Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 363 ggr
Midlingur
0

Mankhöjd

Mätte min unghingst idag, endast 1,5 år gammal är han 105 cm. Finns inte en chans att han fortsätter vara under 107 cm, speciellt inte då han ska kastreras nästa månad. Ingen ponnytravare där. Inga utställningar heller för den delen.

Ska ta bort min andra shettis nästa helg också. Gråter

Går och gräver ner mig nu!

Hanna-D
0

Hur stor var han när han föddes? Har han växt mycket på sistone? Det behöver ju inte vara kört… Vid 12 månaders ålder brukar man säga att de nått ca 90% av sin slutgiltiga mankhöjd… Gräv inte ner dig förrän han passerat 107 cm och det är väl ändå samma underbara lilla häst du har, oavsett mankhöjden Glad

AusaBausa
0

Nej fy vad trist…börjar bli orolig för Kelda…tycker hon växer som ogräs! men har dock inte mätt henne…men tom vet. reagerade på hur stor hon blivit…hrm! Inte kul om de växer över…

Midlingur
0

#1 Vet inte, hade inte honom när han föddes. Men när han var 7 månader var han 92 cm. Denna sommaren har han växt 10 cm! Ledsen Han var runt 95 när han släpptes på hingstbete 1:a maj, då var han ett år gammal.

Hanna-D
0

Du kanske har tur att han växt klart på höjden och nu bara breddar sig och blir grövre. Jag har ett sto som får ganska stora fölungar (undantaget årets föl), de växer massor som unga och har varit runt metern som ettåringar men nästan alla har blivit 104 cm som vuxna…

Mankhöjder är något som fascinerar mig på något sätt. Enligt forskning (Hippocampus SLU) nedärvs den till 60-70%. Samma sto som jag tog som exempel har i år fått en liten fölunge, tidigare hingstar har varit ganska närbesläktade men Epus som är pappa till lillen har helt annat blod - undrar om sånt kan spela in eller om det är en slump?

AusaBausa
0

Då håller vi tummarna #0  för att han stoppar växten på höjden o bara breddar sig:-D!

susanne-s
0

min 1,5 åriga sto är 102 och jag är ganska övertygad att hon inte växer mkt mer på höjden, hon är klar
Ge inte upp hoppet, det är ju det man ska leva på!…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

Jag bytte till en trevligare rubrik.