avkommor till O/ ej avelsvärderade hingstar
Jag läste på en sida att avkommor till hingstar som inte kommer upp i 40 p på avelsvärdering och som inte är godkända sedan tidigare får inte registreringsberättigade avkommor.
Stämmer detta i dagsläget? Detta berör alltså inte de i den internationella delen utan om en svensk hingst som antingen inte klarar bruksprovet eller inte kommer upp i 40p exteriört. Vad händer med denne hingsts avkommor?

De nya reglerna från moderlandet säger att alla renrasiga avkommor skall ha lika rätt.
Frågan om idag #0, den frågan borde föreningen svara på.
Föreningen har skyldighet att informera .
Jag tänkte väl det… Men om en hingst efter avelsvärdering (ej fått 40p) nu ansöker om stamboksföring, hur hanteras den då?
Ska även en hingst som visats på avelsvärdering och godkänts veterinärt betala 2000:- i licens?

#2 Alla renrasiga shettisar har rätt att vara stambokförda.
Tills vidare är det nog bäst att betala vad som utkrävs.
Närmare kan jag inte svara.
en hingst som ej har uppnåt 40 poäng som ej är internationellt godkänd, blir klassad som en så kallad 0 hingst.
så svaret på din fråga Kacka borde bli ja.
Den finns ju i stamboken redan om den har bara inget RS-nr utan det idnr som alla shetlandsponnier får.
Menar du Fredrik att: JA, det stämmer att avkommor till hingstar under 40p inte är registeringsberättigade i SSS?
#5 som jag har tolkat det så är alla avkommor till renrasig shettisar registeringsberättigade i SSS. frågan är bara i vilken del av stamboken de kommer att hamna. är ju inte klart hur det kommer att se ut där.
Det låter som att det KANSKE kommer bli som fd 9000-serien…
… och då spelar det ju ingen roll om man visar hingsten elle inte…
Är det någon skillnad om en hingst löser licens eller inte?
#7 Är det en renrasig shetlandsponny, som har föräldrarna med 3 led bakåt i stambok med giltiga nr.
Och att hingsten besiktigats av en veterinär, med godkänt resultat enligt den gällande internationella defektlistan. (är hingsten besiktigad i ett ISPC-land, då är den giltig över alla andra Ispc-länder)
Och då har hingsten rätt att bli införd i huvudavsnittet i en stambok.
Har ej hingsten rätt att stamboksföras som en renrasig shetland, kommer den ej att kunna komma in i någon del av stamboken alls.
Detta gäller även avkommor som har föräldrar med icke full stam i tre led, dessa kan ej räknas som renrasiga.
Avkommor till sådana, går ej att exportera, inget annat ISPC-land kommer att ta emot en sådan.
Men är du SÄKER Carola att dessa hästar inte hamnar i en egen sektion typ 9000-serien? Dvs avkommor till föräldrar med full stam men som inte är stambokförda.
#10 Jag är till 99,9 % säker på att vi INTE får diskriminera eller särbehanda renrasiga stamboksberättigade Shetlandsponnyer.
Utan att dessa skall behandlas enligt moderföreningens och EU:s regler.
Man kan väl inte ha olika sektioner i en stambok som är sluten, däremot kan man ha klassindelningar.
Men endast såna som är harmoniserade enligt de regler som alla dotterföreningar måste följa.
Några andra regler får vi inte tillägga eller dra ifrån..
Visst kan det vara möjligt att våran förening försöker att skapa egna, men detta kommer med all sannolikhet ej accepteras av moderföreningen eller EU.
Det gäller bara att hålla sig uppdaterad med vad som gäller, det gör man bäst genom kontakter utanför våran förening.
Förutsatt att man är intresserad av att följa reglerna, skiter man i vilket, då spelar det ju ingen roll.
Men då ska man inte glömma vad juristen Eva Kornhall upplyste oss om på årsmötet (läs mer i min dagbok)
.
Hur mycket kontakt har Eva Kornhall med EU och Moderlandet?
#12 Eva Kornahll är på regeringsnivå (jordbruksdepartementet)
Kan inte redogöra för exakta tidpunkter eller hur ofta hon har dom kontakterna, det är nog bäst om du kontaktar henne om du vill veta mer exakt
kacka.. löser du inte licens till hingsten tar dom inte in avkomman i SSS