Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 469 ggr
Milla
0

katalogen till åstorp

är det någon som har fått den?? Jag är anmäld men ingen katalog än så länge.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnnaLundin
0

Vad ska du i Åstorp och göra?

Milla
0

haha jag ska ställa ut på nordvästra skånes hästvänners utställning på söndag

AnnaLundin
0

Aha! Den hade jag ingen aning om…

VeronicaP
0

Den är varje år i okt/nov och förra året var det också Kurt Larsson och Morgan som var domare, i år är det nytt att alla måste ha hjälm som ska visa och det är för alla raser . Skit kul utställning men jag anmälde inte dit för att vi skulle ju eg till Åby och tävla.

Förra året blev faktistk våran Mary(russ) REserv Bis , var skitkul med tanke på att det var så många olika raser och många hästar.

SaraDoos
0

ingen katalog här heller, men har för mig att den kom typ 2 dagar innan förra året, så den dyker nog upp :) som sagt - KOM IHÅG HJÄLMEN! Jag behöver köpa en till, för min syster äger ingen och hon ska hjälpa mig att hålla häst. Olivias (52 cm) är ju lite liten *s*

Miija
0

Är det bara i ringen det är hjälmtvång eller om man t.ex hjälper till med att hålla en pålle utanför ringen?

Milla
0

fast helt ärligt tycker jag det är bra med hjälmtvång i allafall bland hingstarna.

Ellinor Johansson
0

Har ni alltid hjälm när ni hanterar era shettisar hemma.

Jag vet att man aldrig han lita på ett djur till 100% men om det finns det minsta tvivel att våra pållar skulle resa sig mot någon får de stanna hemma! Utställningspållar SKA var förberedda för sin uppgift innan de åker på utställning.

Milla
0

jo självklart ska dom vara förberedda men det är djur vi har hand om och vi kan inte säga till 100% att dom inte reser eller sparkar inte jag i allafall.

Sen finns det ju mer än mina hästar på en utställning

pippa__
0

Hur anser ni att man tränar en häst att vara klar för en utställning då?

Miija
0

Som svar på Ellinors fråga om hjälm. Nej, jag har inte hjälm hemma. Endast om jag skulle sitta på en häst. Och ja, jag vet att jag därmed inte är ett föredöme för barnen…   Oskyldig

För egen del tycker jag att det ska mycket till om man t.ex skulle bli omkulldragen av en shetland. Har aldrig hänt mig med någon häst ännu..*peppar, peppar*

Däremot är det mitt vuxna ansvar gentemot barn att de ska ha hjälm vid vissa situationer som t.ex ridning, körning och på ridskolan även vid hantering.

Ang. Åstorp. Måste jag som åker dit som publik och kanske skrittar väninnas pålle innan utställning, ha hjälm på mig?

Ellinor Johansson
0

Det känns konstigt om jag ska behöva använda hjälm på utställningsområdet för att det finns risk att bli skadad, i ringen får man väl hoppas att alla har ordning på sin pållar.

Om man vill förhindra olyckor borde det inte vara tillåtet för andra än visaren, pållen och ev. någon medhjälpare att vistas i den delen av ridhuset där man går fram och samlar ponnyerna innan de ska in på ring. Jag tycker det är lite otäck med barnvagnar, småbarn som knallar omkring, ponnyer som inte ska visas just då, åskådare osv. Jag skulle önska att den delen av ridhuset bara var tillåten för de ponnyer som ska visas i nästa klass.

Miija
0

# 12           

Kan bara hålla med.

Milla
0

Jag får väl villigt erkänna att jag är jätte slarvig med hjälm och jo omkulldragen har jag blivit av en shettis.

Nej här hemma används inte hjälm. Jo det görs det visst det föresten, vid tömkörning och när töserna är ute och går med hingstarna då sak det vara hjälm på och handskar på händerna.

Som sagt så är jag jättedålig på att använda hjälm och gör det inte ens när jag tömkör super dåligt jag vet!!

pippa__
0

Frågar återigen då…Hur anser ni att man tränar en häst att vara klar för en utställning då?

Milla
0

jag kan bara svara för mig. Vi tränar på att ställa upp dom och gå och trava med dom, sen är vi ute och går en hel del med dom så dom får besöka nya platser.

pippa__
0

Ok men hur gör ni me hingstarna då? För att dom ska bete sej så bra som möjligt? Har själv en liten minihingst på foder som jag planerar ställa ut och tar gärna emot så mycket tips och råd som möjligt då jag inte har någon erfarenhet av utställning själv..:D

AnnaLundin
0

#17 ett bra tips kan vara att försöka samla några stycken som alla har unghingstar och åka tillsammans till ett ridhus. Då får man en hint om hur de kan komma att reagera när de kommer till en utställningplats - vilket kan vara allt mellan att de blir spaka av alla hästar till att det slår runt totalt i knoppen på dem….

pippa__
0

#18 Problemet är att jag känner ingen me nån hingst överhuvudtaget… :/ Vet inte om han har varit i ett ridhus heller =)

Kris_J
0

Jag tycker även domare och ev publik ska ha hjälm och säkerhetsväst och knäskydd. Tänk om en ponny kommer lös och stegrar sig och sparkar….. Den behöver inte ens ha kommit lös det räker att den är lite lätt i bakkärran Mycket kan hända. Barnvagnar och små barn borde endast tillåtas på läktare eller inom inhängnat område där ej lösspringande eller sparkande hästar kan nå dem.

Fast ärligt talat borde inte alla gå i vadderade ställ eller rustningar. Kan man verkligen få sitta i en stol vid ringside inte nog med att man sitter i en lagom sparkhöjd. Stolen kan välta och stora skador blir följden….

Egentligen är detta inget att skoja om, usch vad dumt av mig.

Men vad ska man dra gränsen, visst ska man ha ett stort mått av säkerhets tänk när man hanterar hästar, det måste väl ändå  finnas gränser. Man kan ju skada sig på skyddsutrustningen också.

Vem bär ansvaret när en hingst plötsligt attackerar någon mitt i visningen….Det har ju faktiskt inträffat några gånger. I det fallen hade inte en hjälm hjälpt. Då har armar gått av eller bröst slitits sönder, hur skyddar man sig mot det?

Säkerheten är jätteviktig att diskutera, utställningsansvariga har det många gånger jobbigt att få folk att förstå att just deras supersnälla ponny inte ska vara inne bland publiken, sura kommentarer och oföstående miner. Barnvagnar och hästar i en slig röra. Men det viktigaste är ändå att var och en är observant på sin egen ponny och håller sig på behörigt avstånd från såväl andra ponnyer som publik, läsa ponnyn och uppfatta signaler innan något inträffar. I de fallet är vi nog lite slappa lite till mans.

Shetlandsponnyer är ju för det mesta lugna och trygga, men bland en massa nya individer kan den lugnaste bli aldeles förbytt.

Hoppas ingen tar illa upp av min ironiska inledning, inget illa menat, menat att stämma till eftertanke. Oj, detta blev något långt och rörigt….

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
0

Jag visade på premieringen i Åstorp, det var hjälmtvång. Detta ligger Ingvar varmt om hjärtat  (att visarna ska ha hjälm) och föreningen har köpt in ett antalhjälmar som lånades ut till behövande vid premieringen.

Vad jag förstod var grunden till beslutet om hjälmtvång kvinnan i england som i sommras blev sparkad i huvudet av sin ponny och avled. Sedan kan jag tänka mig att även rättsfallet där Åstorps Ryttarförenig anses bära ansvar när en kvinna vid en hopptävling beträdde ett område som inte var för publik(avspärrat) och skadades.

Milla
0

det spelar ingen roll vem som har ansvaret för när olyckan är framme så är det redan försent.

Varför är man så negativ till att ha hjälm när man visar häst??

Kris_J
0

Jag får ont i huvudet av att ha hjälm, kan knappt ha mössa.

VeronicaP
0

Jag gillar inte heller att ha hjäm och när jag visar på kvalitet och annat så har jag bara det under själva visningen utanför nja där slarvara jag eller så är den oknäppt om jag ska vara ärlig. men däremot tvingar jag dottern att ha hjälm när hon visar för hon är ju faktiskt under 14 år.

När jag blev sparkad i huvudet av en häst tex så hade jag hjälm på och inte hjälpte det jag fick ändå ett stort fult sår i pannan och sy en del stygn och operera om det tom så inte hjälper hjälmen alltid och jag tycker faktiskt som vuxen person ska jag väl få bestämma det själv.

Men jag kan precis som Kristin tro att det påverkar nog en hel del domen som var i skåne med kvinnan där som blev sparkad.

Kris_J
0

Marta
0

Det är just detta som håller på att ta över allt i samhället just nu. Det ska vara regler och lagar om ta mig fan allt, ingen ska längre enbart använda sunt förnuft utan alla ska stämmas för allt. Man kan inte reglera hela livet , vill vi ha ett sådant samhälle?

Var och en måste få ta ansvar för sig och sina förehavanden.

Mannas
0

I Finland måste man ha hjälm på hippos utställningar men inget tvång på en rasutställning,åtminstone inte de shettis utställningar vi varit på. ( vet att min man som visade "trollungen" första gången på en hippos utställning kände sej lite obekväm att gå med hjälm på huvudet när han visade en liten ponny under 80cm :)

Ellinor Johansson
0

# 20 26  Jag tycker också att alla har eget ansvar, men om våra ponnyer skulle var inblandad i en olycka med barnvagn eller småbarn i uppsamlingringen spelar det ingen för mig om någon annan bör ansvaret bara tanken får mig rysa och må illa.

Är det inte en rimlig önskan att det i uppsamlingsringen endast är de ponnyer som ska in ringen nästa klass?

Miija
0

Det där med att andra än utställare och ev. medhjälpare är i uppsamlingsringen torde väl vara ganska enkelt att markera.

En ordentlig skylt vid ingången och kanske att man skriver om det i SSS medlemstidning.

Likadant ser man folk som ställer sig mitt i en gång eller inte flyttar på sig när man kommer med en pålle…varför är det så slappt när det gäller småhästar? Jag skulle inte vilja att någon stryker förbi mina pållar med andra hästar, barn/barnvagnar hur som helst.

Däremot anser jag att som vuxen vill jag inte tvingas till hjälmtvång.

Miija
0

# 28

Jag personligen trodde faktiskt att det var så att endast behöriga har tillträde till sådana platser. (uppsamlingsring, utställningsplats(ring) m.m.)

[Anna-N]
0

_Är det inte en rimlig önskan att det i uppsamlingsringen endast är de ponnyer som ska in ringen nästa klass?

_Verkligen! I en trång ridhusdörr kan det vara barnvagnar, hundar, småbarn, vuxna och allt annat som ska samsas med ponnyer som ska ut och in och mötas. Det är ibland ett under att ingen olycka sker. När utställningarna är i ridhus så behövs den andra halvan enbart för de ponnyer som väntar på sin tur. Publik får vara på läktaren o andra ponnyer utanför. Detta borde "ringmastern" kunna sköta på ett bra sätt för att  förebygga olyckor.

SaraDoos
0

Milla har fått katalogen idag! Själv sitter jag på jobbet, får skynda mig hem till brevlådan Glad

SaraDoos
0

#6 på katalogen nu står det att alla uppvisare bör bära hjälm (jag tolkar det som att det inte är tvång). Hjälmar finns att låna, precis som #21 skrev :)

Miija
0

# 33

Tack för infon. Då behöver jag inte fundera mer på det.