Ordspråk
Det skrivs ju en hel del om 0-hingstar och de nya reglerna här på forumet så jag vill bara dela med mig av ett ordspråk jag hört en gång:
Det är endast den rike som har råd att hålla en dålig oxe.
Hur väl stämmer inte detta?
Det är många hingtföl som slås ihjäl… De är ju oönskade…
Själv har jag inte hjärta att slå ihjäl ett föl, inte ens om den har fel kön. Jag vet inte om jag är "rikare" för att jag behåller "dåliga oxar". Kanske bara rikare på KÄNSLOR…
Tja, men det ändrar ju inget, eller hur i sakfrågan? Vem bestämmer vad som är bra och dåligt? Inte för jag snart orkar engagera mig mer…

#0 det är huvudet på spiken det
#1 menar du på fullt alvar att det sker? Är konkurrensen så hård från lågbudget aveln? Då är det värre än vad jag trodde
Jag ville inte heller tro på det förrän jag hörde det från flera håll. Jag ville förtränga det. De var så att på en stopremiering var det ett sto som skulle höjas. Den hade en massa döda avkommor. Jag tyckte det var konstigt att den skulle höjas i avelsvärde tills FLERA sa till mig att det hade nog blivit hingstföl och att de blivit avlivade.
HU! Men vad ska man göra om de är oönskade? Själv älskar jag hingstar!

#4 Förlåt men jag får kårar längs ryggen, som med katt ungar
hu vad hemskt
Men alla trevliga valacker, varför kan dom inte bli barn ponny. Förlåt jag vet det är pengar
biligare att avliva än att födda upp i tre fyra år och sälja med förlust. Där fick jag mer vatten på min kvarn (att kämpa för bra avel och vättiga priser)
Men om man nu ska få upp priserna så måste det väl också finnas hårdare konkurrens, dvs färre individer. De som avlivar sina icke önskvärda föl gör ju i så fall RÄTT! Jag gör nog fel då jag inte har hjärta att göra det… Men mindre hjärna kanske… hihi…

#6 Nej, man kan inte avliva en häst för att den har fel kön, då är det enklare att inte betäcka alls elva månader tidigare. Jag har ju en fånig dröm om att man kunde få köpare att betala för kvalité och inte köpa en liten häst för att den är billig. När jag köpte Kiara då var folk i min omgivning frågande till vad jag skulle ha henne till. När jag sa att jag ville ha en vacker körhäst så var det nära att jag blev inlagd för tvångsvård. Men vist är det värt att betala lite extra för att köra en snygg häst som dessutom är rättställd i benen och uppföd med omsorg så troligen slipper jag många veterinär besök. Framför allt så får jag köra en vacker häst 
Jag tycker du gör helt rätt som behåller dina hingstar, det är köparna som inte begriper, så tycker jag
Jag tycker att alla ska göra ett besök i web-stamboken, kolla in hur många avkommor som är "putsväck".
Slå sedan en signal eller mejla till SH och fråga hur många som rapporterats in dit tex. dödfödda??
Dra sedan era egna slutsatser om hur detta går ihop.
Har gråtit många gånger sen jag fick veta den grymma sanningen 
# 0 Är kanske lite trögfattad!!
Men kan du eller någon specifisera vad ordspråket har för realitet till de du kallar "0-hingstar"
Vad betyder det ordspråket (innebörden)

Det finns ju någon anledning till att hästar oavsätt ras ska vissa vinklar och ett bra steg det är för att det är dom hästarna som håller.

Jag har tidigare skrivit att om avelsvärdering av hingst var frivillig och om folk hade moral nog att respektera "0-hingstar", (ett begrepp som är ojust och diskriminerande), hade vi haft ett mindre problem med oseriösa uppfödare som inte kan planera sin avel utan sätter föl till värden utan att det finns efterfrågan för dessa. Idag har vi alldeles för lite hingstar och dagens hingsthållare har ett alldeles för stort inflytande över aveln, där de optimerar antal betäckningar för egen ekonomisk vinning.
Hej alla värdar!
Jag såg att några skrivit lite om att slakta hingstar på denna tråd. Tänkte skriva en ny tråd om slakt med vad ska den ligga under?
Någon som kan hjälpa?
#12 lägg den under allmänt
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Är det verkligen sant att de slaktas?????? Här finns ett hem för oönskade hingstföl!!!! Det låter gräsligt om det är så, men i hundaveln händer det också att det "tas bort" valpar av oönskade färger osv. Hemskt är det!

#0 Den kloke som vill göra något dumt ställer till mindre skada än den dumme som vill göra något klokt.
Appropå ordspråk så tror jag att de som är riktigt oseriösa avlar efter principen: "Gå ej över ån efter vatten"… Dvs de väljer den som är närmast oavsett om den har stam eller inte.
Har en ursprungsshettis perfekta vinklar?

#9 Hur många har råd att hålla en dålig avelshingst? Det är ju redan svårt att sälja sina uppfödningar idag och som någon klok människa sagt så "kvalitet lönar sig alltid". Störst chans att få kvalitet är att använda kvalitet anser i alla fall jag.
#11 Det finns ju ett par hundra godkända hingstar i Sverige idag, hur många tycker du vi behöver, eller vad är det du saknar bland de som finns?
Du skrev också, 'dagens hingsthållare har ett alldeles för stort inflytande över aveln'. Hur har de lyckats med det? Hur menar du att de kan påverka oss 'vanliga' stoägare?

# 16, Kacka då…men ordspråket säger att du inte skall gå över ån efter något som du redan har hemma. Men jag förstår vad du menar.
Självklart har en ursprungsshettis perfekta vinklar, annars hade den inte varit någon Shettis. 

# 17. Vänd på det. Hur många har råd att inte använda en Godkänd Hingst. Fundera på följderna.
Hingsthållare har alltid suttit i styrelserna och närvarat på stämmorna. Det är där makten finns.
Det skall finnas lika många hingstar som uppfödare. Då har vi nått rätt antal.
# Jag ser inget hinder varför det inte skulle kunna finnas lika många hingstar som uppfödare bara man inte tummar på hingstarnas kvaliet för att nå målet. Att sänka ribban är inget alternativ för mig.

# 20. Ellinor jag lovar, dyrt och heligt att vår avel skulle ta ett jättesteg om alla hade egen hingst.
När man har en stor tillgång av hingstar, väljer man väldigt noga vilken hingst man använder och till vilket sto.
Får hingsten något/några dåliga föl, så är hans saga all.
Man spar på hingstfölen och ser vad som kan bli av dom.
Man åker runt till andra stuterier och vill köpa hingstföl för dyra pengar. Sov på mina tankar och …….

För min egen del har jag inget behov av någon egen hingst. De två ston jag har kan jag lika gärna åka till andras hingstar med.

#19 'Det skall finnas lika många hingstar som uppfödare. Då har vi nått rätt antal'. Jag skriver som #9 'Är kanske lite trögfattad!!' men varför är detta rätt antal?
Är det någon som vet om dem som sitter i styrelsen alla har hingst? Annars kan man som du själv skriver #19 vända på det. De stoägare som sitter i styrelserna har ett alldeles för stort inflytande över aveln.
# 21 Ska ta till mig vad du säger och fundera på det

#23. Glöm inte att multiplicera med maktkoefficienten.
Rätt antal, därför att mindre uppfödare har ingen hingst, emedan större uppfödarehar flera och då jämnar det ut sig.
Tack Ellinor!

#21 I och med att avelsvärderingskravet är borta borde det senario du skriver om inte vara långt borta, alla som har en hingst kan ju använda honom i avel. Ska bli intressant att se om det blir som du skriver.

#26 i början kommer diskriminering och påhopp att stöka till tillvaron, därför att många inte gillar denna liberala avelssyn.

Men sen i England tex så kan du väl också köpa en shettis för typ 100 kr vill vi ha det så här i Sverige med ?
De fina shettisarna är dyra men det finns ännu flera som är extremt billiga
#26 Nästa steg kanske blir att jag använder min egenuppfödda tvåårs hingst på mina ston. Efter betäckningssäsongen slaktar jag honom. Slipper då jobber med en hingst över vintern. Nästa vår tar jag en ny tvååring (gärna med lite häftig färg det säljer ju)som jag har sparat för att använda ett år. Detta måste bli det billigaste och bekvämaste sättet.

#27 När väl detta är införlivat och accepterat, om än kanske inte gillat, så kan jag lova dig att det kommer komma annat som stökar till tillvaron. Jag är själv uppvuxen med hundar och avel och här får man använda vilken hanhund man vill hur man vill men inte är det lugn och ro i tillvaron och stabilitet på "marknaden" för det. Det kommer alltid finnas de som inte är nöjda och som vägrar acceptera gängse regler utan försöker skapa sina egna. Så jag har svårt att tro på att allt kommer bli så bra bara detta genomförs.

# 28. Om jag skulle köpa en hingst i England för 100:-.
Omöjligt engelsmännen är de största djurvännerna på jorden.
Man har t o m infört en "Minimum value", glömt men tror c:a 5.000:- . Köpet måste uppgå till denna summan annars får hästen inte lämna landet. Detta gjorde man med anledning av att ingen häst skall få gå till slakt. Tidigare köpta andra länder in billiga hingstföl och slaktade dessa. Engelsmännen är oxå mästare på extra avgifter. Så billiga köp kan du inte räkna med. Utställningshingstar betingar mycket höga värden om du skulle få köpa någon.
#29. Fel. Billigast är att frysa in ett antal portioner sperma och sen slakta hingsten
#30. Det har du klart rätt i.
#31 Tänkte inte på det

#31 "Engelsmännen är oxå mästare på extra avgifter. Så billiga köp kan du inte räkna med."
Är inte deras export o veterinärpapper himla dyra? Minns inte, men jag har för mig att det kostade en slant. Det var iaf dyrare än att ta hem från Holland minns jag.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#33 Jo Cattis, förutom de nödvändiga dokumenten, får du betala veterinärens taxiräkningar, säljarens telefonräkningar etc. i all oändlighet. En viss spänning är det dock i bara handlandet.
De bästa hästarna finns oxå gömda i någon buske, som först kommer fram om man inte vill ha någon av de visade.
Och så bor det så otillgängligt. Våra Svenska lastbilar har inte en chans att ta sig över 1600 tals bron och under träden.
Lättare i Holland ett pris ett handslag, litet land o stora vägar.

#31 Har de regler för vad minsta köpesumma är inom landet? Annars kan #28 ha rätt i det hon skriver, att shettisar säljs för 100:- men inom landet.

Ja jag menade faktiskt inte de som köptes hit utan inom landet ….
För hemska tanke om det skulle bli likadant här…..

#35,36 Finns inga prisregler inom landet.
Kan inte tänka mig att någon engelsman skulle skicka en häst till slakt, nog sista landet en sådan sak skulle hända i.
Inget annat land är så djurvänligt som England.
Att någon skulle sälja en häst för 100:-. Otänkbart.
Om engelsmännen bara skulle få höra att vissa uppfödare slaktar sina hingstföl här, ja då skulle vi bli uteslutna.
#37 nu tycker jag nog du drar alla över en kam, tyvärr så tror jag ju att det finns icke-djurvänner i england också och djur som blir vanvårdade
. Kan hända att det inte är i lika stor utsträckning som i andra länder, får vi hoppas =)
(känns som om att det finns en tendens att ströva ifrån ämnet ^^)

Mig veterligen finns det folk i moderlandet som slaktar hingstföl också. Bland annat på öarna och i Skottland.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Om nu England ska vara sådana djurvänner. Varför anser de då att hingst/veterinärbesiktningen ska slopas?. Är inte det en stor risk att den fria aveln gör att djurskyddet blir drabbat. För långt ifrån alla som betäcker med sin "egna" icke besiktade hingst har kunskapen att bedömma framförallt hingstens veterinära status.
Alla som åker med sin hingst till avelsvärdering har väl förhoppningsvis tron på sin hingst. Tänk om alla dessa som är visade genom åren har använt sin hingst där det har hittats veterinära fel som idag tillhör defektlistan. Vad har vi då haft för kvalité på våra ponnyer?. Bara en stilla undran, med tanke på hur djurvänligt det kan bli i slutändan.
# Anna! gå gärna in på min dagbok och läs vad moderföreningen har för regler när det gäller veterinär-besiktningen
# 41 Jo..jag har läst det…..
#42 Dom finns nu översatt till svenska…..

Och Fi kämpar för hon-djur? 
Icecold angel ^
^
Men är det inte så att det inte är Englands "fel" utan Eu:s fel att kravet på veterinärundersökning och avelsvärding tas bort? Det är väl inte Englands fel? Eller har jag tolkat detta fel?
#0 Jag har en fråga till dig!
Vad är en "0-hingst" egentligen?
vore tacksam för en utförlig beskrivning av vad det är du menar när du använder ett sådant uttryck.
Skulle så gärna vilja veta, eftersom man hittar inte ens ordet i vår svenska ordlista, ej heller England vet vad det är för påhitt.
¤46 vad har england för klassindelningar av sina hingstar??

#46 Jag har endast använt ett begrepp som många andra redan använt före mig. Det finns minst två tidigare inlägg med rubriken
0-hingstar och ett antal svar på dessa där uttrycket används så det är inte jag som hittat på det.
Men om jag skulle gissa så menas det de hingstar som är tilldelade avelsvärdeklass 0. Finns ordet; ELIT-premierad med i vår svenska ordlista? Har Holland, Finland och alla andra ISPC anslutna länder samma klassindelning och benämning som England? Vad tycker du denna klass ska kallas i stället för 0? Är det bättre om den kallas klass 4 eller Z eller något annat?
Sorry Carola jag snurrar till det
Och när ändå Holland nämns, de godkänner ju inte ens alltid de hingstar som är godkända i annat land… Ska bli intressant att se hur de löser det här med de nya reglerna. Någon som är insatt?
Dom har ju så kallade S 8-hingstar (tidigare S 12) men det får diskuteras i en annan tråd.
#48 Kan du utveckla det du skrev.
Är det bättre att den kallas klass 4….
Vad menar du när du skriver den? vad är den?
Har du någonsin uppmärksammat detta konstiga ordval någon annanstans än i Sverige??
Svaret på på hur godkända hingstar skall behandlas
Finner du i min dagbok, i två språk.
#50 Kan du berätta hur en avelsvärdering i Holland går till?
Har du läst det senaste som Holland gått ut med i en artikel?
Vad skiljer sig på avelsvärdering i Holland och i Norge?
Finns "avelsvärdeklass 0" i Holland?
Hur många år har Holland avlat på shetlandsponnyer?
Hur har Holland med storlekarna på indelningarna?
Vad använder man Shetlandsponnyer till i Holland?

#51 Med den**** menar jag avelsvärdeklass 0.
Om jag förstått dig rätt tycker du inte det ska finnas en klass 0 överhuvudtaget men ska det inte finnas C-premierad eller A-premierad eller GI eller GII heller då menar du. Ska alla hingstar bara vara i en och samma klass utan några som helst åtskillnader?
Har inte England sina hingstar klassindela på något vis?
Precise som det sades på årsmötet så har föreningen all rätt att klassindela hingstarna hur de vill och jag förmodar att det alltid kommer att finnas en klass 0 eller likvärdig avelsvärdeklass. Det enda man alltså kan göra är att komma med förslag på vad den (alltså avelsvärdeklass 0) skulle kunna heta istället. Jag undrade alltså om du tycker det är bättre att klassen kallas 4 eller Z eller vad tycker du?

Varför inte göra som halvbloden, jag menar, idag har vi klasser som A,B,G1,G2,noll mm. Det är svårt att förstå innebörden av dessa förkortningar.
Därför tycker jag att vi skall införa halvblodssystemet med färger istället. (Tänk vad SH är bra)
Mycket enklare, där har man idag 17 st grundfärger och tom, så har man 5 olika nyanser på vitt, eller blir det för kladdigt?
#52 Ska göra så gott jag kan så får ni andra gärna rätta mig.
**"Kan du berätta hur en avelsvärdering i Holland går till? " **Föruttagning i december, central i januari. Hingstarna delas in i klasser efter ålder och storlek. De tilldelas 1:a, 2:a, 3:e eller ingen premie. Från och med i år får även de nygodkända hingstarna någon av ovanstående premier, förut fick de bara premie eller inte. Dvs de blev premiehingstar eller stambokshingstar.
**"Har du läst det senaste som Holland gått ut med i en artikel?"
**Beror på vilken "senaste artikel" du menar, jag får deras tidning varje månad. Den innehåller artiklar 
**"Vad skiljer sig på avelsvärdering i Holland och i Norge?" **Har ingen aning om hur det går till i Norge.
"Finns "avelsvärdeklass 0" i Holland?"
Nej det tror jag inte. Kanske kan jämföras med att få 3:e premie eller att vara utan premie. De avkommebedöms ju på ett helt annat sätt. De har S 8-hingstar som får betäcka 8 ston och sedan ska avkommebedömas (tidigare S 12).
**"Hur många år har Holland avlat på shetlandsponnyer?" **Bra fråga. Vet du? Jag har ingen aning.
**"Hur har Holland med storlekarna på indelningarna?"
**Minimaat upp till 86 cm
Kleine maat 87-92 cm
Midden maat 93-98 cm
Grote maat 99-107 cm
"Vad använder man Shetlandsponnyer till i Holland?"
Samma som här, avel, utställning, körning, barnponnyer osv.
Holländska stamboken bildades 1937.
#56 Det har jag också läst mig till men de bör ju ha avlats en del på dem innan dess också.
#55 Artikeln jag menar är den om att man i Holland gått ut med uppgifter om att man "avlat in sig i ett hörn"
Man har helt enkelt använt sig av för mycket samma linjer, och har nu inte "färskt blod" att tillföra.
#53 Jag säger som Cattis gjort någon gång tidigare: *Om jag fick bestämma allting själv då….*
Tyvärr gör jag inte detta, men det är jag långtifrån ensam om.
Vi i Sverige kan inte bestämma detta heller, utan det gör moderföreningen och EU.
Och det är så att några "avelsvärdeklass 0" hingstar finns inte, annat än i folks fantasier och önskedrömar.
Jag är väl inget av en drömmare direkt, utan gillar fakta och sanning kombinerat med respekt för vårt moderland.
Var kan man läsa om moderföreningens regler?.
På SPSBS sida hittade jag inget när jag kikade som snabbast….Märkligt om det inte finns att hitta officiellt?.

De nya reglerna är skrivna för dotterföreningarna.
# 62 OK…..så det är därför de inte ligger på moderför. hemsida. Men då borde den väl finnas "officiellt" i här hemma då?.

# 63 Med tanke på den information vi fick på årsmötet, så får vi nog vänta tills de "nya Plan o Riktlinjerna" är färdiga.
Vår föreningen anser att reglerna är förhandlingsbara så därför tror jag inte att man kommer att publicera dessa, då styrelsen önskar ta besluten helt själva utan insyn från föreningens medlemmar.
# 64 Japp, det var lite ditåt jag ville komma, att de inte är helt spikade med andra ord. Alltså de som finns att läsa på en inofficiell sida här bla. Då får vi vänta och se…..

# 65 Nej de är inte spikade, men själva grunden vilar på EU-traktat vilka alla länder inom EU måste följa. Endast skillnader av kosmetisk karaktär är förhandlingsbart.
#65 Inte för att jag vill ta ifrån dig glädjen!!!
Men det är redan förhandlat färdigt för SSS del, fortsätter man att försöka dra i gummibanden, kommer det med största sannolikhet att brista…..och alla vet väl hur ont det kan göra när det slår tillbaka.
Dom inofficiella reglerna är så färska att det kommer att ta SSS ett tag innan dom arbetat med att försöka plocka ut och förvränga dessa, som man gjort i alla tider.
Men dom kan aldrig någonsin komma ifrån att nu finns det på print, fastställt och klarlagt ifrån moderföreningen.
Och det enda man har att vänta sig är: skriver man inte plan och riktlinjerna så att dessa överenstämmer med moderföreningens och EU:s regler.
Då blir det Nicklas Erik Johan = NEJ! ifrån SJV till ett godkännande för SSS att vara en stamboks och registerförande förening…..
Så då vet du VAD det är vi får se när vi väntat färdigt….

Men som sagt varför diskutera något som inte är 100 % färdig …..
#55 Tack! för upplysningarna, detta var mer än jag visste om hur Holland har det 
#69 Det var så lite 
#70 Nä! inte för mig, då jag verkligen velat ha information om hur Holländarna gör.
Tycker det var bra med de olika storleksindelningarna (om man tar hänsyn till realiteten)

#0, Man kan leda en oxe till vatten men inte tvinga den att dricka.