Tandbyte och utställningar
Tas det någon hänsyn till tandbyte om man visar unghästar på utställning/avelsvärdering?
När de är mitt i bytet och framtänderna trycks undan av de nya tänderna har jag märkt att det kan upplevas som att de har överbett. Det skulle ju vara tråkigt att bli oplacerad pga bettfel av denna orsak.
Det går förstås att vänta med att visa tills tandbytet är klart, men om man skall visa hingst på avelsvärdering är det ju värre.
Hur gör ni andra?
Jag har visat när de byter tänder å domaren har då gånger jag visat sagt att här byts det tänder visst. Annars får man väl själv påpeka det. Kan inte domaren avgöra om det är tandbyte eller bettfel är de på fel ställe! Syns ju tydligt
Medarbetare på djurskydd.ifokus

En domare kan ju bara döma vad den ser, men skulle man få anmärkning på bettet även om man påtalar att det är tandbyte som pågår, så får man väl visa igen när tandbytet är klart. På hingstpremiering finns det ju veterinär, så då är det kanske mindre risk att ett tandbyte går som nåt annat än just ett tandbyte.
Vissa domare gör en notering om tandbyte, men inte anmärkning. Tandbyte är ju inget bettfel.

Jag har också visat med tandbyten, flera gånger. Men då har det nog varit glugg eller tand som vuxit upp halvvägs. Jag har sagt vid munbedömningen att det är tandbyte och domaren har svarat "ser det 🙂".