Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 927 ggr
Saandra
0

Godkänd som hingst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Måste en himgst ha stam för att bli godkänd?
**

Milla
0

ja

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

kicki80
0

Är alla  hingstar godkända nu son har stam???

Det var väl ngt prat om några eu regler förut…

Det är väl så på vissa raser??

Annette
0

Shetlandsstamboken är sluten, så ponnyer som saknar stam kommer inte in där. Kort beskrivet.

AnnaLundin
0

#2 Det du fiskar efter är att det är tillåtet att använda alla fullstammade hingstar i avel - om det kan man tycka vad man vill - och förutsatt att man redovisar alla betäckningar enligt konstens alla regler så blir avkommor stamboksberättigade.

Sen finns fortfarande systemet kvar med avelsvärdering, fast den är numera frivillig.

Fördel med att avelsvärderingen är frivillig är att de som t.ex importerar hingstar de tror på kan använda dem fullt ut utan att behöva visa dem innan.

Nackdel är att det inte enbart är bra hingstar som kan användas, utan även grannens lilla Brunte, med krokiga ben, lång rygg och ett jättegulligt huvud, också kan yngla av sig ohämmat och ge fullstammade avkommor…

kicki80
0

okej då vet jag.. Ja en frisk och korrekt hingst som inte fått 40p kan väl ändå vara helt ok att använda i avel.. Avkommor kan ju bli "bättre". Och de kan ju lämna riktigt bra bruksponnyer..

Cattis
0

#5 Ja det är ju fritt val numera. Men läs igenom reglerna noga, så du inte blir överraskad sedan, för vad som gäller för avkommornas del. Jag tänker på att de inte får Blå pass och inte får RS nr m.m.
Info finns på SSS hemsida.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AnnaLundin
0

#5 - Visst kan det vara så, även om jag personligen tycker att det räcker gott med de runt 200 som finns i avel just nu, som HAR uppnått de rasvisa kraven…

Och som sagt, det är lika tillåtet att använda en som fått 27 poäng…. Problemet ligger ju kanske inte i klass 1-hingstar som inte nådde 40 p, utan problemet är de som är klass III och ännu sämre… Och det är ju inte seriösa uppfödare osm använder dessa utan folk som "bara vill ha ett gulligt föl". Låt oss hålla tummarna att marknaden inte blir översvämmad av "gulliga föl" som kanske inte är så gulliga när de blir större…