsvärdering till hösten.
Visa för guds skull inte upp honom. Lås in hingsten i någon mörk box där ingen ser den. Avundsjukan är gränslös.
#105 det var illa för han är anmäld till både uddevalla och nybro

#106. Klart du skall visa!

# 106. Jag hoppas att jag har fel för din räkning. Skall hålla alla tummar.
Skulle vara intressant om någon ville göra en undersökning på godkända hingstar om de var visade tidigare och vilka poäng de då fick.
#108 om det är så som ni säger att det är så är det ju inte klokt.
Jag tänkte ju mer att om jag visar honom nu i sommar och får en bedömning av honom av mer än en domare så vet jag ju om det är LÖNT att anmäla till hösten eller ej

#109. Han får i alla fall social träning och utställningsvana.
Men. Det finns hingstar som visats med låga (riktigt låga) poäng som unghästar men sedan fått höga poäng som äldre och tom. passerat nålsögat som godkänd hingst.
Det borde ju vara så att det ska vara bra träning att ta ut sin unghingst tex. en gång om året för att framför allt träna. Tidigare fanns ju unghingstrådgivning (enbart) ej i kombination med utställning. Ett separat tillfälle där enbart rådgivning gavs. Inga poäng, rangering etc. utan enbart rådgivning. Bra för såväl ägare som hingst. Eller?
hm han får allt hänga med ut i sommar annars hade han också kunnat åka till väderön. 

Våran Slättens Madgic var visad flertalet gånger innan han blev godkänd och han fick bara 38 poäng som bäst då *ler*

# 111 Unghästrådgivning var mycket bra. Tokigt att ta bort.

Jag har letat lite efter unghingstar som guldbelönats före godkännandet. På 5 min hittade jag dessa:
Humledals Tie Domi, 40 p som föl. 38 och 40 p som 2-åring.
Design To Make a Difference, 40 p som föl. 41 och 40 p som 2-åring.
Lucky Look, 40 p som 1-åring.
Vinjett, 40 p som 2-åring.

# 113 termometern visade tydligen fel grader som unghingst.
Men eftersom bedömningen är för dagen…….
Men det visar ändå att man håller ner poängen för unghingstarna.
Enskilda exempel kan ej heller tas som resultat.
Veronica kan du inte följa upp denna tråd (108).
Glad om jag har fel.

de 3 gdk hingstar som jag haft någon form av nära relation till redan som riktigt unga har det gått så här för:
Tiger - guldbelönad som föl
Näsvallens Pyrit - guldbelönad som föl
Rossmons Jackmani - 40 p vid fölmönstring
Nu minns jag inte om de är visade på utställning fler ggr innan de blev godkända men jag tror inte det.
Men varför har man unghingstklasser med på utställningar då?
Jag trodde i början att dessa var till för precis som Cattis och Anna skrev, få lite rutin och en vink om sin kille.
Vi har visat våran två åring flera gånger förra året, men så dåliga poäng han fick….
Man blev ju rent mörkrädd, men tokig som jag är.
anmälde vi honom som två åring på premiering, tror det var Elisabet Ljungstorp, han blev enda som kom i klass 1, och dom kom dessutom fram till mig och sa: Du har väl tänkt spara honom, det är en mycket stilig herre.
Det kändes väldigt förvirrande för mig som nybörjare, men min man säger att man ska inte visa dom som två åringar….man får bara skit poäng.
Varför kan man undra?
Visst! hästarna är inte särdeles vackra som två åringar, men dom är ju i värsta växt perioden, varför tas det inte hänsyn till detta?
Den bedömning hingsten får som 1,2,3 åring är ju utefter ålder!!

#116. Men hallå, unghästar utvecklas, det går upp och ner. .
Förlåt Anette, du sa också att dom får ju vana…har jag glömt någon fler så sorry!

Jag kan inte säga att de höll ner på poängen på Madgic om jag ska vara ärlig vi såg att han hade utvecklingsmöjlighet men han var attan ingen super stjärna som unghingst om man sägar så , men vi tyckte det var bra träning för honom att komma iväg och det har jag bara positiva erfarenheter av att gör för som i Madgics fall så lärde han sig slappna av och massa annat.
Men jag gjorde nämligen också så här frågde domaren som jag visade honom sist för som 2 åring om vad hon trodde och jag fick ett ärligt svart av henne och det var tack vare det som gjorde att jag behöll han som hingst,
Så mitt råd är fråga snällt men rakt ut vad domaren tror efter uttällningsdagen eller när h'n har tid så får man ett ärligt svar tillbaka.
Du kan få unhingstrådvisning när du har fölbesiktning hemma , vi kan få det i allafall.