Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 823 ggr
Malungstjej
0

Kornkross

Finns det någon här som vet NÄR man kan börja & ge hästarna av "årets" kornkross ?? har hört att "årets" havre bör man inte ge dom av förräns efter jul, men är det likadant med kornkrossen ??

Mkt tacksam för svar

HanniBunni
0

Det har inte jag hört!! Generad oj Men iof så är jag ingen bonde och skördar själv så… det är nog därför!

Pheobe
0

Det är nog inga problem att ge. Men ger du shettis korn? Är ett väldigt fett foder för en shetlandsponny.

ryttarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Våra shettisar och Russ får kornkross under "uppbygnaden", dvs när träningen helt är inriktad på muskelbyggnad.
Trännas inte ponnyn räcker det fullständigt med hö, finns ingen anledning att ge kraftfoder då…..

#0 Det har nog ingen betydelse när men det är viktigt hur övergången görs. Samma sak som med hö och annat foder, blanda succesivt in det nya så inte övergången blir för "brutal". Gör man det skall det inte vara något problem.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Anna-N]
0

Korn ingår ju oftast i de fabriksblandade fodren.

Pheobe
0

#4 visst gör det det men inte i sådana mängder som om man enbart fodrade med korn. Korn och havre går lite hand i hand, ska man fodra med korn är havre ett bra foder att lägga till för att kompensera energibehovet.

maysod
0

Korn och havre skiljer sig inte nämnvärt i energi innehåll.

Pheobe
0

#6 Det fick vi lära oss på foderläran iaf…

Mossedal
0

# 5 rent energi/innehållsmässigt skiljer sig väl inte korn och havre så mycket åt… det är nog mer uppbyggnaden som är olika. Min erfarenhet är att havren ger "snabb" energi, korn "långsam". Så det stämmer till viss del att man kan "toppa" med havre för att få det där lilla extra av en häst som fodras med korn… eller "hulla upp" en häst som går på havre utan att få den nipprig.

Det som jag tycker är viktigast att uppmärksamma om man enbart fodrar med korn är kalk/fosforkvoten. På havre ligger den rätt för häst, men enbart korn ger ett underskott av kalk… man måste alltså ge ren foderkalk till en häst som bara får korn som kraftfoder. Så vi har en bytta ren kalk hemma.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Pheobe
0

#8 fast de hästar som inte får kraftfoder alls då? deras kalkbehov…

Mossedal
0

# 9 Hästar kan ju inte leva på luft ;-) så det man måste titta på är kalk/fosforkvoten i det foder hästen får.

I gräs/hö och havre samt färdigfoder är kvoten bra - men hästen kan ju ändå behöva mineraler… och får ju oftast detta i färdig mineralblandning. Denna mineralblandning innehåller då kalk OCH fosfor (mm).
MEN om hästen fodras med korn (där kvoten är "fel") måste hästan få REN KALK utöver mineralblandningen. Att bara ge "mer" mineralblandning bättrar ju inte på kvoten, eftersom hästen då får mer fosfor också.

Hoppas jag lyckades förklara vad jag menade ;-))

Må väl,
Maria

maysod
0

Ca/P kvoten till växande unghästar ska ligga på 1,8, underhåll 1,4 samt högpresterande hästar 1,2 Enligt Hästens näringsbehov och fodermedel.

Ca i havre är omkring 0,8 och P~3,3  Ca i korn ~ 0,5 och P  ~ 3,5  per kg foder. Altså snarlika, ingen skillnad i små givor.

Energi i korn ~11,9/kg smbp ~80 / kg foder i havre ~11,6 / kg och smbp ~80 / kg, ingen skillnad  som betyder något.

Ca/P kvoten kan variera oerhört på hö beroende vart det har växt och hur vallarna är skötta med gödsel osv. Beten kan man ju aldrig säkert veta om man inte tar analys på gräset.

Vårt hö som vi köper har alltid för hög Ca halt så vi måste ge lite vetekli för att få rätt kvot då vi också ger luzern som också är kalkrikt, ger man dessutom betfor blir behovet att tillsätta P ännu större.

Mossedal
0

# 11 Oj, är det generella siffror eller eget foder som analyserats?
Har av "kloka gubbar" och veterinärer fått information om detta med kalkkvoten…. men jag ska ut och dubbelkolla analysen av vårt korn direkt. Blir orolig att jag missat något…. får gå igenom allt foder igen ;-9

Må väl,
Maria

Pheobe
0

#10-12 Men för oss som aldrig analyserar fodret, hur vet man då? Jag har aldrig haft några sådana problem med hästarna och då tar man ju inte tag i saker heller. Vet att ensilaget jag köpt är analyserat men jag har aldrig brytt mej om att få papper på det för det har aldrig intresserat mej. Ser ju att hästarna mår bra ändå.

maysod
0

# 12

Det är ett genomsnittsvärde av analyserna gjorda under en längre period. Man räknar inte med några större olikheter utan värdet ligger ungefär där.

Kalk kvoten bör ligga någonstans i närheten av de värden som jag angav. För mycket kalk är farligt och lägger sig på insidan av kärlen, farligt för hjärtat, medan fosfor också är farligt då överskott gör att kalk tas från skekettet. Det bästa är att räkna på kvoten på  SITT foder så att det ligger inom värdena.