Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 22-reglementen-lagar
Läst 557 ggr
thira
0

Ovetande veterinärer...?

Igår hade jag ut veterinär för att vaccinera och passade då på att få stämplat i passen att hästarna inte skulle gå till slakt och bli människoföda. Men denna veterinär var helt ovetande om de nya kraven som gällde om foderföretagare, etc. Han var även helt borta om att hästarna om dom var behandlade med t ex Finadyne inte fick gå till slakt.

Nu funderar jag, hur ska Jordbruksverkets, m fl myndigheters alla regler fungera om inte veterinärerna ens har en susning om vad som gäller? Och det här är inte första veterinären som inte vet…dom flesta har jag fått läsa regler för de senaste åren..

Vad har ni andra för erfarenheter?

Cattis
0

Vet du hur det funkar? Måste det vara en distriktare som stämplar passen? För at tde inte skall gå till slakt alltså. Det står ju "berörd myndighet".

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

thira
0

Nej, jag är inte hundra på hur det funkar i svenska pass…men i det holländska passet står det iallafall klart och tydligt att veterinär ska stämpla i rutan bredvid ägarens signatur!

Kiara
0

Jag frågade en miljö och hälsoskydds kontrollant som jag träffade i ett privat samman hang. Om det är någon tröst så vet inte dom än heller hur dom ska göra i denna frågan.

Cattis
0

Det står att veterinär från de "berörda myndigheterna" ska stämpla de svenska passen också. Frågan jag skulle vilja ha svar på är om det räcker med den vanliga veterinären, eller om det måste vara en som är ansluten till SJV.

/Cattis

thira
0

Precis…men eftersom distriktsveterinären inte vet ett jota, så stämplade han gladeligen passen…..är det sedan inte giltigt så har väl ändå jag som hästägare bjudit till att efterleva kraven, eller?

Jag blir bara så trött på alla dessa regler. Jag var på kurs för ett par år sedan om miljöbalken. Kursledaren inledde då med att säga: Miljöbalken är enkelt sammanfattad: Gör absolut ingenting, för det är iallafall inte tillåtet!Skrikandes

Charlotte-J
0

Cattis, för att påpeka lite Flört så står det "representant för myndighet" till och med. Jag pratade med en människa på Jordbruksverket om detta och hon sa att det gick bra med privata Vettar då dessa anlitades flitigt av hästägare.

Amor vincit omnia Kyss

Cattis
0

#6 Ja, du har säkert rätt. Jag har inget pass i närheten. Flört Okej, då stämmer det säkert. För min veterinär reagerade på at tdet stod "myndigheter" och sa att hon ville jag skulle kolla först att det inte måste vara en ansluten till SJV. Isf ska hon få stämpla mina pss nästa gång hon kommer.

/Cattis

VeronicaP
0

Fast finadyne får de gå till slakt på men inte fenylbutazon

Kiara
0

#8 vilka namn ni har på hästarna, det låter nästan som läkemedel, men varför ska du slakta finadyne men inte fenylbutazonFundersam

PS. det var ett dåligt skämt OskyldigHemlis

Denna kommentar har tagits bort.
FredrikN
0

det är ju ganska lätt att förlora passet.  om man då får ut ett nytt pass så står det väl inte i det att hästen inte kan gå till slakt?

Cattis
0

#11 Sant! Det bästa, för att undvika kryphål, vore att föra ngt slags register över dem som ex slakterier kan kolla.

/Cattis

gejsa
0

När jag skulle ta ut min veterinär så sa jag till honom att vi samtidigt ville ha stämpel i passet. För vi ville inte att hästarna skulle gå till slakt. Allt pga den nya lagen.

Han visste inte då om han fick stämpla så han ringde till jordbruksverket. Där sa dom att det var helt ok för honom att sätta stämpeln i alla passen. Så det är vanliga veterinärer och då distriktveterinärer också som får sätta stämpeln. Alltså även om dom inte har fått någon medicin. För det får ju vi som är hästägare bestämma själva om man vill att dom ska bli mat eller inte.

nallebjörn
0

vår veterinär här tog reda på en massa för att jag var så frågvis….

ALLA veterinärer kan stämpla in i passen. Alla SKA stämpla in minsta lilla läkemedel, om så ens Ethacillin. Det ska stå karensdagar och när läkemedlet användes. INGA hästar får slaktas utan pass. Veterinären ska titta och stämpla passet om man avlivar hästen hemma. Kadaverbilen har inget ansvar att kolla pass vid hämtning av död kropp. Det enda jag inte fick veta är vem som kollar pass om man ansöker om att få begrava.

DOCK min veterinär tycker det är löjligt och gör inte nåt av sakerna om man inte ber om det =)

JennyStaaf
0

#11 som jag förstått det hela så innebär ett nytt pass automatiskt att hästen inte får användas som livsmedel.

Kratern
0

Har haft hem flera olika vettar det senaste året.

Inte en enda av dom har frågat efter passet för att föra in läkemedel.

gejsa
0

#16# Det beror nog på vilka läkemedel som din/dina hästar har fått. En del kan ju hästen ha fått och ändå kunna bli kött.

Faxlin
0

#16: Eller så beror det på att veterinärena inte ids tjafsa med dessa pass om man inte påtalar det för dem. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

thira
0

Nej precis, men varför införa regler som inte ens veterinärerna har lust att efterfölja? Men vi stackars uppfödare ska hålla reda på allt och bli inspekterade högt och lågt så vi inte har missat någon paragraf någonstans………

VeronicaP
0

men alla läkemedel behöver inte föras in heller ..

nallebjörn
0

#17 det är ändå karens på de flesta läkemedel. Så det ska skrivas in.