Stuterinamn
Vill du registrera ett eget stuterinamn? Här berättar vi hur man gör, vilka regler som gäller och var du skall vända dig.

För att kunna registrera ett stuterinamn måste du vara medlem i en avelsförening, som är ansluten till Svenska Ponnyavelsförbundet (SPAF).
Stuterinamnet skall godkännas av SPAF samt först publiceras i facktidskrift (Ridsport). Då har andra möjlighet att protestera mot namnet. Om det inte kommer in några protester inom en månad, så är namnet godkänt.
Man får ansöka om tex sitt gårdsnamn eller liknande, men inte orter, kommuner eller länsnamn.
Namn som kan förväxlas med redan befintliga svenska eller utländska stuterinamn godkänns heller inte. Man får inte ha med namn på hästraser i sitt stuterinamn.
När namnet är godkänt kan du döpa alla dina avkommor med detta prefix/suffix. Du får bara döpa avkomma med ditt stuterinamn om du äger stoet vid tiden för fölningen, eller om du har ett fodervärdsavtal där ägaren ger dig rätten att ta föl på stoet samt döpa dem med eget namn.
Registrering av stuterinamn kostar 1.000 kronor, plus postens avgifter.
Ansöker om stuterinamn gör du hos SPAF. Ansökningsblankett finns att skriva ut på deras hemsida www.spaf.info.
Svenska Ponnyavelsförbundet
Örsås Tallbacken 2
512 94 Svenljunga
Telefon: 0325-62 81 45
Fax: 0325-62 81 54
E-post: spaf@swipnet.se
Relaterade länkar
Av: Cattis
Datum för publicering
- 2006-04-07
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Puttar upp denna igen.
/Cattis

Ni som redan har stuterinamn hur kom ni på ert namn och har det någon speciel betydelse?
Mitt stuterinamn Leciha´s är en sammansättning av mitt, min mammas och min systers namn. Lena- Cim- & Hannas blev förkortat Leciha´s (uttalas Le-Ki-Ha´s).
Från början hittade vi på namnet till vår kennel men när jag började födda upp shetland blev det naturligt att fortsätta använda det namnet även till hästarna.

Sorry jag råkade skicka inlägget två gånger 
Det stod att det blev något fel så då provade jag att skicka in det igen men tydligen så funkade det första gången.
skulle egentligen också regga men jag kan inte komma på något så det får vara. Bor i Tjustorp men tyckte inte Tjustorps stuteri var nåt
har ansökt om Milla`s så får vi se vad dom säger ARGH såg precis att det ligger ute på ridsportstidningen så nu är det bara att vänta och se
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Vårat blev PI pga att jag heter Pernilla och pappa Inge. Dvs PI
då skulle jag ju ha AJ = Anna och Jonas.
AJ´s Ghia och
AJ´s Leja
Nja kanske

Jag heter Carola Guldhag och stuteriet, Stuteri Guldhagen så det är väl inte allt för fantasifullt… 
Många "kritiserar" mitt val av stuterinamn pga dess innebörd.
När jag bara var tre år så började jag kallas för Kacka då min lillebror hade svårt för att säga Karin. Sedan har det hållt i sig genom skolgång, ridskolan osv.
EGENTLIGEN vill jag heta KA eftersom jag kallat mitt stall för Stall KA och min sambos företag heter KA också, men det ville nog inte SPAF…

Eftersom vi har en aktiv tråd om stuterinamn, så puttar jag upp denna artikel igen - för de av er som ännu inte har eget stuterinamn - men som kanske vill skaffa ett. :-)
/Cattis

Putt igen.
som #10 skriver så är det lika här. Mitt är oxå kritiserat ESÅ, men jag böt faktiskt självmant från Lilla.
Mina förstaval av namn sade spaf nej till, tyvärr, och jag kastade ur mig Lilla i en hast via telefon. Efterklok som man oftast är så ångrade jag mig pga jag kollade webstamboken och typ 1000 shettisar hette Lilla My osv… Därav tog jag mina initsialer vilket jag även blir kallad för på jobbet (då vi är flera som heter Eva S). Möjligen smaklöst men mina få uppfödningar får iaf mitt prefix.

Puttar upp denna, då det känns som en aktuell artikel iom trådarna om stuterinamn. :-)
/Cattis

Funderar på att ansöka om stuterinamn men är osäker på vad det ska heta det vilar mellan SKRÄDDARLIEN och ÄNGAVÅNGEN vilket tycker ni är bäst.
Båda är namn på våra åkrar på vilka jag tänkte bosätta mig en vacker dag.
Har börjat grunna på om man ska ha ett prefix eller ej…Korta slagkraftiga namn är ju nästan bättre….
MEN..skulle ev vilja ha Lugnet som prefix det är där vi bor, men kanske inte för alltid, mina svärföräldrars gård heter Karthagen, där står hästarna nu och kanske tar vi över gården om några år.. (kanske bygger vi istället stall på Lugnet vem vet)
Annars har jag ju ett HB som heter Östby, efter mitt efternamn men tycker inte det känns så bra… eller vad tycker ni? Har själv svårt för att välja
Lugnet passar väldigt fint ihop med namn på L…ex Lugnets Lolita eller Lugnets Limrick finns många varianter att välja mellan…
Fast det kanske är upptaget och då behöver man ju inte fundera så mkt!

Här finns alla registrerade stuterinamn.

#16 Ja, då kan du sluta fundera på just Lugnet iaf för det är redan taget…! Verkar vara ett populärt namn, för just det ledde till lite "problem" för den rättmätige innehavaren när registratorn inte noterat att det blivit godkänt och registrerade en helt annan ponny med det prefixet…
Ok det var ju synd…
varför kan jag inte redigera mitt tidigare inlägg?? misstänkte ju det skulle vara taget men lite besviken blev jag ju..
Ville även säga att det med stuterinamn är ganska viktigt att det låter bra, har sett en del fina hästar man kanske inte skulle vilja köpa eller avla med för att namnet låter..mindre tilltalande.. därav är jag själv rädd för att namnet kan "dra ner" ens häst……eller är jag helt fel ute..?

#20. Smaken är som baken - delad.

#15 Ängavången var fint.
#15 Jag gillar Skräddarlien… men heter inte Avalon det?
Puttar upp tråden så nya kan läsa! 
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag tog Trollans stuteri för jag tycker det passar på dessa små lurv-bus-mys-eländes-skogstroll
..(Jag är själv ett skogstroll så..) 
Och jag gillar troll !
Ett himla sött skogstroll hittade jag!

Jag hade en tanek först på KL men ja det hade ju redan Kurt stulit, vi har ju samma initialer, sen tänkte jag mitt efternamn Löthaders men vet ju av egen erfarenhet tro mig att folk har svårt att uttala det så det räcker en gång per häst o utställning… :D
Så då fick det bli Hovgården vilket våran gård heter o det är ju jätte passande!!

#26 Uttalar man det Hovgården eller Håvgården? 

Det fick bli Bäckhagen då de går en bäck utmed nästan alla hagarna :)

#27 Intressant :D Jo alltså man ska säga Hovgården MEN… Gården heter Håvgården fast med o. Eller som bönderna säger här Håvvgårn… Men vem som helst kan väl läsa attd et står Hovgården
Fast jag tror folk tycker det låter finare med Hov för sen jag flyttade dit och för mig har det ju alltid varit Hov så har folk mer börjar säga Hov tom med min bästa vännina som är uppväxt där 

vi ahr ju Solliden för så heter det där vi bor. Men det har inte varit någon lätt resa kan jag säga.. SPAF ville inte godkänna det pga Solliden på Öland, dom tyckte man kunde förväxla det ?! ett shettis stuteri i Borås med kungliga slottet på Öland… ja ja Vi skrev till kungliga hovet, och fick deras ok, sen kunde vi regga namnet !
känns lite kungligt o bo på Solliden !!
#30 och med tillstånd av kungen dessutom 
Hm, jag har ju inte fått några föl ännu, men det har ju alltid varit min dröm att få föda upp och jobba med hästar. Nästa år kommer förhoppningsvis det första fölet iallafall.
Jag har i flera år försökt kommit på något bra stall/ stuteri namn, så att jag har ett när tiden är kommen. men jag har inte kommit på något som känns riktigt rätt. Snacka om fantasilös 
!

Oj här fanns det gamla inlägg från mig
Det ovanstående om vårt stuterinamn stämmer inte längre. När vi ombildade stuteriet hösten 2007 och min man också gick in i det byte vi stuterinamn till vårt nuvarande Carthorse Stuteri 
en stilla undran… Man registrar namnet hos spaf (ponnyavelsförening) men namnet är väl skyddat oavsett om det är en ponny…eller.?
Jag tänkte om man till exempel vill ha prefixet även på sitt vbl-föl..
#34 Nej det är inte skyddat, mer än hos SPAF:s medlemsföreningar. Ett skydd får man endast genom att regga hos PRV. Hur det är med varmbloden vet jag ej. Men det finns ju ex Fridhem på varmblod som inte har något samband med det namne stuteriet för ponnyer.
Veritas odium paretFörvånad
ok tack för svaret
Eftersom jag bor på en gård som heter Högstad skulle mitt stuteri heta Högsta.
TÄNK vilka roliga namn man kunde hitta på: Högsta Hönset, Högsta Kvalite´, Högsta Domstolen osv!
#37 Haha, vad roligt!!
Vi var ganska fantasilösa och döpte efter gårdens namn, kan bli lite problem om man flyttar
Vi har valt Kanrikas det är en kombination av mitt smeknamn Kana och min dotters namn Ulrika.
Har precis skickat iväg ansökan om namn och jag hoppas få det godkänt. Har googlat på det och inte hittat några andra stuterier med samma namn, däremot en hel del äldreboenden kom upp
Då det sitter en väldigt gammal skylt ovanför vår ytterdörr där det står "Lilla Hemmet" har jag valt detta som namn.

#41. Hade det inte varit enklare att kolla SPAF:s lista över godkända stuterinamn?
Vi heter Mossedal, baserat på vår förra gård. Adressen dit var egentligen Mosstorp, men på kartan stod det Mossedal.
Så våra lantrasdjur har alla prefixet Mossedal och "vi" var redan ett begrepp. Så därför fick vårt stuteri hete Stuteri Mossedal, även fast vi visste att vi skulle flytta när vi ansökte om stuterinamn.
Lite roligt är det att Mossedal egentligen passar bättre där vi bor nu (med en bäck runt markerna och flera dammar)…. då mossedal betyder inhägnad/omgiven fuktig/våtmark eller sänka;-)
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#42 Givetvis har jag gjort det också.

Vårt stuterinamn är, af Jäboruder av den enkla anledningen att gården heter Jäboruder. Det används alltså som ett suffix
Vi har haft det reggat sen 1991 el 92 tror jag.
Vi registrerade vårt stuterinamn 2005. Namnet är taget från skogen vi bor i - Kilskogen!
Om man reggar ett stuterinamn, har man det då för tid och evighet? Eller måste man registrera ett visst miniantal under ett antal år?
Var inne en snabbis på Spaf:s hemsida, milda matilda, så många stuterinamn!!! Spaf måste blivit miljonärer på alla stuterinamn!!!
#47 Så länge du lever
Du kan ju försöka skriva över det på någon som har ankknytning till dig innan det gått utför aldeles
, Men det är inte säkert det lyckas, mycket starka själ skall finnas..
Kanske skall föreslå en årlig avgift för stuterinamnen så att SPAF skall tjäna bättre, det är möte på lördag
Veritas odium paretFörvånad
När man går in på spaf sida va hittar man där man ansöker om stuterinamn?

#49. Gå in i menyn under Godkända stuterinamn. Där finns en länk som du kommer vidare på.
Mitt lilla stuteri heter Runa Stuteri. Mitt första val var inte bra då jag insåg att det var på tok för likt ett annat shettisstuteri i närheten. Valde Runa som är bra tycker jag, då jag bor i sörmland med mkt runstenar och gravhögar. Dessutom ville jag ha ett namn som inte var direkt bundet till något ifa jag flyttar.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Mitt stuteri heter Ljungbackens. Valde namnet från landskapsblomman ljung och att vi bor ien LÅÅng backe…..
Gårdsnamnet Bratteborg delas med 6-8 andra hus/gårdar och dessutom finns ett helt sammhälle i Småland som heter Bratteborg så det kändes inte lockande…
Sedan gillar jag flytet i namnet, Ljungbackens det låter fint på ngt vis…..

Jag väntar på mitt namn! Har stått i ridsport redan och bör vara klart snart! Jag har ansökt om namnet Vallhaga.
Vi har 4hk vall och en massa hagar så det var den självklara motiveringen. Och sen var det min 9-åriga somn som kom på det! Och det gör det lite mer speciellt för oss som familj..när alla får vara med och bestämma.
Jag ville ha någon slags anknytning till gården när jag sökte stuterinamn. Jag har alltid varit förtjust i lönnar, och på gården har vi en jättestor lönn. Jag ville ha det latinska namnet som är Acer men la till ett a på slutet så det blev Acera. Googlar man på acera så hittar man en förklaring om en mask på havets botten…..så det är väl där jag får börja
. Förhoppningsvis om allt går bra föds det första maskfölet i år.
Om man ansöker om ett stuteri namn nu, och det visas i tidningen ingen klagar och man betalar in. Allt blir klart!
Kan man då hinna döpa fölen som kommer i år 2010 med det namnet???
Tänkte om det var nån ide att ansöka nu…..
<3 Sibell <3
Dior rs 487 på station 2012. Välkomna!
Jag har funderingar på att ansöka om stuterinamn i år.
Så jag har till de kommande bäbisarna som är planerade för nästa år!
Har väl ett i åtanke speciellt men är rädd för att det skulle kunna blandas ihop med Micla stuteriet.. för New Forestponnier..

Får man döpa hästar med ett prefix, fast man inte har ett stuteri? Om man niu vill TEX namnge de för man får med Busiga…..???, ja vad det nu kan vara. Busiga Alva eller ngt.. Nästa föl får heta Busiga nåntingannat..
Tror att jag läst att du bara får använda det på en häst isåfall, inte fler..

Hur stavar jag? Inte ens jag förstog det där.. Ngn som vet säkert?
Fick mitt stuterinamn godkänt -07. Det heter Kasebackens stuteri.
Namnet kommer av att vi bor på en liiiiten backe o denna har förr i tiden kallats "kase"(=kana,kasa)backen så så fick det bli…tyckte det var kul m ett namn som hade anknytning till den plats jag har mitt stall på..
Åsa Boström

#57 Det är som #58 skriver. Endast en häst får då ha det prefixet
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Ska ansöka om ett namn hos Spaf men har problem att öppna filen
min dator är inte ny direkt. Har någon tips på om det finns någon annanstans? Har ju äntligen inhandlat en skrivare o ska äntligen fixa detta men då kan jag inte öppna filen! Eller vill någon vara snäll o tex maila ansökan till mig? Jätte tack på förhand!
Jag hade velat heta Stenbackens för att vi har redan registrerat Stenbackens stall & Foder men det gick inte för sig för att det redan finns ett stuteri som heter stenebackens ,det var ju sýnd eftersom att ponnyerna ingår i Stenbackens stall & Foder. Vi vill ju inte byta ett redan inarbetat namn heller. Så kolla så att det inte finns något som liknar erat namn då borde det inte vara några problem
Ni som har anökt om stuterinamn, hur lång tid efter det att ni ansökt, fick ni betala för stuterinamnet? När det gått månaden som de är ute på prov? Eller?
Hjälp!
#64 Beror på när SPAF har sina möten + att det ska publiceras i Tidningen Ridsport, tog nog ett par månader för mig.

Jag undrar oxå det,har ansökt för ungefär 2 månader sedan. Och är givetvis nyfiken om allt är ok 
# 65 Okej så jag får räkna med minst en månad. Tänkte så det inte kommer tidigare än en månad :P haha Pengarna kommer att gå åt till vaccinationer i månaden som blir nu =)

vad sjaer ni om stuterilillefot ?
Hej.
Jag har en fråga om namn.
Jag vill att mitt föl som föds under nästa år ska ha ett namn som är bundet till mig så att ingen annan bara döper om den så att säga utan att den alltid kommer att kunna ses efter oss.
Kommer att bli ett nästa år och kanske fler sen men just ett eget namn.
Är det dumt att göra så?
När vi köper hus och så blir det föl sen men just nu när vi hyr plats i stall kan det självklart ej bli för många, men vill hålla koll på mina uppfödingar med eget namn.
Några fler som gjort så?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#69 När man väl registrerat ponnyn så kan ingen annan (inte du heller) kunna byta namn eller lägga till namn på en ponny man t ex köpt.
Om du dessutom ansöker om ett stuterinamn, så kommer ju alla dina uppfödningar få det prefixet före det namnet som du har bestämt, och då kommer det ju automastiskt att härleda till dig 
Ok. Vad skulle du ha gjort?
Vill gärna ha fölet bundet till mig om man säger så.
Inte bara hitta på ett namn ex lillhoven eller så.
Utan vill ex ha Alskadeida´s lillhov.
För att verkligen vara säker på att ett "namn" följer alla dina avkommor o att alla dina hästar kan härledas till dig även när de säljs så hade jag ansökt om stuteri namn..
o då hittat på ett namn som har anknytning t där du bor eller ditt eget namn etc. Samt att alla reggade stuterier finns i register o då kan folk hitta vem som "äger" stuterinamnet o var stuteriet det finns…
Googlade lite och läste att man måste ha minst 5 egna uppfödda föl för att få registrera och bli godkänd på stuterinamn.
Så då måste jag alltså i flera flera år för att komma upp i 5 st föl innan jag ens kan tänka tanken att ansöka om stuterinamn??
nej så var det förr..jag ansökte 2008 o hade inga avkommor själv då utan sökte inför att mitt första föl skulle komma…ELLER så har det ändrats nu igen :-S
Eller är den reglen borttagen att man ej behöver fått 5 avkommor innan man får ett stuterinamn?
För annars vill ju jag ansöka redan snart om ett namn.
Ok.
Så då kan jag ansöka om ett namn.
Jag vill alltså att ponnyn ska ha ett namn efter oss och alla avkommor sen med så man kan följa och spåra fölen livet ut.
Inte bara ta ett föl och sen ge namn och låta allt vara.
För jag tycker att det är stort steg att ta föl.
gå in på spaf (länken i #0 så hittar du rätt info där…
#76 ja det är väl en bra ide att sätta stuteri namn på alla sina avkommor.. o självklart ska du söka nu så du har det klart när första avkomman kommer…
inne på spaf finns ansökningsblankett..
Men inte måste man ha ett stuteri regelbundna uppfödningar för att få ett namn?
Tänkte de som kanske tar föl som de går några år mellan.
Utan jag vill bara att mitt föl ska ha ett namn som står på oss.
Har ingen möjlighet att ha flera ston och föl nu utan har ett godkänt avelssto och som får föl nästa år.
nej jag tog 1 föl 2008 sen har jag väntat t i år o ska nu ha 2 föl och därefter ävntar jag nog igen…man ska ju ha plats t de också.. 
Ok.
Tack så mkt för svar.
Ska fundera ut ett bra namn och skriva upp.
Men hur kommer det stå i passet och reg sen?
Står det då ex
Stuteri Alskadeida´s lillhov
Eller
Alskadeida´s lillhov
inget stuteri i namnet… bara "alskadeidas Lillhov
såsom mina heter Kasebackens Keso, Kasebackens Konjak etc
Stuteri står inte med i passet. Man behöver inte ha ett antal uppfödningar för att få regga stuterinamn. Kolla på spafs hemsida för regler och ansökningsblankett :)
Tänk också på att vara ute i god tid eftersom det kan ta veckor, ibland månader, innan SPAF beslutar om ett godkännande eller inte. Allt beroende på när de har sina möten och publicering i två nummer av Ridsport…
När man fyller i ansökan står det ju Ansökt namn Högst upp. Ska man skriva Prefixet man tänker använda eller det man ska kalla stuteriet? Hade tänk döpa mitt Stuteri Bissgården och ha Bissgårdens som prefix skriver jag då alltså Bissgården som Ansökt namn?

Så gjorde jag,alltså du skriver Bissgården. Sen kallar fölet/fölen Bissgårdens när du döper dom 
Hur gör man med stuterinamn om flera i familjen vill vara med i samma stuteri. Det är jag och mina döttrar som vill söka ska man då skriva Familjen och våra efternamn eller hir har ni gjort???

Jag och min mor ansökte med båda våra namn.
#87 Det funkar med "Familjen Efternamn-Efternamn". :)
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!

Stuteri Mytorp Mitt torp!Startade 1996 mina första avkommor som på den tiden var normal stora fick Mytorps som första namn, när jag började med mini fick dom mammans namn som första