Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 739 ggr
maysod
0

Skillnad på pris!

Hämtade i dag ut passet på årets föl, passet för ett RS nummer samt ett pass för en fjording.

För att få ett RS nr  infört hos sss i befintligt pass kostar det 272 kr inkl.rek, brev. Nytt pass för fölet samma pris.

För att få ett pass utfärdat hos fjordhästföreningen kostade det 175 kr inkl, rek,brev. Det var också ett fint pass med hårda pärmar.

Varför kostar det så mycket mera hos sss ?

Kris_J
0

SFF:
Föl som registreras födelse året, 300 kr
Födda from 1989 oreg 550 kr
Födda fore 1989 oreg 300 kr
Byte av reg bevis mot hästpass 175 kr
Ändring av ägarbevis 100 kr
Registerhästar röda, samma som ovan
Hästar utan härstamning 300 kr

**SSS:
**Införande i stambok och pass (fölregistrering): 200kr
Införande i stambok och pass för äldre: 400kr
RS-nummer till av sto: 200kr
RS-nummer till hingst: 500kr (fotografi ingår)
Ägarbyte: 80:-
Utbyte av registreringsbevis till pass 400:-

Tycker det verkar som SSS är billigare generellt sett beroende på vad man ska göra….

Det kostar ju 100 kr mer att regga ett fjordingföl tex.

Veritas odium paretFörvånad

maysod
0

Byte av reg bevis mot pass är vad vi gjorde på fjordingen INKL. rek brev. löstes ut med 175 kr, betydligt billigare.

Ägarbyte på en fjording 100 kr INKL rek. brev. Billigare.

Verkar som de har rekommenderat brev inräknat i sina priser, ska man lägga på 72 kr som det kostade för sss att skicka så ser siffrorna annorlunda ut.

Men tack för upplysningen. Ingen kritik mot föreningen om du nu tror det bara en undran.

Kris_J
0

#2 Inga problem!

Kan tänka mig att det har med hur man har sin administration.Tex island och halblod är ju berydligt dyrare då de har kansli med anställd personal.

Pheobe
0

#3 Det kostar över 1500 kr att regga ett halvblod med porto och allt. Men det kostar ju ganska mkt mer att köpa ett också samt betäckningen. Går inte riktigt jämföra

Kris_J
0

#4 Vad har inköpspriset  och betäckningskostnad på en häst att göra med vad det kostar att registrera?

SaraDoos
0

Jag tycker att allt med shetland är så himla billigt…. har tidigare fött upp araber - här är några priser för att få in sin arab i registret:

Införande i stambok och pass (fölregistrering): 600kr

Införande i stambok och pass (1-åringar): 1500kr
Införande i stambok och pass för äldre: 3000kr

Registerhållaravgift (engångsavgift), erläggs för häst som för första gången införs i det svenska registret: 300kr
DNA-typning vid nyregistrering: 650kr

DNA-typningsavgift av en förälder i samband med registrering
(engångsavgift – görs på förälder som enbart är blodtypad innan) 400kr
Ägarbyte: 300kr

Så ska du registrera arabföl kostar det minst 1550kr

Shettisar02
0

Men arabhästföreningen har alltid tagit överpris oavsett vad man skulle ha reggat.Fundersam

Pheobe
0

#5 Du kan ju inte ha en reg kostnad på shetland på 1500kr, vem skulle då ha råd med tanke på priset man får för ponnyn vid försäljning?

SaraDoos
0

det menade jag inte heller, ville bara påpeka att jag tycker vi som håller på med shettisar kommer ganska billigt undan.

maysod
0

Det kanske är så då att vissa saker är billiga i sss, men ska man räkna i förhållande hur mycket olika hästar kostar så är det i allafall i % en stor kostnad för oss med shetland. Är ju lite skillnad om en häst kostar 50000 kr , än 5000 kr.

Sen att det kostar lika mycket för arbete osv. har jag full förståelse för.

En fråga till vad gäller kostnad……….. här i dalarna kostar det oss 400 kr för premiering  Vad kostar premieringarna i övriga landet ?

Nu verkar det som jag gnäller på kostnader, men är bara nyfiken.

SaraDoos
0

har för mig att det kostade (förra året) 300:- här i nordvästra Skåne och 425:- på uppsamlingspremieringen.

Annette
0

Jag tror att det är 350:- på vanlig premiering och 500:- på uppsamlingen i Västra Götaland.

Charlotte-J
0

325:- hade dom sänkt det till här i Östergötland i år. Tidigare (när Hushållningssällskapet höll i det) kostade det 350:-.

Amor vincit omnia Kyss

Kris_J
0

Är det relevant att tex hovslagare, veterinär, id, chip, DNA test, hästtransporter, boxhyra mm ska vara billigare för en shetlandsponny än andra raser som betingar högre pris vid försäljning. Ska en shetlandsponny man säljer/köper för 50 000:- kosta mer att tex stalla upp eller anlita veterinär till en en man endast betalt 3000:-för? Jag kan inte förstå resonemanget ovan att bara för att en häst kostar mer är det ok att den är dyrare att registrera….Varför det är billigare inom vissa raser är ju för att det mesta sköts idieélt, men de raser som har kansli med anställd personal är dyrare.

maysod
0

Det har ingen påstått det du räknar upp. Jag framför mina åsikter och synpunkter.  Jag ned värderar absolut inte erat arbete i styrelsen eller registratorns arbete, men man måste väl få ha sina funderingar.

Kris_J
0

#15 Jag har inte uppfattat det som att du kritiserat i någon negativ bemärkelseGlad

Fick uppfattningen att 4 + 10menade att saker och ting skulle kosta efter vad hästen betingade för värde, dvs det var ok med en hög reg avgift för en dyrare häst. Meningen i inlägg 14 var att ifrågasätta ett sådant resonemangFlört

Pheobe
0

300 kostar prem i södraste skåne iaf

Pheobe
0

#14 Vi har snälla veterinärer och hovslagare som tar lite mindre betalt för shetland faktiskt. Men visst, när jag chipar hästar tar jag ju inte mindre för en liten. Och boxhyra kan man ju diskutera, den äter mkt mindre än en stor häst och får kanske en mindre box än en stor också.

Jag hade iaf inte hållt på vidare länge om jag skulle betala 1500 för reggning. Räknar man då vad fölet kostat skulle man gå ännu mera minus än vad man gör idag. Hade rasen varit mer "dyr" skulle vi kanske också haft ett kansli och då skulle kanske allt annat gå upp i pris också. Vad vet jag. Tycker det är rätt okej som det är faktiskt.

Kratern
0

Någon som har registreringsuppgifter m.m. på Islandshäst?

Kris_J
0
Benjamin
0

Ja det där med boxhyra ja. Vi har köpt nytt hus (tyvärr ingen gård men ett större hus blev det) i S Sandby. Och vi letar boxplats i Flyinge-Sandby-Hällestad trakten till våran 83 cm Benjamin som äter för en si så där 100-150 kr lite beroende på foderpriser (alltså för mindre än hunden gör). Men folk ska ha så hutlöst mycket betalt för att hysa in denna lille. Jag har fått prisförslag från 1000 kr till 2000 kr. I vissa fall har inget ingått och då heller ej någon service. Jag tycker det är ocker jag.

Pheobe
0

#21 1000kr med allt inräknat är väl okej?

VeronicaP
0

Här hemma hos oss (runt omkring) kostar det mellan 500-600 inkl strö(halm) sen får man betala mer för maten.