Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1101 ggr
Mandysan
0

Stegrande shettis

Vad gör ni när era shettisar stegrar?

- igår skulle jag leda in ett litet busfrö från hagen. En minishettis. På vägen in försöker hon springa in före mig. Då ryckte jag tag i grimskaftet och hon stegra. Då hon var på väg att slå över så hjälpte jag henne att komma ner genom att trycka på ryggen.

-Hur skulle ni ha gjort? Jag menar en liten shettis som stegrar är ju inte samma sak som ett stort halvblod på 170 cm.

-Shettisen i fråga är väldigt stegrig av sig så det är därför jag undrar.

MVH
Mandysan

Milla
0

Fast det håller jag nog inte med dig om,en shettis kan bli nog så farligt om man låter dom hållas.

När mina unghästar reser sig så drar jag faktiskt omkull dom en gång brukar räcka sen reser dom sig inte mer inte med mig i snöret i allafall

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Sofia_Schultz
0

Jag tycker att du ska lära henne att det inte är okej att stegra sig, någonsin! Se till att det blir någon konsekvens av det när hon reser sig varenda gång, inte bara dra ned henne på alla 4 igen och sen gå som om inget hade hänt.
Jag vet en som lät sin häst gå runt, runt på en volt när hon reste sig (när hon kommit ned på alla 4 igen), varje gång och jag tror att hästen har slutat nu. Vet inte om detta är ett bra tips, men kan ju vara värt ett försök.

Lycka till!

veruscka
0

håller med #1 dra omkull om de stegrar.de gör förhoppnigsvis inte om det

Cattis
0

#0 Jag försöker dra omkull dem, som Milla. Det brukar räcka med en gång, sen gör de inte om det.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

nallebjörn
0

mitt ena sto gör det ibland. Skulle inte vilja dra omkull henne… Hon är för det första dräktig och för det andra tycker jag man ska veta lite om varför dom gör det.  Detta sto är inte så mycket hanterad och blir ganska lätt rädd. En häst som stegrar kan ju vara skygg och rädd. Drar man omkull en sådan häst eller ponny kan det skrämma den rejält och frågan är om man får tag i den sedan.

Mandysan
0

#2 Då det är sällan jag hanterar henne annat än på helgerna så är det lite svårt att lära henne ngt.

Sofia_Schultz
0

#6 Du kan ju iaf försöka se till att hon har respekt för dig och inte stegras med dig. Då borde hon inte gör det med andra heller om hon vet att "hon inte får" på riktigt.

Therese_Melberg
0

Hade en stor (110 cm) shettishingst förrut, han var riktigt otrevlig. Gick upp på bakbena och slog mot den som höll i honom när man mötte andra hästar. Vi drog omkull honom några gånger men han verkade inte bry sig så mycket om det. Han är valack nu så nu är han lite lugnare, han har slutat stegra i alla fall.

Vårat shettisto kan stegra ibland också, hon är en dam med mycket egen vilja och när hon tycker att jag säger något som är helt knäppt, typ att man ska klättra över backen när man kan gå runt den eller trava när man kan skritta, brukar hon säga till genom att stegra. Det brukar hjälpa att ryta i åt henne för att hon ska sluta, ibland får man smälla till henne på bogen med pisken också men jag har aldrig behövt dra omkull henne.

en grej jag lärde mig av att rida shettishingsten ( jag var liten på den tidenFlört) var att om man misstänkte att de ska resa sig, driver man dem framåt. En häst som går framåt kan inte stegra!