Hingstar i samma flock
Vad har ni för erfarenheter av att ha hingstar i samma flock? Är dom i samma ålder eller har ni olika åldrar på dom?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Har en blandad komplott, äldst är en nu femårig hingst som betäcker på somrarna och den yngsta är ett år.
Ok, har fått lite problem, har haft 3 unghingstar tillsammans och det har gått jätte bra, fick hem en 1 årshingst i går och släppte in honom till dom andra och idag så har den äldre (2 år) jagat den nya så jag var tvungen att gå ut och dela på dom. Vågar jag släppa ihop dom i morgon eller ska jag låta dom gå isär?

Går de in på stall nattetid?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
ja det gör dom

Då har du problemet med att de varje morgon måste göra upp igen om rangordningen. Det bästa vore om de kunde gå ute tillsammans ett par dygn utan avbrott. Jag har haft hingstar tillsammans, och min erfarenhet är att det är svårare om man plockar dem in och ut. De måste få göra upp ordentligt. Det kan se riktigt hemskt ut obland, men oftast händer inget allvarligt. Men såklart skall man bevaka det tills man känner sig säker. Helt säker.
/Cattis
hm, då har jag verkligen problem då jag inte har någon chans att ha dom ute dygnet runt nu, men tror du att det skulle fungera om dom stod bredvid varandra i boxarna??

Det borde åtminstone underlätta. Och låt dem vara ute så länge som du bara möjligen klarar av, så att de helst äter ihop och så så mkt som det bara går.
/Cattis
Låter konstigt tycker jag. Mina går ju också in på nätterna, står inte bredvid varandra och aldrig bråk på morgnarna.

Ja, men du har kanske inte haft problem med att de hittar sin plats. Vissa behöver ett par dagar på sig innan de verkligen kommit överens om vem som är var i rangordningen. En del funkar utan tjafs från första sekunden. Och vissa funkar aldrig.
En del väldigt tjafsiga ston har samma problem. Om de tas in varje kväll så börjar kampen morgonen efter där den avslutades kvällen innan. Inte alltid, men ibland, brukar det hjälpa at tde får gå tillsammans ett par dygn utan avbrott så att de hinner göra upp helt.
Man får ge det tid och kanske bita sig i tungan en stund och hoppas att fighterna går över. De flesta normalt funtade hingstar slåss ju inte för skojs skull på allvar - om det nu inte går ston tätt intill, då KAN det ju skita sig ändå.
/Cattis
Tycker ändå att det låter väldigt konstigt med tanke på att det är så unga hingstar men jag kan hålla med om att det låter vettigt att ha lite is i magen och vänta ett par dagar, även om det ser hemskt ut.
Våra ston går ju dessutom precis bredvid hingstarna med bara en "stakettunnel" mellan.
Tvååringen kan ju ha börjat komma på att det är hans flickor, om de nu går i närheten av varandra och då vill han ju självklart göra upp med nykomlingen.
Har själv avelshingsten i egen hage , unghingstarna i angränsande hage och så har de ston bredvid varanda, men det är inga problem, men de är vana att så här är det. Istallet står unghingstarna ( Ja, 6-år och 1 -år) i egen avdelning, avelshingsten står granne med ettårstona och ett icke dräktigt sto.
Hoppas det löser sig, så det inte blir stress för den nya. Låt dem stå bredvid varandra i stallet, så de kan "umgås". Snart börjar det "lukta" ditt stall även av den nya och då kan det gå mycket bättre.
Tack snälla ni för alla tips. Jag brukar vara tuff men när djur slåss så blir jag blödig, men jag ska ta ut dom i morgon och ha is i magen så får vi se om det lugnar ner sig. Dom äter ensilage ute.
Vi har tre avelshingstar, fyra valacker och en hel del unghingstar runt omkring oss (två avelshingstar hos oss och en hos grannen) + säkert . Skulle ALDRIG kunna släppa ihop hingstarna. Ett tag gick vår unghingst med en av våra avelshingstar. Gick jättebra, men nu på våren när vårkänslorna börjar svalla, då blev det kört. Nu går avelshingstarna med varsitt sto. Allt för att slippa allt spring.
Grannens hingst gick på andra sidan bäcken mot vår ena avelshingst i vintras. Gick så där. Först gick han med grannens valacker, vilket inte alls gick bra, så de fick säras på. Vår hingst brydde sig inte så mycket om grannens hingst, men deras hingst, oj så han sprang. Var bara ett sträck kvar till slut. Så, nu går han en bit bort istället.
Mest problem har vi faktiskt med valacken vi har. Han muckar gräl med allt och alla. Såväl ston som hingstar. Vet snart inte vad jag ska göra med honom. Det värsta är att det är lillgrabbens häst. Så, sälja går inte. Men han driver mig till vansinne med sitt "hingstande". *suck*
Nej, inga hingstar med varandra - men med ston året om ärhelt ok!

Vi har blivit välsignade med många hingstföl genom åren, och unghingstarna har alltid fått gå tillsammans ungefär tills de blivit 3 år - men sedan har det blivit för bråkigt mellan dem, trots att de egentligen varit väldigt snälla Verkade som om varenda en ville vara alfahingst, så den/de vi ville försöka premiera fick en egen hage och de andra kastrerades eller såldes. Nu har vi inga unghingstar längre utan bara ett avelssto och två ungston förutom avelshingsten.
Avelshingsten har egen hage, men såpass nära stohagen att han ändå inte behöver känna sig alldeles ensam. Det har fungerat jättebra hittills.
kan berätta att mina hingstar fungerar nu tillsammans. Jag följde Cattis råd att ha is i magen och nu står dom i hagen och käkar ensilage från samma hög. Jag buggar och tackar för hade det inte varit för er så hade jag delat på dom och haft en massa porblem med att ta in och ut hästarna varje morgon och kväll i olika hagar. Detta slipper jag nu pga era råd här inne. Varför göra livet mer besvärligt än vad det kan vara??
Tack än en gång!
Vad skönt att det löste sig :-)). Slutet gott allting gott, eller hur?
Japp precis
Vi har 7 hingstar tillsammans, dom ser till stohagen ifrån sin, och jag har bara positiva erfarenheter, vi tar ej in dom utan dom har "ett hus" att gå in i, dom står där alla 7 på nätterna, det är vår lille minihingst på 84 cm som är enväldig härskare i flocken, han har stenkoll på rangordningen, ni ska se vad dom härjar och leker flera gånger per dag, man kan stå och titta på dom hur länge som helst, alla leker med alla

Jag har haft en hingstflock som bestod av en vuxen 170cm stor halvblodshäst, en frånskild åring av samma ras, en shettishingst och en shettisvalack. Det var aldrig problem med dessa oavsett om de gick ute dygnet runt eller inte och de även hade den enda märren i en hage inte alltför långt borta. När de gör upp om rangordning så slåss hästar i regel i våra ögon rätt hårt. Låt dem hållas, till slut tröttnar de.