Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 2172 ggr
Pheobe
0

Välj en av era ponnyer...

Om det skulle visa sej att ni bara kan behålla EN av era ponnyer, vilken skulle det då bli och varför?

Här skulle jag ha kvar min älskade ponny Tjustorps Ghia, första egna riktiga uppfördningen på shetland. Kan inte tänka mej ett liv utan denna ponny.

Annette
0

Ååh, vad svårt! Men eftersom det är en shetlandssajt räknar jag inte de andra raserna. Gamla Nikita 27 är är helig, så henne skulle jag aldrig göra mig av med.

Jag är nog lite ovanlig. Av vissa skäl skulle jag behålla min valack, Eros Simbasir, av de shettisar som just nu finns på gården. Liite svårt att avla på honom, men jag kunde ju bara ha en ;)

Pheobe
0

#1 Japp, bara en ponny. Man kan ju ve och fasa avliva en gammal ponny och behålla nån yngre? Och avla kan man inte om man bara kan ha en ponny… eller jo man kan ju ta föl men man måste sälja fölet kanske….

sanne
0

Det går ju knappt o bara välja EN.. men det skulle nog bli Jozo, för honom vill jag ALDRIG bli av med, han är vårt allt, mer underbar häst finns ej. Men sen är det ju Anja oxå.. hon kommer aldrig lämna oss…

Pheobe
0

#3 Det blev två =)

Det är jättesvårt välja kanske om man har många men tänk på att allt kan ju faktiskt hända. Vad gör man?

Annette
0

#4. Skänker bort dem till sina föräldrar, så de ändå finns kvar i samma stall Cool

Midlingur
0

Ja, jag vet ju vem jag valt eftersom en varit avlivningshotad nyligen. Hilfiger, min stjärna hade jag behållt Kyss

Pheobe
0

#5 Men åh, så kan inte alla göra … Jag vet inte ens vem som ska fixa allt om jag inte skulle finnas kvar… Hemska tanke, vad händer med djuren när gubben inte vet vem som är vem och hur ska han kunna sälja?

Annette
0

#7. Egentligen borde man skriva ett testamente ang detta. Skänka bort dom till någon man litar på, som i sin tur kan hitta bra hem till dom.

Anette
0

#4 Hemska tanke!!

Neee, der gåår inte…. Kan omöjligt välja bara en även om jag verkligen försöker sätta mig in i en situation där jag skulle bli tvungen. Lika svårt som om man skulle välja bort något av sina barn ju…..Förvånad

Försöker just nu förlika mig med att någon avkomma behöver säljas, men Piroger vill absolut behålla allt!!! Räcka ut tunganSå nu när lösdriften äntligen är klar börjar det redan bli lite trångt. Såg att Roger tittade intresserat på olika lösningar hos Skattens igår…..Flört

Anette
0

#5 En MYCKET god ide!! Men dina föräldra har väl snart fullt nu?? =O)

Annette
0

#10. Det är min lösning :) Vet att de aldrig skulle tillåta vissa att lämna gården, så de skulle ta hand om dom om inte jag kunde.

Fullt och fullt, det finns mer outnyttjat utrymme i gamla koladugården. Går nog in minst fem till. Flört Ju mindre hästar, desto fler.

Pheobe
0

#7 Jag har sagt åt min gubbe vem som ska hjälpa honom med detta, får förlita mej på att det blir rätt gjort. Han vill ju ändå inte ha hästarna.

#9 Kanske hamnar man i sitsen då man måste. Visst tycker jag bra om mina hästar men som vi diskuterat här hemma OM någon av barnen skulle bli väldigt allergiska ex mot hundarna (hästarna) Då gör man ju sej av med djuren. Barnen ÄR viktigare

Hanna-D
0

Usch vilken hemsk fråga!

Måste jag välja en så blir det Fixy van Bunswaard som jag köpte med löftet att aldrig sälja vidare och för att hon är så otroligt speciell på många sätt och jag tror inte att hon skulle kunna bo varsom helst.

VeronicaP
0

Ja eftersom min mamma och pappa äger de flesta shettisarna så klarar jag mig bra då *S* Av mina egna shettisar så skulle jag nog kunna sälja allihop , fast jag har ett extra gott hjärta till Mozart som jag nu har till salu , just för att han är en sådan härlig go individ som bara vill väl *ler* men som läget är nu så skulle han få det bättre hos någon annan som har lust att köra och tävla han eller eg bara hålla på med honom då han gillar att jobba.

Men av mammas hästar skulle jag nog inte kunna välja , Madgic vill jag ju att han aldrig ska lämna gården, Marielle som faktiskt fortfarande lever då jag tycker att hon blivit bättre är också en som gett oss skitmycke hm sen ÄLSKAR jag ju DEE-DEE med sitt stora underbara hjärta som bara älskar att få jobba och är så snäll mot alla barn stora som små.

SÅ TYVÄRR HÄR VÄLJS INTE.  OM jag dör eller något sådant så får de väl sälja alla , Syrran kanske vill ta hand om Madgic då i allfall.

Asagard
0

Har redan gjort det valet. Valde att behålla Bluemull Pearl! Fråga mig inte varför, för det fanns fler ponnyer som låg varmt om hjärtat, men Pärlan är ändå mycket speciell och nej, jag kommer aldrig att sälja henne!

zettan
0

ja får väl skänka Rosa till min far då så ja kan behålla Arizette Skrattande. 2 ston ja inte kan tänka mig att leva utan. Zettan just för att hon är den hon är. Alltid social och alltid gnäggar. Och Rosa som ja heller inte kan tänka mig att se utan i hage så får pappa ta henne om de skulle bli så man var tvungen att lämna en.

QuickStep
0

D blir min minihingst Nero då.. världens mest gosigaste ponny. Han e verkligen så bra på alla sätt… en riktigt gårdsponny som knappt behöver en hage. han vet vart han hör hemma o kan tiderna utantill så då kommer han direkt när man ska ta in han i stallet! =)

Milla
0

här blir det gammel mor som får stanna, hon är för gammal för att flytta igen.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnnaLundin
0

OM jag tvingas välja så tror jag att det blir Esska som får stanna.

dajmie
0

Dajmie.

Kris_J
0

Wimla!

Veritas odium paretFörvånad

[LinneaDahlberg]
0

Det skulle jag inte kunna välja.
Jag försöker planera och pussla så att det ska slippa hända. Ska se till att försöka hålla antalet nere, och testamente vart mina djur ska ta vägen skrev jag redan som 13-åring, och har fyllt på vartefter djuren blivit fler/tagit bort när de blir färre…
Kanske inte juridiskt bindande, men alla i min närmsta omgivning har förhoppningsvis sådan respekt för mig, mina djur och mina önskningar för att följa dem.

Ann-Christine
0

Förhoppningsvis tar Caroline hand om dem.

Skulle jag behöva välja själv så är det tveklöst Wessel jag behåller men som ensam häst skulle han inte få ett hästvärdigt liv…jag skulle överlåta honom till någon som jag litar på.

sanne
0

#4 ja jag vet.. men kom precis på att fredrik står som ägare på Jozo, så då säger jag Anja… för hon ska aldrig behöva lämna oss, o mer speciell häst får man leta efter..

SaraDoos
0

Amulette - utan tvekan faktiskt… hon är den gladaste, snällaste, barnkäraste och mest godhjärtade häst (alla raser) jag någonsin träffat!

JMax
0

Jag har redan behövt göra det valet och jag behöll Iris och Häxan, vet fortfarande inte om jag har möjlighet att ha dem kvar men det blir isf båda eller ingen…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

AusaBausa
0

har ju bara 2 så det hade varit Kelda som fått åka…varför: Kefir är inkörd o inriden. Samt mindre tid på o fostra henne då hon redan är underbar att hantera…

Ulla L
0

Jag har också varit tvungen att reducera antalet hästar och har från och med idag bara tre stycken kvar - och av dom vill jag inte ens tänka på att skicka iväg någon.

Men det där med att skriva ett testamente är nog en bra idé. Ingen har ju något löfte om morgondagen.

Och skulle det bli absolut nödvändigt att göra något redikalt tror jag att jag skulle skänka alla tre till en pålitlig vän som fick ordna bra hem åt dom… Tror jag …

Pyttis
0

Kobie v.d Evertswijk, den raraste av de raraste, en ängel (dock utan vingar) i alla lägenKyss

Turnado
0

Oj! först och främst blir det nog Ture. Sen kommer effi men inte långt efter.

ThiffannyJ
0

Jag kan omöjligt välja, ALLA vår betyder så mycket för mig på olika sätt och vis. Jag skulle få ont i hjärtat om jag var tvungen att lämna i från mig dem.

En del föds med vetskap om att de ska säljas, men våra gamla ston skulle jag aldrig kunna släppa taget om. Och för att inte tala om hingstarna.. De har jag svårt att sälja, det finns dock en person som jag skulle kunna tänka mig tog hand om hästarna, Kristina Ahlström, och anledningarna till det är många.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Trine
0

Cecilia blir kvar här..för hon är ovärderlig för oss(Min dotters ponny)går med på allt vad man kan tänkas hitta på med samma glada lugn jämt…Men usch hoppas jag aldrig behöver ta nåt sånt beslut..Annars är nog ett testamente en bra ide..

sara-ek
0

ibland är det ju skänt att bara ha två att välja mellan:) Det måste blir Wänga Cedrik, för han har jag haft längst:D

Cattis
0

#29 Jag kan bara hålla med, hon är så otroligt snäll o rar den hästen. Jag funderar på att inte låta dig hämta hem henne… Du kanske vill ta en standardstor svart ettårig hingst istället? :-D

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Anna-N]
0

För mig är ALLA mina hästar lika värda så valet är svårt. Men den ponny som varit längst hos oss - i 15 år är Furunäs Elona och hon har en speciell plats i hjärtat.

Har funderat på detta med hästtestamente. Händer det mig något så vet jag att min familj tar hand om hästarna i möjligaste mån och de vet vilka som ska få ta vissa hästar och inte men ändå skulle det kännas bra att ha det på papper.

Cattis
0

Jag har skrivit ett papper med instruktioner faktiskt, som ligger i mitt "vita arkiv". Så om det sker, så kommer mina anhöriga veta vad som skall göras.

/Cattis

Pyttis
0

#34 Verkar som jag får ta till en nattlig kidnappning av mammahästFlört

Cattis
0

#37 Nejdå, du skall få hämta henne. Men det var roligt att lära känna henne. Och jag skulle absolut kunna tänka mig att vara miniägare om jag fick ha henne :-)

/Cattis

Pyttis
0

#38 Det förstår jagGlad Jag längtar verkligen efter henneRäcka ut tungan

RebeckaSvensson
0

Hade jag bara kunnat behålla en så hade det utan tvekan blivit Certina. Det är min första häst och jag har haft henne sedan mars -97. Hon är den, av de hästar som lever, som är den som ligger mig varmast om hjärtat. Henne lämnar jag aldrig ifrån mig.

Av ponnyerna så är det svårare och en har jag väldigt svårt att välja. Jag tycker så mycket om alla, men det finns vissa som har fastnat hårdare än andra. Ina, Cpirite, Guvele, Elecktra och Evita har jag svårt att välja mellan och jag hoppas att jag aldrig behöver ta det beslutet.

Om det skulle hända mig något så vet min mor vem hon skulle be om hjälp för att hitta riktigt bra hem till mina shettisar.

Puzzel
0

Hahaha där har jag enkelt just nu iallafall då jag bara har en så då blir det lätt att välja Puzz så klart. Men snart kommer jag ha en Isisi på foder också . Men han är ju inte min så.

Kratern
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, eftersom Pia RS 3572 står på min dotter så blir det faktiskt inte så svårt att välja. Jag skulle behålla Stenstugu Nittionian. Jag bara ääääälskar den lilla ponnyn. Skrattande

Pia har bättre meriter, men är som sagt dotterns ponny.

Lindbygarden
0

Jag har ju bara en ponny så det blir lättSkrattande

Lille Tjalleba..e!!

JennyR
0

Kan omöjligt välja bara en….. Alla betyder ju lika mycket fast på olika sätt!!!

Berit.i.Finland
0

Tack och lov så har jag bara en shettis! Behöver alltså inte välja.

[Rebecka]
0

svårt val, mkt svårt val.. Mina ponnyer betyder enormt mkt för mig, utan dom vet jag inte vart jag skulle varit idag.. Men var jag tvungen att välja tror jag att jag skulle valt min 24 åriga connemara valack belli boy.. han är den ponny som gjort ryttare av mig och min första ponny.. Han har alltid ställt upp för mig, o när jag som bäst behöver det.. Jag har lovat honom att när dagen kommer o han inte vill mer då e d jag som ska va med honom, men så pigg o fräsch han är nu så e den dagen långt borta. Hna tränas i både hopp o dressyr o även tävlas på klubbnivå o lokala tävlingar.. belli boy e mitt allt.. Men som sagt de e ett sånt svåprt val, mina shettisar betyder med så mkt för mig.. Så jag kan inte välja egentligen

Pernilla Lindström
0

Räcka ut tungan  Lundabo Kismet  Räcka ut tungan

[Croneld]
0

Ja den här frågan var klurig, speciellt när man samlar på sig fler och fler. Men om detr skulle vara allvar så gör jag detta val!

Shettis har jag bara en, än så länge…så då blir det hon, Slättens Manda som får vara kvar.

Bland russen blir det Dorina Spin, 25-åringen som får vara kvar och resten säljs. Sist in först ut!

Skulle jag välja bland dessa två, ja då blir det Dorina Spin som blir kvar.

Men nu är jag lyckligt ägare till dessa två samt några fler, så nöjd är jag i dagsläget!Glad

Malungstjej
0

Felicia Rs 4863 Hon är bara mitt ALLT

Frida-E
0

Kan inte välja… det går bara inte! Glad

Therese_Melberg
0

Jag har ju bara en shettis om e riktigt min, den andra står ju på mamma, så jag väljer väl Virvla dåGlad

kristina-axtorp
0

#31 Linan, jag blir alldeles tårrögd! Vilka fina ord!!!Glad  Och plats finns det….

Skulle själv inte kunna plocka ut en heller- så oerhört svårt! Så jag får väl skicka upp mina till Ella och Thiffany- har ni plats för en bunke russ också??!!

susanne-s
0

Jag kan heller inte välja.
Dom betyder så mkt för mig men på olika sätt.
Men jag har två barn och en man  så tre hästar är säkra! =) så sedan får jag väl lämna bort resten till mamma, min syster mm.

Båda mina gammeltanter står mig mkt varmt om hjärtat och dom ska inte behöva flytta igen!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Daladis
0

Uuuuuuj vad svårt!! Men då är det nog Dido som skulle bli kvar. Hon har haft det lite svårt innan och henne fick jag för att jag inte ville att hon skulle behöva flytta igen, bara för att hon trivs så bra här hos oss. Titti är en på miljonen, men hon skulle nog trivas lika bra hos vem som helst som sköter om henne väl. Och Thimon, den lilla rackaren. Han har jag ialla fall tänkt sälja nån gång….eller inte, han är ju Emils häst. Fast det är ju Titti också, ha -då kan jag ha alla kvar då!

plutten-92
0

det skulle helt klart bli min lilla Ida

Mossedal
0

Som det är idag, skulle det nog bli damen på min avartar. Kanske ett knäppt val ;-) men hon har en ängels själ och hjärta.

Och som tur är betyder ju utseende inte allt (för då skulle gammeldamen behållas - hon har en kanonexteriör)… för baserades val endast på utseende skulle jag sitta löst till hemma :-.)

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

millus
0

Dixon, för han har flyttat nog mycket i sitt liv och har äntligen efter snart tre år hos mig blivit trygg och lugn…

(Han har alltid varit snäll och trevlig, men det är först för nåt halvår sen han blev "min" häst. Det är ju liksom så att hästar blir ju inte  ens egna bara för att man köper dem. De ska släppa in en på livet också)

Pernilla77
0

Det är ett svårt val men eftersom jag lovade Dilbas uppfödare att aldrig sälja Dilba och nu har Lena (Dilbas uppfödare) lämnat detta jordeliv. Så får hon stanna men som nr 2 är det Fireball.

Detta gällde ju ponnyer, så då får ju min älskade Filippa stanna.
Världens bästa häst. Filippa är mamma häst