40 p flyter del II
då den andra tråden tar så himla lång tid att scrolla ner så kan vi väl fortsätta här inne i stället`?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Frågan är då.
Vad skall vi med poäng till då.
Bedömningen är för dagen och hästarna utvecklas fram och tillbaka. Även visarna.
Skulle det inte kunna räcka med guld, silver och brons.
Rangera för dagen och ge kritik.

Kanske även avelsvärderingen är för dagen.
Lite av älskar, älskar inte, älskar, älskar inte……
Man kunde kanske använda ramsan Ole Dole Doff nu är du fri.
Skillnaden mellan 39 o 40 o 41 är ju hårfin.
mmm Jag tycker att detär STOR skillnad på att få 39 än 40… större skillnad än att få 38-39p eftersom det ändå är samma "klass"… Dt är bara en delpoäns skillnad, men det KÄNNS mycket…

#3 Det har ju jag oxå fått inpräntat i mej sen första kontakten med hästbedömningar. Därför blev jag väldigt förvånad/förbryllad/förargad när vår ordförande på middagen vid generalmönstringen -05, sa att "det viktiga är att hästen får rätt medalj, om det sen blir 37 eller 39 poäng spelar ingen roll".
Men kanske skulle det vara bättre som #1 skriver, att bara ha Medaljer? Kanske skulle vi inte bli så himla upphängda på poäng då? Championaten skulle iaf bli bra mycket mer spännande, för även om det är en gammal sanning att championaten är en ny tävling, så har jag aldrig varit med om att en med högre poäng har fått ge vika till en med lägre. Medaljer skulle väl kunna jämställas med t ex Hollands 1-3 premier, eller?
Fast personligen känner jag mej lite kluven till att ändra. Har varit med på utställningar med holländsk respektive engelsk bedömning, och jag känner mej allt lite "lurad på konfekten" när man inte får kritik eller/och poäng. Inser ju att det är att ha både livrem och hängslen, men jag vill nog ändå ha på pränt hur domaren dömt och vad som har dragit ner/gett mer poäng. Nu är det ju inte alltid man blir riktigt tillfredsställd ändå, så, som sagt, jag är kluven.
Sen vill jag bara påpeka rörande bedömningen av unghingstar i den föregående tråden, att bara för att jag försökte mej på att förklara hur en del domare möjligen kan tänka, så betyder det inte att jag tycker att det är rätt att hålla igen med poängen på unghingstar… 

Var du på generalmönsting 05 Pernilla? 
Jag missade den isf, för jag har inte varit på ngn sedan 03. 
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#5 Ha ha ja jag missade också den då 

Jag vill ha poäng. En silvermedalj blir så tveksam annars. Är man närmast guld eller brons. Visst kan man ana sig till vart det lutar om man får muntlig kritik, men med poäng blir det tydligare. Med utländska domare får man ju inte alltid muntlig kritik.

# 5 och 6
Ni har förstås rätt att det var 2003.
Kommentera gärna själva innehållet oxå och inte bara "fingret-slant-på-tangentbordet-grejer"…

#8 Absolut… :-)
Jag personligen skulle kunna nöja mig ("om jag fick bestämma"
) med plaketter eller ex premier - men jag vill ha en mkt u6tförlig kritik. Jag tycker det är väldigt skumt att få bara en plakett utan motivering till varför min häst fick just den plaketten eller placeringen gentemot övriga i klassen. Det är liksom ingen direkt vägledning om man inte får veta vad som var bra respektive dåligt.
Och jag har faktiskt varit med om att en domare bedömde "på nytt" i championaten. Två ggr. Ena gången hörde jag inte så mkt om det. Men andra gången blev utställarna vansinniga då de som hade högst poäng innan finalen kände sig totalt snuvade på "sina" titlar.
Det var en intressant avslutning på den utställningen kan jag lova. Folk blottar sig ibland lite olämpligt i pressade situationer. Och man inser hur viktiga dessa titlar kan vara för en del.
/Cattis
#8 Du tog orden ur händerna på mig…
#9 Vad skiljer guld och guld, tex: mellan 40 p och 44 poäng.
Guld är väl alltid guld…..

#10 Nja, det finns ju "guld med spets oxå"…
Krävs bl a för att få SUCH.

Det är skillnad på 40 o 44 i kritiken också, jag vill veta vad som är bra, jättebra, lagom, dåligt eller uruselt. Alltså behöver jag kritiken också, inte bara en plakett som inte säger så särskilt mkt om individen.
/Cattis

#12 Men man skulle ju kunna prova en medelväg, kanske? Medalj och kritik, men inga poäng?

#13. Medalj och väldigt utförlig kritik.
#13 I Like!!

#12 Det skulle vara absolut toppen, tycker jag. Då kanske fixeringen skulle försvinna och folk sluta prata om sina hästar i delpoäng. "Hon är fin, en klar 9:a på typ, men hon rör sig inte mer än en 7:a i traven" 
/Cattis
Hur kommer man sig då?

#17 Ehh, vad?
/Cattis
#18 Hur kan man komma sig dithän då?
Rent praktiskt

#19 Bra fråga. Kontakta utställningskommittén o ge det som förslag.
/Cattis