Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1114 ggr
Pablo
0

Testikkler

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kjære hingst fikk på kritikk:

Små,roterende testikkler.

Er det noen her som vet om de kan bli større?

Kan de feste seg?

Skal spissen peke fremover?

Håper noen kan svare på dette.

Her i Norge har jeg nå hørt at det kan vokse/feste seg til frem til 4-5 års alderen

paparatzi
0

Hej! Det beror alldeles på hur mycket i % det rör sig om, hur gammal är din hingst idag?

Vem har han som föräldrar?

Hanna-D
0

#1 Har det någon betydelse vilka föräldrarna är?

Pablo
0

Han er 3 år og er etter Timothy v st Geerhov

Pablo`s helbror Furunas Nelsom hadde ikke den "feilen"

Hanna-D
0

#3 Halvbror måste det väl ändå vara? Skrattande

Nelson är e. Hormesta Erik Viking (som visserligen är e. Timothy)

paparatzi
0

#3 Ok! Om jag vore du, så skulle jag ta kontakt med med en veterinär och fråga om råd.

Är det en vanlig utställning du varit på med din hingst?

Om det är premiering och dom har sagt att hans testiklar är små o roterande, då skall dom göra ytterligare utredning på detta.

Har du någon bra veterinär som du litar på?

Pablo
0

Dette var på Kåringen.

Min veterinær som har hest i spes.område kunne ikke svare 100% på det. Han har jobbet masse i Sverige på Hester også…..Kanskje dere kan spørre deres veterinær?!

paparatzi
0

Någon här kan säkert kolla upp detta åt dig, det är ju skönt för dig om du får veta.

Hanna-D
0

#7 Har det någon betydelse vilka som är föräldrar?

paparatzi
0

#8 JA! i allra högsta grad, varför skulle det inte ha betydelse?

Hanna-D
0

Okej, jag omformulerar frågan. VARFÖR har det betydelse?

paparatzi
0

#10 Varför skulle det INTE ha betydelse?

Men om du nödvändigtsvis icke vet detta, så kan jag svara dig såhär:

Denna hingsten gick ej igenom pga. att hans testiklar hördes vara både små och roterande.

Var närmast tror du denne hingst fått detta ifrån?

Avlar man endast på kvalitét, och vill fortsätta göra så, då månne det vara av största vikt att sådana här åkommor ej får tillfälle att öka i antal, då skulle vår fina kvalitéts avel som vi bedrivit i närmare 50 år i Sverige drastiskt få ett slut.

Och det! av vad jag har förstått av dina åsikter, är väl något som du kämpar hårt för……eller?

Hanna-D
0

#11 Så du tycker att föräldrarna ska kasseras?

Var närmast tror du denne hingst fått detta ifrån?

Avlar man endast på kvalitét, och vill fortsätta göra så, då månne det vara av största vikt att sådana här åkommor ej får tillfälle att öka i antal, då skulle vår fina kvalitéts avel som vi bedrivit i närmare 50 år i Sverige drastiskt få ett slut.

Cattis
0

#0 Roterande testiklar kan rätta till sig med tiden. Det kan vara en växtgrej, så avvakta lite till med det. Be sedan en veterinär känna igenom honom igen.

Kul att se hur han utvecklats, jag har ju inte sett honom sedan han var föl!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

alvasens
0

Det är väl så här att det är ett gemensamt intresse vi har som håller på med shetlandsponnyer. Olika åsikter måste man få ha, MEN jag hoppas att alla som avlar eller föder upp har samma mål, att bevara denna trevliga ras. och hålla den frisk och sund.

Varför har den här frågan om defekter blivit så aktuell ? Defekter dyker upp då och då, och något enstaka fall ibland behöver inte leda till kassering. Det kan vara slumpen som gör att det blev just så. Men återkommande fel med samma föräldra djur måste ses över. och sådana defekter som av djurskydds skäl gör att  djuret måste avlivas.

Det mörkas en hel del vad vissa lämnar, och det gagnar inte rasen alls. För övrigt kan jag säga att många av våra mest använda hingstar har en hel del som kan diskuteras.

Vill också säga att  det ser ljust ut för shetlandsponnyn, här har det ju visat sig att det finns en hel del "duktiga" nya uppfödare som  vet exakt hur aveln ska bedrivas och hur föräldra djuren ska vara, bådar gott för framtiden.

Denna kommentar har tagits bort.
paparatzi
0

#14 Bra skrivet tycker jag.

Varför det dyker upp funderingar om defekter, tror jag till stor del beror på diskussioner om vad kvalité är och inte.

Man blir ju något förvirrad när SSS-styrelse går ut med information om att man inte ska avla på "klass 0" hingstar, men nu när folk faktiskt har blivit mer insatta i saker och ting.

Då börjar man naturligtvis att ifrågasätta hur fullt vetrinärbesiktade och godkända hingstar kan tilldelas "avelsvärdeklass 0"

Trots att dessa hingstar gått igenom flera internationella veterinärundersökningar utan anmärkning.

Detta gör att folk vill ta reda på saker, man köper inte längre vad som helst.

Utan man vill veta, varför kan hingstar som bevisligen lämnat defekta avkommor, bli höjda till skyarna, när hingstar som inte  lämnat några defekta avkommor blir nertryckta och förföljda av sin egen förening…

Vad är kvalité egentligen, har ställt denna fråga så många gånger, men har fortfarande inte fått ett tillfredställande svar.

Hanna-D
0

#14 Det var lite dit jag ville komma men Carola ville inte svara. Vissa här på forumet skriver om defekter som om det vore det jättevanligt hos shetland - vilket det inte verkar vara, i så fall mörkas det väldigt väl.

Jag kan inte förstå varför det är viktigt att få reda på härstamningen i det här sammanhanget.

Pablo
0

Uansett folkens!!

Han forblir hingsten min, om de testikklene blir større og fester seg eller ikke!! Han er og blir min gutt for alltid;)

Han fikk jo en knall bra løs-hopping test så han blir en sprang hingst til min datter tenker jeg.

Fester de seg så blir han kåret,jeg er ikke av den typen som gir meg så lett…..hihi

Han er gull-klumpen min;)

Og TAKKER SÅ MYE FOR KJØPET Karianne og Charlotte Ä.Flört

Hanna-D
0

Med den fina stammen skulle jag absolut avvakta och se om det ordnar till sig!

Pablo
0

Jaaaa….skulle gjerne hatt hoppe med samme stamme oxoGlad

Cattis
0

#20 Jag gissar att det kanske kommer ngn sådan chans en vacker dag. Hans mamma skall ju ha föl snart igen. Räcka ut tungan

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Charlotte-Aveback
0

Jag har hört att små, roterade testiklar kan vara både ärftligt och p.g.a. sen utveckling.

I just det här fallet så har ju Pablos mamma redan fått en godkänd son. Dessutom hade hennes hingstföl från förra året välutvecklade testiklar enligt veterinären som skrev friskintyg på honom i samband med försäljningen i vintras. Då var han ett halvår gammal och veterinären var överaskad över att testiklarna redan kommit ner och på plats så tidigt.

Jag kan tyvärr inte uttala mig så mycket om fädernesidan i detta sammanhang.

Jag hoppas innerligt att det i det här fallet rör sig om sen utveckling och att Pablo är redo om ett år eller två! Vi får hålla tummarna!

Tove: Kul att ni trivs så bra med Pablo! Jag är imponerad över hans utveckling - ni har verkligen tagit väl hand om honom! Kul att han dessutom tycks gilla hoppning! Glad

Pablo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja,kan love at han trivs med hopping. Her om dagen hoppet han over gjerdet og inn til mine hopper;) Gjerdet er høyt!!!

Han er under innkjøring nå…skal se om jeg får satt inn bilde av han her :

Synd at sulkyen er for liten,men fint til han er trygg på vognen…..

paparatzi
0

#23 Pablo! Vet du hur det gick för Fridhems Go-Go på kåringen?

Pablo
0

Fridheims GoGO ble kåret. 2 pr 1 i kvalitet.

Gratulerer så mye;)

paparatzi
0

#25 Ok! men jag tror det är vi som får gratulera, ni får nog in honom som norsk ägd hingst inom kort   Glad