Mina korta anteckningar:
Syd har 15-årsjubileum i år. Ska detta uppmärksammas? De närvarande tyckte JA.
Det blir ingen vinterutställning. Går inte att ha både Jubileum och vinter och då valdes att Jubileet uppmärksammas.
Utställningar -08 togs upp. Var och när, preliminärt.
Lämnades förslag på aktiviteter: Visnings- och exteriörkurs. In- Körkurs. Intresse skulle kollas.
Ska det vara hjälmtvång för alla utställare? Även vuxna? Där kom vi inte överrens så frågan skickas vidare.
Ang. domarkonferens skulle det tas upp på nästa möte…blir det regionalt eller vad kallas det?
Frågan kom: Ska det vara separata miniklasser eller inte på utställningarna? Där blev det så att en enkät kommer att finnas i sekretariatet under -08 som man får be om och fylla i vad man tycker.
Besök av tandläkare Jan Hagström.

Och så smarrig tårta, förstås.

#1 Jag förmodar att du menar Syd?
"SSS har 15-årsjubileum i år. Ska detta uppmärksammas? De närvarande tyckte JA."
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Redigerat.
Hmm… Ännu en anledning att försöka få lokala ponnyföreningen att ha en vinterutställning med andra ord…

Jag som just börjat!!!
Jag var faktiskt sugen på en utställning inom det snaraste! hgruffff ja jag får väl vänta
#6 amen du ska väl till svalöv och det är ju snart ju
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
hoppades på Önnestad! Så trist! men men får väl ta igen det nästa vår…

En annan sak som togs upp på mötet, när någon (jag) klagade på att det inte blir nån vinterutställning, var att det saknas funktionärer. Jag har suttit i styrelsen ett antal år och jag förtsår att det känns tungt. Det är ALLTID samma människor som är på plats först på morgonen och stannar till allra sist och plockar undan. För att inte tala om allt jobb innan en utställning.
ALLTSÅ: Vill vi ha fler utställningar eller tom behålla det antal vi har så MÅSTE fler hjälpa till!!
Vad kan få fler att vilja vara funktionärer? Verkar det för svårt? Vågar man inte fråga om det behövs hjälp? Känner man sig inte uppskattad/behövd? Eller finns det verkligen inga som har tid? (På de utställningar utan miniklasser, finns det ju några lediga ;-)
Förhoppningsvis finns det tillräckligt med svar på detta för att starta en ny tråd!
/sonja
#9 - Jag tror att man måste våga ställa frågan! FRÅGA medlemmarna, ringa runt till dem och kolla om de inte vill hjälpa till. Många vill säkert, men det blir aldrig av att de hör av sig självmant. Blir de däremot direkt tillfrågade så är det nog fler som kan tänka sig att hjälpa till.
Attt anorda utställning kan i bland kännas som man hamnat mitt i en Agatha Christie deckare en efter en försvinner av funktionärerna innan den stora dagen……
Veritas odium paretFörvånad

#10 Varför inte använda medlemstidningen till att ragga funktionärer,gör en talong och låt intresserade medlemmar fylla i en intresseanmälan. Tror säkert att det skulle vara flera som är villiga att ställa upp. Ett namn som man kunde ringa/maila till på SSS medlemssida kunde också vara en bra idé.
Tror som några skrivit innan att många kanske inte vågar fråga om dom kan hjälpa till men jag tror också att det är riktigt "smidigt" att bara ta sin häst och komma dit på morgonen och allt är serverat och sen åka hem när man vill utan att lyfta ett finger. Bekvämt!!
Amor vincit omnia 
#12, Tidningen används för att ragga funktionärer. Det var så jag började hjälpa till. Ringde till Styrelsen i Syd och sa att vi(jag och min sambo) kunde hjälpa till. Tråkigt nog så var det bara vi som hörde av oss.

#7 jaja men nu är man på G vet du! *fniss*

Glömde ju…
Det bestämdes också att minimiålder på utställare i Handlerklass ska vara 6 år.
# 16 Menar du tävlande i handler klassen?

Jag tror det var den. Andra är väl minimiålder 14 år…? Kan inte det där…

Ändrade mitt inlägg…såg att det kunde tolkas som att alla klassers minimiålder skulle vara 6 år. 

Så synd det där med åldern. Jag hade tänkt att min fyraåriga dotter skulle börja visa Benjamin nästa år…
Alla som vill hjälpa till med Syds aktiviteter är välkommna att kontakta någon i styrelsen!
Vill ni ha inkörningskurs så vet jag en som är populär här. Han använder inga inspänningar och dylikt och är jättetrevlig. Han ger lektioner var måndag och även privatlektioner. Skulle kunna ringa honom och fråga om han är intresserad av att hålla i något någon gång i mars/april. Vet inte hur mycket det kostar att hyra ett ridhus på Åstorps Ryttarförening. Här finns även en maratonbana så man kan ju passa på att ta med sig en körbar ponny och prova 

#22 Finns det intresse från medlemmarnas sida med en inkörningskurs så är det en bra idé.
#23 Hur många anmälda behövs för att genomföra det tror du? Eller borde jag ställa den frågan till kursledaren kanske? :D

#24 Det ska ju helst täcka kostnaderna, så hur många som behövs beror på vad det kostar att anordna kursen och hur stor deltagaravgiften blir.
#25 Sant… Får väl starta en tråd här och se om det finns något intresse.

#26 Tänk bara på att alla Syds medlemmar inte är här inne och läser.
#27 Japp, men man kan få ett hum iallafall.

#28 Helt klart.

Ang. inkörning/körkurs tror jag det största problemet är Syds stora täckningsområde. Blir alltid för långt för någon hur man än väljer plats. För 2 separata kurser är kanske ekonomiskt ej genomförbart?
Olika tidpunkter på året vore också önskvärt. På vårkanten är många ston högdräktiga och då vill man inte hitta på för mycket nytt. Hösten skulle passa mig bättre, personligen.
Är det någon som känner någon i ett körsällskap eller så? Många gånger finns det "gamla" kuskar som gärna lär ut till nya. Vet att det var så inom kallblod i alla fall.
Deras priser brukar vara humana också. 

#30. Just detta med stora avstånd diskuterade vi på Västs möte. Det kommer ofta förfrågningar om bla körkurser, men tyvärr får de oftast ställas in pga för få anmälningar. Detta beror säkert på de stora avstånd som finns. Körträning mm kräver ju regelbunden träning, så Väst kommer troligen att hänvisa till körklubbar inom vårt område istället.

Tror att man faktiskt får försöka acceptera att avståndet ibland är långt. Det går inte attt lägga alla aktiviteter så att alla har nära till dem alltid och vill man vara med så får man nog också köra en bit.