Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 371 ggr
Annette
0

Utställningsfunktionärer

Det verkar vara brist på funktionärer.
Hur löser man bäst detta? Hur är det i era lokalföreningar? Hur hittar ni nya funktionärer?

Vad har ni utställningsansvariga för önskemål?

Midlingur
0

Jag hade gärna varit funktionär i Syd!! Men, har inte körkort så det kan vara lite knivigt….

SaraDoos
0

#1 du får åka med mig :) jag kör ju 9 gånger av 10 förbi Hbg när jag ska iväg. Och vi i Syd blir JÄTTEGLADA om du vill hjälpa till med nåt - litet som stort!

pippa__
0

Hade oxå gärna hjälpt till i Syd!! Men har dock ingen erfarenhet av utställning…=(

Moheda
0

#2 här finns också en som gärna vill hjälpa till. Kan dock inte så mycket, men alla är väl nybörjare någon gång. PM mig gärna om intresse finns.

Kullen
0

Jag kan också hjälpa till om det behövs. Man kan ju vara flera som hjälper till så behöver ingen vara hela dagen i fall man vill ställa ut själv.

På min dotters ridklubb så måste man hjälpa till med det man kan och vi har en lista där vi delar upp klasserna så att alla kan hjälpa sina barn också. Men då kostar varje klass i inte lika mycket som våra utställningar.

Kullen
0

Sen måste man nog var bättre på att ta om hand personer som vill hjälpa till. våga att släppa in nya. Vi kan inte lika mycket men hur ska vi lära oss om ingen lär oss.

Ha en kurs i hur man hjälper till och håller i en utställning.

Cattis
0

Jag tycker nog att iaf Öst varit bra på att lära upp funktionärerna. De har satts på enklare poster första gångerna eller tillsammans med folk som varit med förr. Det brukar flyta på ganska bra, men visst behövs det mer folk… Ju fler man är som hjälps åt, desto lättare och roligare blir det för alla.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Midlingur
0

#2 Vem anmäler man sig till då? :)

Annette
0

#8. Den utställningsansvarige på aktuell utställning.

SaraDoos
0

# 8 nu vet jag ju att du kan tänka dig att hjälpa till, vi kommer ringa dig så fort vi behöver din hjälp! ;-)

du kan bara säga till nån i syds styrelse (t e x mig) så skriver vi upp dig på vår funktionärslista. Du får gärna maila ditt telenr och mailadress till mig, sara@ordart.se

Midlingur
0

#10 Gjort! :)

Mossedal
0

Vad bra alla alla ni som anmält intresse!! Fler behövs säkert.

Kan tyvärr inte själv hjälpa till - jobbar alla dagar utom söndag året om (ibland även söndag)…. så för mig är söndagen "vilodag" i ordet rätta bemärkelse :-) Från ordinarie jobb vill säga - på söndagen ska "allt annat" göras.

När det gäller att anmäla intresse för att hjälpa till - jag tror att många känner att de inte kan och att de är "utanför" det vanliga gänget. Tror att få själva ringer och frågar om det behövs hjälp (man ska ju inte tro att man är nåt) så kan man finna ett sätt att fråga folk direkt tror jag utfallet skulle bli mer positivt.

Så tror jag att det gäller att få tag i så mycket folk ;-) att ingen behöver lägga ned en hel dag om man inte själv propsat på detta.

Fundering - vid seketariat där man anmäler sin häst på utställningen… kan inte den som sitter där fråga om intresse finns för att hjälpa till och ta telefonnummer och namn. Så kontaktas personen inför nästa utställning. Då har man ju namn och nummer nedskrivet och kan "tjata" lite inför varje utställlning.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Annette
0

#12. Vad tråkigt att du jobbar alla helger. Då kommer du inte att kunna ställa ut eller delta på andra aktiviteter heller då?

AusaBausa
0

kan också tänka mig att ställa upp…bara jag får ngn hjälp av de som brukar vara där…;-D på syds då alltså!

Mossedal
0

# 13 … nej, tyvärr inte som det ser ut idag.
Är det något otrooooligt viktigt (en premiering som måste till eller liknande) så kan jag ta ledigt men det kostar att ta in folk (har eget företag med blomsterbutik).

Så man får försöka klämma in allt när det går. Denna sommar hade jag faktiskt semster alla söndagar, måndagar och tisdagar - om inget extra inträffade. Så blev det ju ändå "jobb" dessa dagar för man passade på att fixa allt man inte hinner annars (snygga till butiken, åka och välja ut blommor själv hos odlarna osv). Men lite ledig kände man sig i alla fall - hade lillan med mig och vi gjorde utflykter av det hela… och saknade tidspress :-)

Så det går åt rätt håll :-) Förra sommaren hade jag semester endast på tisdagar under juni och juli…. och jobbade alla andra dagar.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Camilla
0

Som svar på frågan så har Syd alltid en liten ruta i Shetlandsponnyn där vi uppmanar folk att anmäla sig som funktionär. Vi hoppas inför varje säsong att det skall anmäla sig någon, men tyvärr är de få! Som tur är ställer de flesta styrelsemedlemmar upp på varje utställning och hjälper till. Någon tar med sig sin fru andra sin vännina, så tar vi oss runt. När säsongen är avslutad är vi helt slut!

AnnaLundin
0

Som jag skrev i den andra tråden, där frågan kom upp.

Jag tror inte att man ska förlita sig på folks egen förmåga att lyfta på luren och ringa till någon kontaktperson och anmäla sig som frivillig funktionär.

Jag tror helt enkelt att de som är engagerade i respektive förening får sätta sig med sin medlemslista och ringa runt till ett antal namn vardera och ställa frågan om de skulle vilja vara med och hjälpa till.

Jag har själv varit aktiv i många föreningar och har sett att det inte hjälper med "upprop" utan att det bästa är direktkontakt. Just nu har jag medvetet valt att inte engagera mig aktivt, jag har nog av det jag har på hemmaplan, men jag kommer säkert engagera mig igen om några år - i de föreningar där jag tycker det känns meningsfullt.

Under de år jag har hållit mig utanför de aktivas skara - det är en ny erfarenhet för mig, jag har varit engagerad i diverse föreningar sen innan jag blev tonåring - så är jag faktiskt förvånad över att i princip INGEN (Sonja undantagen Kyss, möjligen någon mer) har kontaktat mig för att fråga om jag är intresserad av att hjälpa till vid aktiviteter. Och detta gäller såväl ridklubben och lokala ponnyavelsföreningen som Shetlandssällskapet och Shetland Syd.

Därför vågar jag alltså sticka ut hakan och säja att om man verkligen vill att medlemmarna ska engagera sig och vara funktionärer så måste man nog helt enkelt kontakta dem personligen, så att de själva känner sig inbjudna. En liten blänkare i en medlemstidning om att frivilliga ska höra av sig - det är ju bevisligen fler än jag som har sett att det inte funkar, så det är nog kanske dags att prova en ny strategi?

Pheobe
0

#15 jag vet hur du känner dej… Min sambo har eget företag och folk brukar då säga att ja men då kan han ju lätt komma ifrån om han själv driver det, tvärt om, han måste jobba för det är för dyrt ha anställd, speciellt på helger. Håller med om att premieringen är viktigare. Inte alla mina jag visat på utställning utan kanske sparar till premiering istället.

AnnaLundin
0

Efter att jag postat detta insåg jag att "Godispåseteorin" skulle gå att applicera på detta också. Det är min teamleader och coach i mitt jobb som hemförsäljare som brukar använda sig av detta och jag lägger ut det här - läs och begrunda…

**

Godispåsen

**

Lek med tanken att du står vid busshållsplatsen och du har en stor påse plockgodis i famnen. Du stoppar bit efter bit rätt in i munnen medan folket runt om dig uppför sig på olika sätt. De kanske ignorerar dig totalt eller så sneglar de suktande efter din godispåse. De skulle gärna vilja smaka - bara de fick frågan! Det är knappast troligt att någon helt okänd människa skulle be att få smaka. Inte ens hon som du alltid hälsar på eftersom hon har åkt samma buss, samma tid, år ut och år in precis som du. Eller hur?!?! Hon fick aldrig frågan…

Men om du däremot skulle bjuda alla att smaka så skulle många ta en bit direkt. Några skulle behöva trugas medan någon bestämt skulle hävda att hon inte äter godis. De som tvekar kanske tror att du bara har lakrits i din påse och tackar nej av den anledningen. Men när du berättar att du även har Polly, nappar och skumbananer så blir de mer intresserade.

Jag är övertygad om att det är precis så med arbetet att värva in nya funktionärer. Vi sitter inne med ett av de roligaste och trevligaste uppdragen som finns. För att inte tala om vilken superbra gemenskap! Detta är något som vi bara har men är dåliga på att erbjuda alla vi möter.

Det sista stycket har jag modifierat för att det ska stämma in någorlunda för det VI gemensamt jobbar för - även om jag idag står utanför rent tekniskt.

Pheobe
0

#19 vet inte om det stämmer riktigt. Jag tillhör nog en av dom som inte vill hjälpa till på plats, iaf inte när jag har hästar med mej. Jag är mer typen som kan hjälpa till lite sidan av, typ skriva om nån utställning eller så. Men det vill väl alla…

AnnaLundin
0

#20 - fast Oavsett vad du kan tänka dig att hjälpa till med så har du inte ringt upp någon och erbjudit dig, eller?

Eller sitter du också och väntar på att någon ska kontakta dig?

Nej, inget fel alls i det i så fall!! Jag tror helt enkelt att vi behöver bli lite trugande, behöver få veta att någon faktiskt vill att "just jag" ska hjälpa till.

Annette
0

Det finns ju många olika sätt att hjälpa till på. Det enda jag hittills bidragit med är att skriva och ta lite kort.

AnnaLundin
0

#22 - och det är VÄL så uppskattat, det vet du nog! Det är inte så bara!!

Jag vet inte om du har blivit tillfrågad eller har erbjudit dig själv, men är det det senare så tillhör du en minoritet… Du får nog gärna klona dig, skulle förmodligen uppskattas lite varstans! :D

Pheobe
0

#21 Kanske beror det på vem man pratar med också? vill ju inte göra det "tråkiga" bara för att man är ny… älskar att skriva dock… skriver artiklar i lite olika tidningar faktiskt

Annette
0

#23. Tack!

Jag har blivit tillfrågad om att skriva och jag tycker det är väldigt roligt att göra det. Fotograferar gör jag ju till mitt eget album, kan sedan fler ha nytta av det är det ju bara roligt. Sen kan jag ju tyvärr inte jämföra mig med "proffsen". Men jag brukar trösta mig med att man inte kan jämföra en nybörjare med Jan Brink heller ;)

Jag kan bara gå till mig själv och det är nog så att vissa saker vill man göra, men man vågar inte erbjuda sig, för att man tycker att de som brukar göra det, gör det bra. Dumt att tänka så egentligen, för det finns ju alltid något man kan bidra med.

AnnaLundin
0

#25 - Exakt! Det är ju JUST det jag vill belysa, man "vågar inte" erbjuda sig… Varför? Kanske är man rädd att de inte vill ha just min hjälp? Kanske är man bara blygsam? Är det jante som talar? Jag vet inte…

(själv brukar jag faktiskt erbjuda mig när jag vill hjälpa till med något - håll tummarna att min lokala ponnyavelsförening gör som jag sparkar på dem om, att ordna en vinterutsätllning - där jag kommer hjälpa till!)

Annette
0

#26. Det är nog någon löjlig föreställning om att man inte skall göra det bra, kanske. Men efter ett tag i en förening känner man sig mer hemma, så då är det inte så skrämmande längre.

Annette
0

#24. Här i Väst vet jag inte om det är så att alla vill skriva reportage om utställningen. Det verkar inte så, för jag har skrivit från alla årets. Men det har varit roligt.

AnnaLundin
0

#28 - jag har själv skrivit några utställningsreportage för Syd, efter att jag lämnat styrelsen, bara för att ingen annan har velat. (det är i alla fall vad Sonja har sagt när hon har tjatat….)

Pheobe - Jag är övertygad om att din hjälp att skriva om utställningen skulle tas emot med öppen famn!

Cattis
0

#24 Vilka delar anser just du är de "tråkiga"?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

Finns det några tråkiga? Jag kommer inte på någon så här på rak arm. allt har ju med shetlandsponny att göra, på ett eller annat sätt.

VeronicaP
0

Jag har inte anmält mig och kommer inte att göra det heller för jag känner att jag inte har den tiden då jag även hjälper till på travtävlingarna här hemma och sköter hemsida där , jag är nämligen av den naturen man ska inte lova att göra mer än man kan hålla.

sonja
0

#24 & 28 PERFEKT! Det behövs alltid nya skribenter. Det blir lätt enformigt om det är samma som skriver hela tiden. Är så gott som säker på att du kan få skriva på vilken/vilka utställning/ar du vill! Boka upp nästa års redan nu och välj o vraka, plocka russinen ur kakan!

Och ALLA kan göra något. Om det är något ni är osäkra på så be att få gå bredvid en halv eller hel utställningsdag först, så är ni så gott som fullfjädrade till nästa! För de flesta uppgifter behövd inte det heller, utan det räcker med en liten introduktion.

Det finns inga tråkiga uppgifter. Man kan:
sitta i sekretariatet (spindeln i nätet)
försäljning, ringmaster, prisutdelare. Prisutdelare är bra att vara två om, ifall ngn behöver gå iväg. Här är man ju två så man kan vara ny här. Men inte båda, för det är en del att hålla reda på.
Sponsorjägare behövs och
skribenter och
ev även en fotograf tror jag.
Domarsekreterare.
Mfl
Om man inte blir parkeringsvakt (har vi aldrig i syd iaf) så har man alltid uppsikt och kan se själva utställningen. I af där inte sekretariatet ligger för sig.

Inomhusutställningarna är absolut PERFEKTA att börja skola in sig på. Det är mao guldläge NU!!

Till bruksdagen i juni nästa år behövs det: (nu vet jag inte vilka grenar det blir men i år hade vi)
Banbyggare & Domare Hoppning + medhjälpare
Banbyggare & Domare Precision + ett antal medhjälpare, gärna 5, vagnarna ska mätas konerna flyttas, bollarna plockas upp osv.
Tömkörningsdomare + sekreterare (gärna + en insläppare också, det sakndes)
Banbyggare och domare Agility + medhjälpare
Domare ridklasser
Prisutdelare(2), domarsekreterare, speaker.
Någon som delar ut mat och vatten till alla funktonärer som är spridda på ett stort område. (Tur för mig att min livserfarna sekreterare hade en hel kylväska med Loka, annars hade jag varit död.)
Extra bemannat sekretariat brukar man nog också ha. Mfl mfl. har säkert glömt en massa.

Både Sara och Fredrik finns ju här på forumet och sitter på mera information, hör av er till någon av dem. Jag tror faktiskt att de blir glada i så fall.

Sen så tror jag att SYD håller på att bli ÄNNU bättre på att belöna sina duktiga funktionärer. I år fick vi god smörgåstårta. På varje utställning får man givetvis funktionärsmat och körersättning (körers bara om man inte åker med häst)

#28 JAG? Tjata?

Pheobe
0

#33 Problemet är väl att man kanske inte vet om man kommer iväg på nån utställning då man har småbarn. Att man inte kan lova långt i förväg.
Bygga banor osv är inget jag kan och skulle kunna ta mej på.Avstånd och sånt är för svårt =) Vet hur stressade alla verkar på utställningarna och det orkar man inte då man har egna hästar med sej och då man stressar dagligen i det dagliga livet. Jag é så nervös då jag har hästar med mej att jag inte hör eller ser nåt annat *S* Visst kan man hjälpa till på en utställning man inte visar på men dom är oftast så långt iväg att man inte vill åka…

Jag hjälper alltid till här i vår förening på treårstest och liknande. Tyvärr har man aldrig kunnat vara med på julmiddagen dom anordnar för funktionärerna. Bara blivit så. Men jätteskoj att man tar sej tid åt de som hjälper till.

Camilla
0

#33 .Tack Sonja!!

Syd hoppas och tror att många hör av sig inför nästa säsong så att vi kan fortsätta att ha så många utställningar som vi har.

AusaBausa
0

har messat dig sara om o hjälpa till! Men inte m o bygga banor då jag kan absolut inget om det, kan ju dock vara hantlangare till de som bygger!

Milla
0

Jag kan också hjälpa till med saker som inte innebär att bära.

Nästa år blir det inte så mycket utställningar för min del eller bara en max två hästar per gång så då kan jag absolut hjälpa till.

Hör av mig till Sara och anmälet mitt intresse.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

QuickStep
0

Jag själv fick uppleva en ny erfarenhet förra helgen!

Jag kunde inte hjälpa till på klubbens dressyrtävling och då jag sen lyckats få barnvakt och kunde ta mig till min träning på kvällen kom ansv. för alla funktionärer fram till mig och formligen hoppade på mig inför alla i stallet och talade klart o tydligt om för mig att ALLA måste hjälpas åt och du SKA hjälpa till på klubbens KM om några helger.

Sen gick människan iväg innan jag ens hade hunnit öppna munnen och förklara varför jag inte kunde.. Så feg va hon egentligen för o ta en diskusstion…

så det hon vill har hon fått mig att verkligen inte vilja göra… Just hjälpa till! Man blir tvingad, påhoppad, utskälld inför alla bara för att man inte kunde just den dagen..

Så personligen tycker jag att direktkontakt inför tävling, utställning är det bästa! =)
fråga direkt.. Vi undrar om du skulle kunna hjälpa till och säga direkt med vad. det är d bästa tror jag…

Man får iaf inte fler funktionärer om man försöker tvinga folk…