SP - Uppsamling Jälla 2007 - Katalog
Dessa ponnyer är anmälda till uppsamlingspremieringen på Jälla den 29 september 2007. Domare är Morgan Johnsson.
Föl födda 2007
What´s up
e. Watson v. Bunswaard RS 244
Pettersbacka Flinga
e. Rossmons Jackmani RS 445
98788=40Upplundas Fantomen
e. Kyllemons Oliver RS 306
Födda 2006
- Fäcklingefors Virvla
e. Almnäs Flis RS 343
Födda 2004
- Ariel
e. Kärlingehults Orkan RS 176
- Caren-Maj Kristal
e. Touch of Gold RS 360
- Ekslättas Spirituell
e. Gläntans Domino RS 314
- Erianne
e. Fridhems Algot RS 253
- Harmoni
e. Haodo RS 348
Äldre ston
- Upplundas Tingeling
e. Haodo RS 348
- Wembla
e. Wessel v.d. Amstelhof RS 235
- Miramis
e. Kanteborgs Sprite RS 271
- The Eternal Flame
e. Kanteborgs Sprite RS 271
- Indra
e. Titan RS 172
- Savannah
e. Furunäs Sahib RS 243
- Loeke v.St Patricia
e. Patrick v.d. Vitweg NL-S 807
.
Relaterade länkar
Av: Cattis
Datum för publicering
- 2007-09-20
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Det här hade jag missat totalt!
Hade gärna visat någon unghäst.

Ja, hade de gått ut med info om domare för ponnyerna i tid hade det nog blivit många fler. Men nu står det ju fortgarande att det inte är klart på SH's hemsida, så man visste ju inte.
/Cattis

När jag anmälde till Jälla den 25 augusti så fanns som alternativ även Jälla den 29 september, vilket inte passade oss lika bra. Fast då kallades det bara avelsvärdering (som vanligt). Varför kallas det nu uppsamlingspremiering och vad är skillnaden?

För alla dem som inte kunde tidigare under sommaren. En uppsamling. Det har aldrig funnits här uppe förr, iaf inte på måååånga år (om ngnsin). Kanon att det finns nu.
Däremot har info om domare den 29:e inte lagts ut. Tråkigt tycker jag. Jag anmäler iaf inte om jag inte vet alls vem som skall döma. Inte så roligt om det kommer en domare som man kanske visat för en-två ggr samma säsong redan.
/Cattis

Hos oss har vi också uppsamlingspremiering. Det går att anmäla direkt dit, eller flytta från annan plats. Anmälningsavgiften är 500:-. Flyttar man kostar det också några hundra. Vad det är mer för skillnad, mer än att det är hutlöst dyrt, vet jag inte. I år var det 86 hästar med i katalogen.
Jättebra om det blir en uppsamling inom "mellansverige" även i fortsättningen. Närmast för oss här "uppe" har varit Skaraborg tidigare.

En nackdel om man visar på uppsamlingspremiering hos oss är, att om man får diplom för sitt sto kan hon inte vara med och tävla om Bästa 3-åring, eftersom det avgjorts efter de vanliga sommarpremieringarna. Andra sidan är det ju bättre att visa sent än att inte visa alls, så det finns ju två sidor av saken. Har man otur kan ju stoet vara på betäckning när de vanliga sommarpremieringarna hålls.

#4: Men det lustiga är ju att detta datum fanns med redan från början, fast då med Madeleine Beckman som domare. Och då kallades det inte uppsamlingspremiering. Det känns som om något har ändrats på vägen …

#8 Nej, det stod att domare var oklar gällande ponny. Madeleine stod på de andra platserna/datumen. Så står det fortfarande. Om det stått något om det innan så togs det snabbt bort. För det fanns inte kvar då vi valde plats, vi ville inte anmäla utan att veta vem det var som skulle döma.
Det står fortfarande inte uppsamling på SH's sida, men det är ju det man kallar det när det är å sent och på samma plats. Jag vet inte om det står uppsamling ens på katalogen, jag har den bara å fil o inte i pappersvariant.
Hästar som varit anmälda till Jälla o Enköping tidigare men varit skadade/sjuka kommer nu på denna istället enligt katalogen.
/Cattis

På katalogen till vår uppsamlingspremiering står det "Hushållningssällskapets sommarpremiering".

Trevlig domare vid premiering här?! Vem har hotat någon? 

#9: Tycker det är helt OK om det har ändrats under loppets gång. Det kan dessutom finnas många fördelar med en "uppsamlingspremiering" i slutet av säsongen. Vore dock jättebra om man i god tid kunde förtydliga vad som gäller inför nästa år.

#12 Det är bara att kolla med SH om de tänker ha en uppsamling även nästa år. Med tanke på hur många anmälda det blev så lär det väl bli en, behovet är ju uppenbart.
Om det sen kallas uppsamling eller inte känns inte ett dugg viktigt för min del, för det är likväl en sommarpremiering. :-)
/Cattis

#13: Det finns säkert ett stort intresse för det.
Det blir lite förvirrande när olika namn och uttryck cirkulerar för en och samma tillställning men detta kommer förhoppningsvis att förtydligas inför nästa år.

#14 Men vanlig premiering och uppsamling är ju samma sak. Bara det att man kallar det uppsamling eftersom det är så sent på säsongen. Det är absolut inget som skiljer mellan Jälla nu och den Jällapremiering som du var på. Förutom domaren då.
/Cattis

#15: Det ligger ju en annan innebörd i just ordet "uppsamling" som kan förvirra och det har ju dessutom kommit fram först nu på senare tid.
Men det är helt OK! 

Nu har jag fått katalogen till Jälla. Spännande som sjutton ska det bli. Måste bara fråga, inte måste man göra körprov med shettisstona?

#17. Nej, det måste man inte.

Är det någon som har koll på när shettisarna börjar i morgon?
/Cattis

Äsch glöm det, jag såg nu att shettisarna är först och alltså börjar klockan 9 
/Cattis

Tycker det är så roligt när folk är duktiga och förmedlar poängen, jag var där och det enda poäng jag kan rapportera är de egna.. Vi visade som nr 2 och sedan åkte vi hem med en gång, ammande Linnea var nämligen hos mormor.. Men de egna poängen är jag i alla fall glad att få visa:
Pettersbacka Flinga 98788=40
#21 Åh Grattis Annelie!!! Pappa Jack hälsar!! 
Amor vincit omnia 
#21 Grattis Annelie!

grattis
grattis till oss på upplunda stuteri!
upplundas fantomen fick 67778=35p
upplundas tingeling 77798=38p och 107cm
#25 vilken förättare var det förra året när du visade Tingeling på premiering?
Grattis till alla nöjda!
Veritas odium paretFörvånad

Kan rapportera våra resultat då:
Savannah fick 78897=39 p, mättes till 99 cm
Fäcklingefors Virvla fick 87787=37 p
Ingen som fotograferade?

Ingen som har något mer att rapportera? Jag vet att de som visade hingsfölet What's Up hade lite otur med att grimman gick sönder efter halva visningen, han fick springa lös istället (Morgan tyckte så). Men vet ej poängen.

tror what´s up fick 40p, tyckte tina sa det.. Men va så stressad då jag själv inte kommit in i ringen än..
#26 förra årets domare på Jälla var Liselott Erixon som dömde tingeling 5x8=40p men hon var 107 cm så det blidde inget diplom
#31ok, hur kom det sig att Liselotte dömde? Dömde hon alla?
#28 Jag fotograferade men inte shetland.. Se Pixbox - ZABA.
#32 Jag tror att Liselotte har hoppat in de senaste två åren och dömt vissa raser, däribland shetland, pga stort deltagarantal.
#32 aha!