Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2134 ggr
sanne
0

Vad ger ni för kraftfoder??

Ni som fodrar era hästar med kraftfoder, vad ger ni?? ger ni alla eller bara hingstar, eller ston ??

Själv ger vi betfor o helhavre (från grannarnas åkrar) hästar mår toppen !! har tidigare gett olika musli o blandade färdig foder, men så bra som de mår nu har de aldrig gjort.

vi ger de dräktiga o avelshingstarna, de får en liten mängd på kvällen när de kommer in !

Annette
0

En liten skvätt hel havre.

susanne-s
0

hel havre, betfor samt Lusern pellets. har användt kraft grov.

Men just nu används ingenting. Hästarna går ff på "bete"
Det är bara ngn enstaka som fått xtra kraft foder utöver Höt under vintern. (digivande tex.)

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

VeronicaP
0

De som får kraftfoder här får antingen Betfor och havre (krossad på vintern) har egen kross.  Sen brukar fölen få kraftgrov om de behöver.

[Anna-N]
0

Mustangs pellets o müsli, betfor och lusern. Mineraler, vitaminer o tokosel får de äldre. Fölen får D&H Foal Creap Pellets.

Kris_J
0

Betfor, Krafft Groov 125, Svarthavre (hel) eller någon annan hel fethelhavre. I varierande kombinationer beroende på vem och varför. Eller bara en av fodermedlen.

Lucern ser jag inte som kraftfoder, men de kan de också få om jag anser det behövs.

Andra tillskott ser jag inte heller som kraftfoder, de får vanligtvis mineraler och kalk. Annat som förkommer är bla kiselgur, MSM, glucosamin och diverse vitaminer

Kan inte generalisera någon får lite en annan får massor en tredje får inget. Det är så många olika faktorer som spelar in om och hur mycket de får.

Veritas odium paretFörvånad

[Rebecka]
0

mina ponnyer äter hippo champ, fibergi bas och betfor o självklart får d mineraler också.. De har även fri tillgång till mineraler i hagen… ibland kan d även få lusern om de ha tappat i hull..

Sasser
0

Mina hästar får betfor, hel havre, kornkross (till vissa), mineraler, vitaminer, linfrökaka och tokosel. Har under lång tid använt mig av kraft groov/sport/ponny (efter ponny) men gått tillbaka på det "gamla" igen… Billigt och bra!!

Lindbygarden
0

Ettåringen får betfor, kli och i detta hackad lusern. Hbl får betfor, kli, lite helhavre samt lusernstrå…

Betfor och kli ger jag som smaksättare och magvårdare lusernet för proteinet då givetvis:O)

Hbl behöver inte lusernet igentligen men då de fortfarande går ute så får hon två nävar bara för att låta honom äta ifred.. Jag får ändå stå där som "foderbord" åt honom:O)

OT Men de ska börja gå in nu då jag tycker att han är lite trött, fint hull osv men nu har vi börjat få regn och nattfrost så han ligger inte ner så mkt ute längre… Då får man nanna inne istället!

Daladis
0

Min tvååriga valack får: ca 1/2 dl torr betfor, men uppblött samt ca 3 dl kraft grund och mineraler.

Mi treåringa sto har problem med matsmältningen och får nu: 1 dl torr betfor (uppblött) och B-vitamin.

Mitt sexåriga sto får lite betfor och 1 dl kornkross och mineraler.

Hanna-D
0

Oftast inget alls men om någon ponny skulle behöva så föredrar jag krossad havre. Får nykross av bonden - perfekt!

kajsa-kavat
0

Krafft Ponny, mineraler och betfor. (Kraft Rehab till Kajsa)

HanniBunni
0

Kraft Grund, betfor ,vitlök och mineraler. Kör lite flexibelt med linfröolja. Kort och gott!! :)

MalinLarsson
0

Betfor, havrekross, lusern och mineraler! ca 1dl av varje.

Är det någon som vet omman kan få tag på torskleverolja och i så fall vart??

ZABA
0

Ponnyerna på lösdrift äter förutom hö även morötter och helhavre blandat med mineraler 1 gång/dag. Ponnyerna och ridhästen som står på stall äter samma plus betfor. Avelshingsten (på box) får äpplen eftersom han inte äter morötter!

Tezzy
0

Vi ger 1dl Havre och 1dl Fibergi bas mineraler hö när betet e slut men än så länge bara bara lite kraft och liten tuss me hö då dom klarar sig betet som finns

Mossedal
0

En fundering (eftersom vi jobbar mycket med bevarandet av gamla lantraser)… och jag hoppas ingen tar illa upp för det är inte riktat mot någon person.

…finns det inte en risk att shetlandsponnyn överutfodras och på kort sikt blir fet - på lång sikt att rasen som sådan inte längre är den där härdiga, lättfödda öponnyn? Har läst foderstater på forumet som jag (om jag inte läst att det var till en shettis) skulle ha trott var till ett fullblod i full löpträning :-)

Självklart ska ingen ponny vara undernärd eller mager (har sett skräckexempel på detta med) - de ska ha foder av bra kvalité och alla nödvändiga tillskott… men behöver verkligen en normal, frisk shettis så kraftfulla foder i sådan mängder?

Menar absolut inte att shettisar inte ska ha samma omsorg gällande foder (och all annat) bara för att de är små, utan undrar snare om de inte (sett utifrån ursprung) bäst bevaras som ras med mer betoning på grovfoder och ett ev litet tillskott av kraftfoder om de växer kraftigt/ger di.

Jag menar… har hört de som ger ganska stora mängder kalvfoder till sina shettisar för att få dem "runda". Och då pratar vi ju foder för djur (med helt annan matsmältningsapparat) som ska födas upp FORT till STOR KÖTTMASSA FÖS SLAKT. Kan inte vara så superbra för leder, skelett och längre hållbarhet hos en häst som kanske ska bli/hålla i 30 år?

Är jag ensam om dessa funderingar?

Bör tillägga att våra hästar självklart får de tillskott de behöver om inte höt räcker till… förutom sedvanlig salt, mineraler och vitaminer kan det till vissa hästar vara nödvändigt med lite korn eller havre. Men de flesta får vi nog snarare "hålla igen på".

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Marta
0

#16 Det ligger mycket i det du skriver.

Shetlandsponnyn är ju lättfödd och förbereder sig på en karg vinter genom att lagra upp allt vad den kan på hösten, därav att de blir så otroligt tjocka rätt som det är. Detta hull ska den sedan leva på under vintern för att när våren kommer återigen vara betydligt slankare.  Det ligger i deras natur och är således en del av rasens charm.

Vi tror fullt på att t.ex fång är en "välfärds sjukdom" som orskas till stor del genom en alltför generös foderstat. Vi har under de 15 år jag varit med aldrig haft någon häst med fång och vi har ju ändå en hel del.

Naturligtvis finns det undantag.

Ellinor Johansson
0

Min uppfödningsidé.

Fölen får gå kvar hos sina mammor länge, ungpållarna har fri tillgång på hö lusernpellets och Basiblock. Våra vuxna pållar får bara grovfoder och Basiblock. De hingstar som vi kör får kraft foder efter behov. Jag har märkt att om man har en trygg flock som det inte blir så stora förändringar i mår pållarna bättre, när alla har hittat sin plats och lugnet råder håller alla hullet enklare.

Självklart ger vi extra om det skulle behövas eller om någon ska matchas för någon uppgift

Betfor använder vi aldrig här förstår vitsen med att ger ett djur en "sockerkick".

maysod
0

Ytterligheter åt alla håll är av ondo. Jag har oerhört svårt att förstå hur man kan få en shetland mager, dom kan ju leva på inget tycker man. Även om det nu är så, finns det riktlinjer hur mycket foder( näring ) de behöver för att växa och utvecklas till en frisk, stark och hållbar individ.    Föl och växande individer behöver bra foder som de lätt ka ta upp och göra sig nytta av. Ett bra grovfoder är A & O.   En del år är grovfodret för proteinfattigt och då behövs tillskott.   Energibehovet är ungefär lika på ung som färdigväxt, för mycket energi ger en fet och blöt häst.    Under uppväxten är proteinet det som är viktigt att det finns tillräckligt för att muskler ska kunna byggas och för cellernas uppbyggnad. En häst som får för lite protein ser allmänt tråkig och outvecklad ut.

Skillnaden har jag funderat mycket över, varför våra shetland är så svåra att ha lagom hull på. Oftast ( läs jämt ) har man dom för feta. Men de är väl gjorda så att de ska äta upp sig då mat finns för att senare under vintern kunna livnära sig på magrare foder. Vi stoppar ju i dom lika året om !! en fundering bara.

Marta
0

#18 Sund uppfödnings idé tycker jag. 

Ja, flocken betyder mycket. Därför har vi så svårt att sälja någon, att lämna tryggheten i flocken är en stor grej och för oss känns det väldigt fel att sälja överhuvudtaget. Flocken är ju en del av familjen..

VeronicaP
0

#19 Fast det finns shettisar som är smala och har svåra att hålla hull , jag har tex en som alltid varit svårt att hålla hullet och man måste ha lite extra koll på henne och ibland även ge kraftfoder vid behov. När hon tävlar skulle hon aldrig klara sig utan extra kraftfoder för då hade hon sett ut som ett benrangel så nog finns det olika individer här med som i allt annat , gå inte att dra alla hästar över en kam .

Ellinor Johansson
0

I år är pållarna extra feta tror jag. Våra får gå kvar på sitt bete så länge vädret tillåter utan något tillägshö. Det finns mycker gräs kvar förmodligen är det inte speciellt mycket näring kvar men tom stona med föl är skämsigt tjocka så om de tappar lite skulle inte göra något.

Jag vill så gärna ha hela flocken samlad på hösten och då blir valet av hage den som passar fölstona, det gör att ungstona tyvärr lägger på sig för mycket.

Marta
0

#22 Vi har inte heller börjat fodra ännu.

VeronicaP
0

#22 Här i mina trakter har det ju regnat så mycket hela sommaren så hälften av våra hagar har ju stått under vatten och tyvärr har gräset tagit stryk och växt dåligt så vi har ju fått börja ge ensilage.

Sen jämför man med förra året då jag inte började ge förrän i nov och tog hem hingstarna 2 dec , jag hoppas verkligen hingstarna kan gå var i sin hage länge till , där de har sin hage är det bättre och gräset har inte alls tagit stryk så de är runda och goa fortfarande.

Pheobe
0

Mina hästar äter om jag nu fodrar med kraftfoder HAVENS Ferto-Lac. Ett avelsfoder med extra kalk samt vitaminer/mineraler anpassat för avelsston. Har även haft ett foder från GAIN som heter Stud cubes som är bra för fertiliteten och som är ett sto och hingstfoder. Superbra för en avelshingst som lätt tappar i hull.

Annars får mina lite betfor, luzern och då de som behöver får ferto-lac.

Varför fodrar ni med hel havre? Ni som gör det, finns det hel havre i hästens skit? Hel havre tar inte hästen upp lika bra som krossad.

Pheobe
0

#22 Här fodrar vi med hö och har gjort i minst en månad redan. Gräset är surt som Veromica säger och sto med föl är inte alls feta. Tyvärr är ettåringen ganska fet och sto utan föl i magen kanske inte hade behövt så mkt hö men sen jag började ge hö har ätandet i mineralbaljan minskat markant. Så nog behövs det.

sanne
0

Vi ger hel havre o det finns inte mkt i bajset..har pratat m många foder experter i år om vad man ska ge, o dom säger att den hela havren är bättre o ge då näringen finns kvar, en krossad havre försvinner näringen inom ett par dagar..

hade oxå önskat att våra kunde gå kvar ute på bete men vi har dessvärre inte något bete kvar.. dom får nu hösilage o är runda o goa!!

Annette
0

Det där med fång som välfärdsjukdom stämmer inte alltid. I så fall undrar jag varför mitt sto som alltid håller sig i bra hull skulle drabbas. Det måste vara någon annan orsak i hennes fall. Hon får inga konstigheter att äta heller.

Jag tror det finns ett stort mörkertal bland fång. Det finns de som "bara" blir lite stela. Om man inte är väldigt uppmärksam så är det faktiskt svårt att ens märka.

Ellinor Johansson
0

# 24 Så var våra hagar förra året, det regnade så mycket hela hösten så betena såg ut som risfält. Den ena hagen de gick i blev helt geggig det är först nu i höst den  har återhämtad sig.

[Anna-N]
0

Ger man hel havre gäller det att hästen tuggar den också. De gånger vi ger havre så krossar vi en gång i veckan ungefär. (Har egen kross) - så då håller sig näringen garanterat.

Sista gänget har vi börjat stödutfodra förra veckan. Betet har varit varierande i år. Vi har fett bete här och på hösten när sista "krutet" kommer i gräset så klarar sig hästarna oftast på det långt in på hösten. Men i år har kvantiteten varit betydligt mindre.

Tycker det är sällan som hästarna klarar sig enbart på hö under stallperioden. Vissa gör det men inte alla. Men det gäller samtidigt att hitta ett foder som fungerar bra - på alla plan.

maysod
0

# 21

Det blir ett helt annat läge om hästen ska arbetas även om det är en shetland. Den behöver också tillskott då i de flesta fall.  Vi har ungefär samma uppfödnings ide' som # 18 . jag tror på det att vara så nära deras naturliga liv som möjligt.

Vi har fodrat med hö i snart en månad, behöver mina extra är det i första hand luzern och foderjäst. Salt och mineraler finns i fri tillgång året om.

RebeckaSvensson
0

Våra får betfor och hel havre under vintern. Alla får det och jag tycker det fungerar bra.

Lauth
0

Krossad havre (har egen kross så vi krossar varje dag eftersom våra köttdjur också äter havrekross), betfor, mineraler och realtivt fri tillgång på ensilage.

Havren får dock vänta någon månad till då mina flickor ser ut som spärrballonger efter betet Skrattande

Kratern
0

Ang. hur man kan få en Shettis mager. Måste erkänna att jag faktiskt lyckats med det.

På den tiden jag var dum nog att tro att ett sto inte var dräktigt om hon brunstade, d.v.s jag ultraljudade inte just det stoet p.g.a brunst.

Nåväl, vi tränar henne som vanligt ytterligare en säsong tänkte vi (hon gick på ponnytrav).

När våren kom tyckte jag att hon var lite extra rund, men skyllde det på att vi för första gången provat hösilage (alla var lite extra feta).

Vi åkte iväg för att köra ett snabbjobb på vårkanten…då ser jag att det sparkar. En månad senare föds fölet. Det var inte tillräckligt med tid att fodra upp henne. Hon blev snabbt väldigt mager. Vi gjorde vad vi kunde med tilläggsutfodring, men hon fick inte upp rätt hull förrän sent på hösten.

En annan undran jag själv har…. Man säger att man inte vill ge extra socker genom att ge betfor (det gör inte jag heller), MEN det är ju extra socker i Basiblock. Då bör man kanske inte ge det heller.

maysod
0

Men där fanns ju en naturlig förklaring. Det har ju varit mer underligt om hon inte tunnat ur.

AusaBausa
0

har inte börjat fodra ännu…de har mkt gräs kvar i hagen.. sen blir det bara grovfoder i vinter fram t det börjar närma sig fölning för Kefir… då ger jag hel havre.

MalinLarsson
0

#18 betfor är bra för tarmarbetet, gynnar de goda bakterierna. därför ger jag betfor.