Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 4214 ggr
Linnah
1

Hästtransportörer

Är det någon som har erfarenhet av hästtransportörer, avseende kvalitet och pris? Dvs vilka har ni anlitat, hur har de varit och vad har ni betalt och för vilken sträcka?

[Billan]
0

Greens är bra. Förr tog vi alltid med Jacobssons vet inte om de kör längre.

Priserna är nog ganska lika hos  samtliga transportörer. Om man inte kan prata till sig ett bättre pris förstårs. Det hände här, jag betalade en summa för sträckan Umeå- Gävle för en shetland, en bekant betalade med samma bolag Boden- Gävle för stor häst ett lägre pris. Så har man talets gåva är det nog möjligt, eller om bilen inte är full kanske.

Helena-Bergstrom
0

Vi här i norr använder rätt ofta hästtransportörer. Och för närvarande har vi bara Grens som går ända upp till norr.

Men Grens kan jag rekomendera. Dom kör norr-söder varje vecka. 

Dyrt är det tyvärr och dom håller nog ungefär samma priser som dom övriga.

Vissa hjälps åt också om någon ska åt ett håll i sveríge och någon annan kör på andra sidan.

Men det är himla smidigt och hästarna åker bra!

Helena-Bergstrom
0

Gunnar Ohlssons och Jakobssons är samma företag och dom kör fortfarande. Glad

Linnah
0

Vad innebär "dyrt" i det här fallet? Såg nåt forum där nån betalt 4000 inkl moms Sthlm-långt norrut för en storhäst.

Linnah
0

Alternativet idag är att mina föräldrar ska köra, vilket innebär ca 100 mil körning (och de ska egentligen bara transporteras ca 30mil) eller hyra transport o bil i Sthlm vilket innebär minst 3000 bara i hyra + mil + bensin.

seijsing
0

Har precis bokat transport Skåne - Örnsköldsvik. Den sträckan är det, såvitt jag vet, endast två transportörer att välja på. Olssons och Greens.

I pris skiljde det endast 300:- + moms och jag hamnade på 3500:- + moms. Jag fick ett mycket seriöst intryck av bägge, den ena blev en natts kortare resa, därför valde jag den.

Har för mig att vi använde Greens när vi tog hem en shettis och det var en superfin lastbil. Hästarna står definitivt mycket bättre i dem än i en vanlig tansport, även om man har boggie.

JennyR
0

#5 Jag brukar ringa runt till de olika företagen och jämföra priser. Har mest anlitat Grens, har varit supernöjd med dom :) Tyvärr har priserna gått upp i takt med att drivmedel kostar skjortan, och de senaste gångerna har jag sparat en slant på att köra själv. Sist betalade jag 3750:- tror jag det var (Grens), från Sthlmstrakten till Umeå för en stor häst.

Mini-Angel
0

Jag har bara bra erfarenheter av sånna här transportörer!

Har använt mig av detta ett flertal ggr bla Skåne-Strömsholm med övernattning,samt utan övernattning. Nu sist åkte mitt ena halvblod från Strömsholm till Skellefteå,han stod i box med vatten o grejjer. Mycket seriöst o duktiga chaufförer. Alla har kört stall-stall.  

Det har varit allt från 2-3 åriga hästar/ponnyer till vuxna.

Minns endast priset Skåne-Strömsholm 2500 kr inkl moms

Värt varenda krona!!!

Helena-Bergstrom
0

Jag sålde precis en shettis som skulle från Umeå-Köping och köparen hade kollat med Grens och det var visst 4000kr gissar att det är +moms men vet ej säkert. Det är ca 60-65mil.

AnnaLundin
0

Jag fick hem en häst (halvblod) som varit utlånad för några veckor sedan, hon åkte från "typ Strömsholm" till Nybro för 2500 kr.

Silenos
0

Anlitade Åby Horseline när Dumle skulle komma hem. Vasa ( Finland ) till Bro ( 5 mil NV om Stockholm ) kostade 5000 kr.

isla
0

Alternativt kan du ju kolla om någon ska åka den sträckan med tomt släp eller om någon vill ha häst transporterad som du själv kan ta med dig. Då får man ner kostnaderna lite, även om det förstås är bekvämt att skicka med hästtransportör.

Linnah
0

#12 la in en tråd om det häromdagen men inget svar än så länge.

Emma-R
0

Nu var det i och för sig 2009 så priserna har höjts, men anlitade då Greens från Vinslöv (skåne)- Umeå för stor häst och då kostade det 4800 inkl moms. Var helt klart värt vart enda öre. Drygt att köra transport så långt och måste dessutom ha övernattning.

Helena-Bergstrom
0

Det kostar lika mycket vare sig det är en stor häst eller shettis.

men jag hörde att det var en tjej som skulle ta hem ett sto med föl (stor häst) Hon fick betala för 2 då.

sanne
0

vi skickade en shettis från Borås till Piteå för någon månad sen, med Greens, vi har anlitat dem flera gånger, jätte fina bilar och trevliga chafförer.

det kostade 3500 plus moms. Man kan tycka det är en stor kostnad, men då ingår ofta övernattning också, och tänk vad det kostar om man kör själv, i bensin, försäkring, mat o övernattning.

ElisabethA
0

Köpte shettis som åkte från Axevalla till Boden med Grens. Kostade ca 4500:- om jag inte minns helt fel. Helt OK tycker jag eftersom det skulle blivit dyrare att hämta själv (ta ledigt från jobbet, bensin, logi för häst och mig mm…).

Carita
0

#17 ja det var 4375:-

Vi har skickat med Ohlsson/Jacobsson flera ggr och det har varit samma pris alla gånger även när stoet hade föl vid sidan. De tog 3500:- från Skurup till Örebro eller tvärtom.

ElisabethA
0

#18 Tack Carita Cool

bell
0

Någon som vet hur priserna ser ut idag?

Skellefteå Örebro är sträckan som gäller mig :)

hmw
1

Skåne till Gävle med Jakobsson Olsson kostade 5275 kr.

zettan
0

anlitadr team Marilla hästaxi. mitt sto åkte från Laholm-Ljusterö (Sthlm) De kostade 3950. då åkte hon från stalldörr-stalldörr

Minsanne
0

Man får nog tänka på att det är skillnad i pris att boka transport i förväg, eller råka komma med på en plats som ändå varit tom. Därav en del olika prisnivåer skulle jag tro