Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 4291 ggr
pippa__
0

Draglinor

Om man har draglinor..MÅSTE dom fästas i en svängel då? Tänkte nämligen köpa en sele me baksele, lös brösta, draglinor till…men måste man då ha en svängel oxå för att fästa draglinorna??

:D

RebeckaKihlberg
1

Har du ingen svängel så finns det ingen mening med att ha dralinor.

pippa__
0

Ok men draglinorna följer me selen…:/ Men man kan plocka av dom då om man inte kan använda dom just nu då?

Lulan
0

Nä, har du ingen svängel gör inte draglinorna någon nytta. Du kan ju inte direkt fästa dem direkt i vagnen, då blir det nog än värre än utan draglinor och svängel..

pippa__
0

Det finns ingen som har en bild på hur allt ska sitta på hästen (bröstsele)?

Tack!! :D

Shettisar02
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lånar bild från Drive Out.

Sasser
0

Jag tycker att du köper en svängel som du kan montera fast i den vagn du har.. Jag antar att selen du köper har en brösta där draglinorna sitter i. Som #1 säger, har du ingen svängel så är det ingen mening med draglinor.

pippa__
0

Men de som hänger ner från bakselen, vad är det? Men är däckeln bara till för att ha tömmarna igenom? Är lite förvirrad nu..=)

Sasser
0

#7 Det som hänger ner är remmarna att fästa bakselen i skakeln…

pippa__
0

#8 En liten följdfråga då Generad VAR i skakeln ska den fästas? Finns ju även dom som har bakselen fäst i selen…återigen förvirrad HUR det ska vara…=)

Sasser
0

Har du ingen möjlighet att rådfråga ngn som kan visa dig "live" hur det fungerar med selning? Det är faktiskt inte så himla lätt att få den riktigt inställd utan man får justera den en del när den är ny. Mitt råd till dig är att få hjälp av en kunnig när din sele kommit så du får hjälp att ställa in den. Det gjorde jag när jag var "grön". Bättre att rådfråga kunnig, bara att få in bröstan rätt, så den inte ligger och nöter fel osv….

Sasser
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer en dålig bild men du ser iaf…

pippa__
0

Men så bröstan kommer bara hänga och dingla om jag itne har några draglinor eller svängel? =)

Sasser
0

#12 ja det blir ju så då… Det var ju det vi menade med att svängeln är det viktigaste i det fallet. Annars så är det ju en vanlig bröstsele som gäller. Men jag skulle inte rekomendera en sele utan baksele och draglinor… (mitt personliga val).. Har du nu köpt en sele med dessa saker så är det en sån liten peng att kosta på sig en svängel så jag tycker att du skall satsa på det och du kommer bli jättenöjd i slutänden. Här är det då färdigkört utan svängel och draglinor/baksele.

Sasser
0

Lycka till, nu skall jag ut och tömköra min welsh-hingst!

pippa__
0

Tack så jättemycket allihopa för all hjälp!!!! :D Jättetacksam då jag är helt nybörjare…

AusaBausa
0

#15 jag kommer hem t dig o kollar sen när du fått hem all utrustning så jag också får rätt på det;-D

pippa__
0

#16 japp det får du göra!! Då får vi slå våra kloka 3 hjärnor ihop och se om vi får på allt rätt…*fniss*

AusaBausa
0

#17 Va har du 2 hjärnor!!!!!!!!!fniss…

lilleman
0

Är hästen van vid baksele och draglinor? Det är inte bara att sätta på och köra…

Min häst blev galen i början och det tog allt lite tid att vänja honom..Funkar nu.

PP
0

Ja, nog kan det te sej mer eller mindre som en djungel med alla remmar och spännen på en sele! Flört

Är ingen expert, men kan kanske räta ut ett par av dina frågetecken:

Däckeln är inte enbart till för att dra tömmen igenom, utan även för att fästa vagnen i. Däckeln har (vanligtvis) två gjordar; däckelgjorden som spänns som en sadelgjord och håller däckeln på plats, och bukgjorden, som vagninfästningen sitter i och som spänns något lösare.

Bröstan och draglinorna drar hästen med. Det allra bästa för hästen är en sele med lös brösta som den du beskriver, eftersom den - tillsammans med draglinor och svängel - tillåter att hästens bog rör sej. Med en sele med fast brösta, finns alltid en viss risk för skav, eftersom bröstan på en sådan sele är mer låst än en sele med lös brösta. Jag har dock själv motionskört med fast bröstsele i mer än 15 år utan att någonsin ha råkat ut för skav, så det behöver inte bli så.

Fäster du däremot draglinorna i fast läge är risken för skav mycket stor! Var på kurs i våras där en kusk berättade om en parhäst vars draglinor fästes i bommen istället för i svängeln. Tanken var att de skulle ha kört ett bröllopspar från kyrkan, men väl framme vid kyrkan ramlade den ena hästen ihop och det visade sej att den var helt avskrapad vid bogspetsarna efter draglinorna. Läskigt!

Bakselen fästs vanligtvis i skakeln, men du behöver en ögla till på skakeln för det, annars glider bakseleremmarna lite som de vill och gör inte så stor nytta. Kör man par fäster man bakselen i däckeln - för då finns ju inga skaklar att fästa den i. Eller så har man en vagn med broms och då behöver man ingen baksele.

Som #19 påpekar kan en del hästar reagera på både baksele (i nedförslut kommer ju bakselen trycka på runt rumpan) och draglinor (en del tycker det är otäckt att gå emot linorna). Därför är det en god idé att börja med att tömköra och ta hjälp av ett par medhjälpare som kan "provocera" genom att efterlikna nedförslut ("dra" i bakselen) och svängar (lägga linorna mot bakbenen).

En svängel kan du köpa för några hundralappar från t ex Drive out, så det är en liten investering i sammanhanget. Lycka till!

pippa__
0

Tack så jättemycket för en bra förklaring!!!

Men en fråga till…GÅR det inte att fästa bakselen i själva selen då? Jag har inga öglor på rockarden som den kan fästas i annars… :/

lilleman
0

Du kan ju "snurra"den runt skacklen i värsta fall. Funkar i nödfall, men annars är det ju inte så svårt att svetsa dit en ögla..

pippa__
0

Hmm nee iofs..:D Inte så dumt kankse!! :D Tack!!